onsdag den 3. september 2014

50 vilde heste, 34 vandposte og endnu flere møllesten

Selvom vi på Langeland, kunne se vilde heste, var det nu ikke det vi kørte efter. Vi ville næppe kunne se forskel på de vilde heste og dem vi ellers ser dagligt. Pludselig møder vi skiltet med ‘Vilde heste.’ Der var mange af dem, altså heste og ikke skilte. Det er da de mest rolige heste jeg nogensinde har set, og jeg tror ikke de får afgræsset noget af det enorme areal overhovedet. Det fik vi os et godt grin over.
P1020672
Et helt, helt andet sted, hvor der dog også var en lille chance for at se de rigtige vilde heste, gik de ganske fredeligt og græssede, eller lå og dasede i solen. Jeg prøvede at tælle dem, og nåede til mere end 50. Ved Tranekær så vi zebraer – eller det lignede det i hvert fald umiddelbart på lang afstand. 
P1020685 P1020888

Mere interessant og opsigtsvækkende var denne indkørsel. Formentlig landets største samling af vandposte. 
P1020688
Hele 34 vandposte var placeret på begge sider af den pænt lange indkørsel, og mellem hver vandpost var placeret et møllehjul.
P1020689
Hegnet foran ejendommen var lavet af rene møllehjul. P1020687
Der fandtes også andre specielle kunstværker på ejendommen.
P1020690
Der stod privat og ingen adgang. Det respekterede vi selvfølgelig, men det kunne have været interessant at gå en tur i haven, for at se hvad den ellers rummede af sjove ting og sager udover det vi kunne se fra vejen.  

16 kommentarer:

  1. Man kan nu godt forstå, at ejerne har pointeret det private område - de har nok haft en del nysgerrige besøgende, kunne jeg forestille mig.
    Vildheste vil jeg tro, man altid kan kende på manglende seletøj/grime ... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Stedet ligger i et yderområde, med minimal trafik, men den ene bil vi mødte tog i hvert fald farten af og listede meget langsomt forbi. Herhjemme har jeg senere læst at det er en ældre enlig mand, der bor der, og at andre på nettet ligefrem opfordrer til at man smutter en tur forbi.
      Så let er det ikke :-) selv dyre 'tamme' rideheste græsser uden grime. De vilde heste er en bestemt sjælden race.

      Slet
  2. Det er da de fredeligste vilde heste jeg længe har set. :-)

    SvarSlet
  3. Jeg anede ikke at der er vilde heste i DK... Men ellers er det da ret vildt hvad Langeland byder på. Jeg formoder, at der IKKE kommer vand ud af alle de vandpumper? Meget kreativt sted. Uden skilt ville de vist få mange uventede gæster...

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan jo ikke vide alt. Vi prøvede ingen af pumperne, men jeg tror ikke en eneste af dem kunne hente vand fra nogen brønd. Man ville jo nok driste sig et par skridt ind i den lange indkørsel, men længere ville jeg ikke gå, med mindre der stod et skilt om at man var velkommen til at gå en tur i haven, som vi f.eks. så det på Færøerne.

      Slet
  4. De klarer sig vist ret godt de vilde heste... men vidste ikke at der var en mere tam udgave. De sidste er egentlig mere fotogene end de rette vilde.. :-)

    Jeg kan godt forstå at de mennesker har valgt at sætte et privat-skilt op.. de har med garanti haft mange besøgende gennem tidens løb...

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder sådan, når man læser om det, så der er planer om at de skal være andre steder i vort lille land også. Træhestene er et fint stykke håndarbejde, og de er lettere at finde, hvis man er på udkig efter de omtalte heste.
      De har måske også bare valgt at forebygge, og det er nok en god ide, når udsmykningen skiller sig ud fra mængden. Vi kunne ikke drømme om at træde mere end et par skridt ind i den lange indkørsel. Skilt eller ej, så er det privat grund - men det er jo ikke alle der respekterer det.

      Slet
  5. Så kan man mene, hvad man vil - om det er god smag eller noget. Altså alle de vandposter. Jeg ved nu ikke, om den havde gået hos mig. Langeland byder åbenbart på lidt af hvert :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig :-) Alle har lov at have en mening, og manden har lov at 'pynte' sin ejendom som han vil, så er der altid lidt at tale og skrive om ;-)

      Slet
  6. Det er da nogle ret specielle steder, I har fundet på Langeland. Pastelfarvede vandposter er nok ikke lige mig, men skægt er det da :-) Zebrahestene er jeg heller ikke vild med. Hverken at de skal pakkes ind, når det er højsommer, eller at de skal 'klædes ud' som zebraer. Så hellere de såkaldt vilde heste, der ser ud til rigtigt at nyde tilværelsen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altid sjovt at se noget der er anderledes, og det må man da sige dette er :-) Der er da en enkelt rød og et par mørke ;-) At heste skal dækkes sådan til, har jeg også svært ved at forstå, men nogen har fortalt, at det er fordi hestene ikke selv kan holde alle de fluer og insekter væk. Det giver en smule mening, men de vilde heste klarer sig jo fint uden 'tøj' - så...

      Slet
  7. Det var da et sjovt sted i fandt der, kan godt forstå i blev nysgerrige og gerne ville se mere, det tror jeg også jeg ville :-). De må da være et imponerende syn med så mange heste. :-) Kh

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er sikker på der gemte sig mange sjove, spændende og aparte ting i både hus og have. Det var et dejligt skue, men de var alt for spredt til at jeg kunne få flere med på billedet

      Slet
  8. Det er meget sjovt at se alle vandpostene og komme til at tænke på lyden og bevægelsen, når man selv i sin tid betjente sådanne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, den tid husker jeg også, men jeg husker også vi fik indlagt vand, så pumpen bare var en ekstra forsyningskilde, men hos min farmor og farfar var vandposten den eneste kilde i mange, mange år, hvor de to store vandspande stod på køkkenbordet, og afløbsspanden skulle tømmes oftere end der skulle hentes vand ind.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)