mandag den 22. september 2014

Skal man vælge svampetur - eller kræger og en masse andet

Det er bestemt ikke spændende ting at fordirve tiden med vi mangler. Det vrimler med tilbud i denne tid alle vegne. Faktisk er der rigtigt meget der frister, men man kan nu en gang ikke det hele. Så der må sorteres med grov hånd. Vi havde talt om at tage på svampetur både lørdag og søndag, eller i det mindste en af turene. Skovtur, frisk luft og motion er altid godt. Lørdagen blev fejet af bordet allerede først på ugen, og lørdag eftermiddag blev vi enige om at vi droppede turen om søndagen også. Der var jo ingen garanti for, at vi kom hjem med nogen høst, og hvis vi fandt noget, ville vi aldrig kunne udnytte disse svampesteder, fordi de foregår på privat grund. Vi fyldte i stedet tiden ud med mange andre ting. Mads hjalp Allan med at lave den gamle Polo, mens jeg startede med at redde et par kilo æbler. Jeg havde regnet med at jeg kunne gå og spise af disse æbler, som jeg plejer, men de kan ikke holde til dette varme efterår. Æblesmør blev de. Derefter kørte jeg ud for at plukke kræger. Der var jeg nemlig helt sikker på at få gevinst. P1030409a
Kræger har der altid været mange af på Lolland og Falster. I mine unge år fablede mor meget om disse kræger, specielle små blå blommer. For mange år siden, var vi, som så ofte før, ude at gå en tur igennem en skov og havde mor med. Pludselig siger hun, der er de jo… krægerne. De voksede vildt i et vej- markskel, som man ofte ser at hyldebær og mirabeller gør. Krægen er en fantastisk frugt, som de senere år igen er blevet moderne. ‘Mit skel’ er ryddet, men jeg er så heldig at kende en der har en plantage, så jeg har fået lov til at plukke der. Jeg plejer at skulle lede efter krægerne på træerne i ‘mit skel’. Det skal jeg så sandelig ikke her. De sidder som drueranker.
P1030408 P1030487 P1030489

I plantangen er to forskellige sorter. En meget, meget lille kræge, og en lidt større. Jeg plukkede godt 5 kilo af de store, og en pæn håndfuld af de helt små, bare for at smage – og vise forskellen. Jeg kan bedst lide smagen af de ‘store’. De helt små er lige søde og modne nok til min smag. Jeg sad ude på bænken i det fantastiske sommervejr, og udstenede næsten 2 kg kræger. Kræger består af lige så meget sten, som rent frugtkød, men den smager så godt. De udstenede kræger blev sendt en tur gennem kødhakkeren og forvandlet til en portion marmelade. Det blev have- mad- spise- strikke- og sovetid.
P1030498 P1030491

Søndag morgen startede jeg med at udstene næsten 3 kg kræger mere. Det så ud til at blive en lidt grå og måske våd dag. Det blev det dog slet, slet ikke. Vi spiser mere ‘surt’ til maden, end vi spiser marmelade, så det var i den retning resten af krægerne skulle bruges. Et par kg blev råsyltet. Dem skal jeg nu bare huske at røre rundt i hver dag, de næste 3 uger.
En portion krægechutney blev det også til.  
  • 600 g kræger
  • 300 g æbler
  • 3 bananløg
  • chili (4 meget milde og en stærk)
  • 2 dl god æblemost
  • 400 g sukker
  • 6 stjerneanis
  • 2 tsk. korianderf
  • et par andre krydderier skuffen rummede, som jeg ikke mere husker hvad var.
  • Det hele blev blandet sammen i en gryde, som stod og simrede en lille times tid, inden det blev hædt på glas. Den smukkeste røde chutney.
P1030492 P1030502
Skulle jeg nu bage en tærte, lave romtopf eller tørre de sidste!  Valget var svært, og så alligevel ikke. Valgte jeg tærte, skulle jeg udstene de sidste, og helt ærligt, jeg gad ikke udstene flere kræger. Vi kan godt lide romtopf, men det er lidt sværere at få drukket det likør, der bliver tilovers når frugterne er spist. Jeg har stadig et par flasker fra sidste års romtopf, så….
P1030497 P1030512
De sidste kræger blev tørret i ovnen 4-5 timer, ved meget svag varme, mens jeg nød det gode vejr i haven og prøvede at få fjernet det kraftige grønne bunddække der bliver højere og højere mellem bærbuskene, hvor jeg sjældent kommer til bunds. Sjovt nok, så stopper mit havearbejde altid ved dem. Nu fik jeg da fjernet et pænt lag og set, at der faktisk er jord nedenunder. Det har jeg vist ikke set siden i foråret, men der er stadig lang vej.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En anden beslutning, jeg ellers har prøvet at undvige, er at jeg på grund af alle de spam der vælter ind, nu har måttet gøre, som så mange andre. Nemlig at sætte bloggen op, sådan at man ikke mere kan kommentere som anonym. Det passer mig bestemt ikke, men sådan må det nødvendigvis være, De par dage jeg har haft den spærring, har jeg ikke fået en eneste spam, med mindre jeg har sat et flueben hos en blogger, der ikke har det filter, og det flueben kan være flere år gammelt, så jeg er ved at afmelde mig hver gang der kommer en spamkommentar til gamle indlæg rundt omkring. Det famøse flueben, vil jeg i fremtiden sætte færre af, vel vidende, at jeg måske kan glemme at følge op på det svar der gives til mig. Har du også den spærring på, som jeg ved Inge har, sætter jeg gerne et flueben. Så er der nemlig ingen fare for spam, og jeg er helt sikker på at se svaret.  

16 kommentarer:

  1. Åhhhh kan du ikke lige sende en kasse kræger herop???? Jeg elsker krægemarmelade... men der er ingen kræger på i år... snøft! Dine krægeprodukter lyder lokkende ;-)
    Dagens nyhed var Erik, der kom ind med en stor skål tomater... nu skal han på arbejde i køkkenet!
    Jeg har spion på min blog.... tidligere bad jeg om besked, når der var svar på et indlæg på div. blogs... men det er jeg holdt op med... Nu prøver jeg at gå tilbage i min blogliste og se om der skulle ligge et svar til mig, men det er ikke altid jeg husker det. Træls at noget godt, ødelægges på den måde.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det går nok ikke, men jeg ville også savle, hvis vi to havde byttet roller her ;-) I må nøjes med tomaterne, men der er da heller ikke ringe.
      Spionen har jeg set, og nej det er ikke til at huske alt det man gerne vil. Der er virkelig træls.

      Slet
  2. Nå så de hedder kræger! Dem havde vi på gården, jeg kan genkende dem fra dine fine billeder, men træerne var så gamle, at de i de sidste 10-12 år stort set ikke gav noget som helst, men holddaop, hvor har jeg spist mange af dem, da de bar meget frugt :-) Det var en helt speciel smag, og mor brød sig ikke så meget om den, så i mit barndomshjem blev der desværre ikke lavet krægemarmelade.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg kunne heller ikke forestille mig andet end I har haft flere af disse træer. De har nemlig en herlig smag og meget markant smag. Jeg er sikker på de vil smage fantastisk som saft, og sikke en farve den ville få. Saft har jeg aldrig lavet af dem, det synes jeg de har været for 'kostbare' til, men hvis jeg kunne tillade mig at plukke uanede mængder, ville jeg prøve.

      Slet
  3. Ærgerligt at jeg ikke kan bruge en henvisning til min mest brugte side, men sådan er det, jvf. Stegemüllers kommentar.
    Kræger var nyt for mig - men vi har lavet æblesmør!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nu har jeg værett ind over både din og Hannes googlekonto. Hanne, og faktisk også Ellen, keder via webside (under kontakt mig) til deres blogge, men du selv linker kun til dine mindre brugte sider. Du skal da bare sætte et link mere op, så skal de interesserede nok finde din mest brugte side.
      Jeg havde måske regnet med, at du var stødt på kræger før. Æblesmør er heller ikke tosset :-)

      Slet
  4. Kræger har jeg aldrig hørt om før, hvor bliver man klog her i blogland. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke fået en eneste spam kommentar siden jeg fjernede muligheden for at kommentere som anonym. Jeg har et par gange prøvet at aktivere muligheden igen, men i løbet af ½ døgn vælter det igen ind med skidt. Så min konklusion er at den mulighed ikke er en mulighed mere.. :-)

      Slet
    2. Ja, hvad skal det dog ikke ende med :-)
      Jeg har heller ikke set det skidt, siden jeg tog beslutningen. Det har du desværre nok ret i. Vi må desværre undvære de reelle anonyme kommentarer, men er det vigtigt, kan de jo sende en mail, som nogle få gør alligevel.

      Slet
  5. jeg vil gerne sige det samme som Inge. Både mht. kræger og spamkommentarer. Jeg har prøvet lidt frem og tilbage. Først fjernede jeg de anonyme på opfordring af Liv. Så prøvede jeg at aktivere igen, da Stegemüller klagede sig. Og ja øv, det vælter ind med spam. Eller det gør det faktisk ikke. Det er lidt i bølger. Men nok til at irritere - og især irritere jer, der gerne vil læse efterfølgende kommentarer, så nu er jeg gået tilbage og har gjort som dig og Inge og udelukket de anonyme. Hvor det bare træls, at det skal være nødvendigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også været på drn en gang før, meget kortvarigt. Der var det også Hannes kommentar,. Der fik mig til at fjerne spærringen igen. Denne gang holder jeg ved, med de tab det desværre må afstedkomme.
      Allerbedst som man tror, man har fået luset ud i det spam, så eksploderer det igen. Det er SÅ irriterende.

      Slet
  6. Som skrevet er det heller ikke med min bedste vilje, jeg har kæmpet imod længe, men ser desværre ingen anden udvej. Nu har jeg ikke været ind over din googlekonto, men kunne du ikke der på forsiden lave et link til din blog og hjemmeside, som andre gør når de flytter til et nyt domæne.
    Kræger er en meget fin spise. Natur er der alle vegne, men nogen har mere end andre. Man kan ikke få alt, men man må prøve at lave den pakke, der passer bedst til ens liv.

    SvarSlet
  7. På gammelt fynsk, som få stadig taler og forstår, havde man det med at ændre vokaler i ordene. Så de blommer du har plukker må være dem vi kaldt kriger. De vokser også stadig enkelte steder her på egnen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du har helt ret. Krægerne har mange navne, eller bliver udtalt meget forskelligt afhænging af dialekt. Nogen kalder dem krier, og her siger den ældre generation, bl.a. min mor, krejer. Som projekt, er der plantet mange træer her i området, for at bevare alle de gamle blommesorter.

      Slet
  8. Tak for inspiration til udnyttelse af kræger :-)! Jeg har en pose liggende i fryseren og har ikke vidst, hvad man kunne bruge dem til. Mon de kan blive for gamle? Hvad bruger du de tørrede til?
    Hvad angår anonyme kommentarer, så overvejer jeg også at spærre for dem, da der kommer en del til gamle indlæg.
    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Iflg. Fødevareinstituttet DTU, kan man i princippet spise ting, der har ligget i fryseren 10 år, for man bliver ikke syg af det, men kvaliteten daler og smagen forringes. Noget, mest fisk og kød, kommer til at smage direkte grimt.
      De tørrede stoppes i anden, eller spises som de er. Du kan bruge dem som du bruger svesker.
      Jeg har ikke set en eneste spam siden, så det er en rigtig god løsning.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)