lørdag den 2. august 2014

Camping på Hallandsåsen

Så blev det også vores tur til at holde sommerferie, men inden vi traf den endelige beslutning, har vi været ganske vidt omkring. Første destination var Våxtorp, som er en absolut anbefalelsesværdig ‘lille’ campingplads på et enormt stort naturområde. Nomineret til prisen for årets landsbyforetagende i 2006, læste jeg deroppe.Selvom der intet stod om internet, forefindes det ganske gratis, hvis man opholder sig i nærheden af receptionen.

Denne udsigt havde vi lige udenfor campingvognen. Nå ja, også inde fra telt og vogn, hvis det endelig skulle være.
P1020440 P1020447

Der var mulighed for at se dyr, fugle og fisk i naturen, og da vi ankom om eftermiddagen, var der rig mulighed for at gå en tur, efter at have stillet vognen og forteltet op. Da Allan ikke orkede at gå mere, skiltes vore veje for en stund, og jeg fortsatte min enlige vandring. Jeg var inde at kigge i et telt med loppefund. Da jeg rørte ved en rulle voksdug, var der liv i den og dette firben kom til syne og prøvede at finde et nyt gemmested. Senere på vores aftentur, ville jeg vise Allan hvor jeg så det, men det var væk.

Næste dag gik turen til Hovs Hallar. Her forventede v,i at vi ville tilbringe det meste af dagen med at vandre rundt, fordi temperaturen viste 32° og vi regnede med at der ville være dejligt svalt nede ved vandet. P1020451P1020455
Det var der bare ikke, det var en rigtig gryde at komme ned i.

Vi svedte så vandet drev af os, mens vi kravlede over stok og sten samt op og ned ad små snoede stier, uden at finde en eneste skyggefuld plet eller en møde en lille bitte kølig brise.   P1020456
Hver gang vi passerede en stigning og et sving, var der udsigt til endnu et hjørne og en stigning, der skulle forceres. Jeg så flere hugorme eller snoge ligge eller kravle, så man skal være lidt varsom med, hvor man træder.
Vi besluttede at vende om, og kravlede tilbage og op igen, hvor jeg gik en tur den anden vej, med en nydelig vandresti i faldende terræn. Jeg vendte om inden jeg nåede helt ned til vandet, for jeg kunne se, at det ville blive en meget, meget lang og lige så ulidelig varm tur, uden at se andet end vand og et stort naturreservat, hvor der gik dyr og afgræssede arealet. P1020458
I Kattvik, på vej mod Båstad, mødte vi denne selvbetjente salgsvogn, hvor vi stoppede og købte en pose nye kartofler. De skulle på grillen til aftensmaden.
Der var ikke meget planlægning over dagens tur. De samme steder blev krydset mange gange, men den italienske vej er utrolig smuk og blev nærmest kørt tyndt, sådan helt uplanmæssigt. Fra Båstad kørte vi til Torekov, hvor vi spiste vores mad og gik en tur ved havnen, stranden og i byen.
Der så vi at de reklamerede med Farmers Markt, men vi kunne ikke finde det. Ind på turistkontoret, hvor de fortalte at det lå uden for byen, og at det var meget attraktivt og godt besøgt, så vi kørte derud. Det var nu til at overse på ganske få minutter. Under 7 boder med diverse hjemmelavede produkter, men det meste laver jeg jo selv, og der er grænser for, hvad campingvognens køleskab og bilens køleboks kan rumme. Der er kun lige plads til de daglige fornødenheder, så vi forsvandt igen.
Dagen var langt fra gået endnu, så vi satte kursen mod Norrvikens Trädgårdar, hvor der hele 2014 var gratis adgang. Som ved et trylleslag åbnede himlens sluser sig. Selv med en hastighed på under 30 km i timen, var det umuligt at se noget som helst, så ved først givne lejlighed, smuttede vi ind på en p-plads, og pludselig lyd det som om nogen skød omkring os, men vi kunne intet P1020477se for regn. Først da de store hagl afløste regnen helt, gik det op for os hvad det var. P1020473Haglene blev igen afløst af et nyt skybrud. Det hele tog vel 10 min. Det rensede kun luften i den tid det stod på. Bagefter var det nøjagtigt lige så varmt, lummert og solrigt igen. Vi genoptog kørslen i masser af store og farlige aquaplaninger og nåede frem til den store have.
P1020483 P1020491
Hvad man nok ikke kan se på billederne er, at det store og hele, set med mine øjne, ser noget forsømt ud. At de fleste af blomsterne også allerede var på retur, gjorde ikke synet bedre. Det kan selvfølgelig være den varme tørre sommers skyld. Der var hller ikke mange andre i parken end os selv og en lille guidet gruppe på 10-15 personer. Hvorfor der er gratis adgang i år, ved jeg ikke, men jeg er glad for vi ikke skulle betale 90,- kr. for at komme ind og se det, for det ville være en dyr fornøjelse med det de havde at byde på. Vi var hele parken igennem, og var ikke imponeret. Det skulle da lige være af det kinesiske træ der målte 40 meter fra gren til gren, men egentlig ikke noget kønt syn, da det var undertøttet af bukke flere steder på hver gren.
P1020489 P1020500

Regnen var taget i forvejen hjem til campinpladsen, men det blev da tørvejr, så vi kunne sidde og grille vores mad, mens ‘naboens’ børn hoppede og sprang rundt i vandpytterne, og det mindede os om ferien til Ungarn for mange år siden, hvor vi fik et voldsomt uvejr, og vores unger boltrede sig i de store regnvandssøer, da uvejret var ovre og solen atter skinnede.
P1020507 P1020508

Det var så varmt, at vi slet ikke kunne have døren i campingvognen eller forteltet lukket om natten, og sådan var det under hele ferien.

1. Det er da en fantastisk campingplads, helt ulig dem jeg har besøgt i Danmark, men samme slags findes i Østrig, hvor man kan ligge for sig selv midt i naturen.

Det ser ud til, at I har besøgt nogle rigtig skønne steder på jeres tur.

Det er sørme godt skud af firbenet, de bevæger sig jo med lynets hast.

1. De østrigske campingpladser kender jeg ikke, kan ikke engang huske jeg har set nogen, men selvfølgelig findes de. Vi har kun boet i en skihytte.
      Det løb rigtigt stærkt, det firben, så det var med at stå klar med kameraet, når jeg rørte ved det, den havde gemt sig under.

2. Fik I ikke mange insekter ind, når I lå for åben himmel :-) Det lyder som en lækker campingplads, som I havde fundet.

1. Nej, ikke et eneste. Der var faktisk ingen insekter på den campingplads. Jeg havde forventet en masse myg, det synes jeg altid der har været, når vi har camperet i Sverige.
      Jeg må tilstå, at vi altså heller ikke fristede de, der evt. måtte forefindes. Vi undlod helst at tænde lys i vognen.

3. Imponeret af dit firbenede foto!
    Det krogede træ er mere særpræget end kønt,- og det i hvert fald enormt!
    I fik da lige vejr fra hele sæsonen... og nye legemuligheder for alle ungerne. Vejret er bare ekstremt i år.
    Kan se I også bruger Cobb grill. Erik er så glad for vores og jeg er glad for det grillede! Han har også prøvet at ryge i den; sidst var det røget kylling... Mmmmh!

1. Det var et dejligt frisk pust med den skylle, så længe det varede.
      Vores grill er nyindkøbt til dette års ferie, og først indviet på denne ferie. Den var til ½ pris hos vores campingforhandler, fordi Cobb alene vil forhandle selv fremover, men vi er meget imponeret. Det er så nemt og hurtigt at få gang i.
      Vi er ikke de store grillmestre, men vi skal have prøvet noget mere, for den er virkelig god.

2. Det var da en nyhed at Cobb vil have eneforhandling...
      Vi har haft Cobb i flere år. Prøvede også Weber, men bleb aldrig dus med den. Cobb'en passer bedre til to! Færre briketter og hurtigere klar!
      Erik har fået udstyr i fødseldagaver og har købt udstyr på Ferie for alle, hvor de har haft en stand. Vi har også flere kogebøger, men været for dårlige til at kigge dem... Vanedyr, vi gør som vi plejer!
      Cobb har nu også en hjemmeside med opskrifter: http://cobb.dk/recipes
      I aften skal vi have Kylling med bouillonkartofler fra Cobb.

3. Det må jo gå dem så godt, at de kan klare salget selv, formoder jeg.
      Vi har bare en almindelig kuglegrill, og før det en åben grill med rist. Det er en noget langsommere affære at få tændt op i dem. Vi gider ikke at 'spilde' vores tid med at sidde og vente til grillen er klar. Vi vil hellere være på farten.
      Det er altid nemmest at gøre som man plejer. Jeg vil kigge på opskriftsiden senere. Uhm, jeres menu lyder lækker :-)

4. I var lige så skuffede over Norrvikens 'haver', som vi var, kan jeg se. Det er virkelig slået alt for stort op i forhold til det, det i virkeligheden er. Vi var også glade for, at vi ikke havde betalt penge for at se det.
    Hovs Haller er til gengæld fantastisk at se på, men i 32° havde jeg nok heller ikke flintret rundt som en gazelle - og da vi var der, var det midt i kemoen, så jeg var slatten som en karklud og kunne desværre slet ikke gå helt ned til vandet - fordi jeg jo også skulle op igen ...
    I har valgt et godt sted i Sverige, men dem er der heldigvis mange af :-)

1. Der skal ske noget i Norrvikens haver, hvis de skal overleve. Hvis ikke det allerede er for sent.
      Vi pustede også noget, mest hver gang det gik opad. Vi tænkte at alle de der kom slæbende ned med madkurv, stole, babyer klapvogne og meget andet, ikke vidste hvad de gik ind til, da vi var på vej op.
      Der er mange gode steder - alle steder - vi skal bare finde dem :-)

5. Jeg er glad for at vi ikke har brugt tid og penge på de haver, vi har kørt forbi et par gange, men aldrig været derinde.
    Det er et dejligt område af Skåne I har været i, er spændt på om I også har været en tur på Hallands Väderö, der var vi for nogle år siden, men jeg gad godt tage derud igen med et fuldt opladet kamera. :-)

1. I er ikke gået glip af noget særligt.
      Vi har ikke været på Väderö, vi kiggede kun over til den :-) Vi talte om at man jo skal sejle dertil, og det er ikke lige noget jeg sætter højt på programmet.

6. Som så ofte før, får jeg bare lyst til at sige tak turen. Det er jo næsten som at være der selv, når man sammenholder din fortælling med de skønne billeder.
    Coppen bliver også brugt flittigt her. Især fordi den er så hurtig at tænde op. Det gør det lidt lettere i hverdagen.

1. Dejligt hvis min beretning kan bruges som en ekstra lille udflugt eller ferie :-)
      Den lille grill er helt perfekt når det skal gå stærkt.

7. I har vist fundet et ret godt sted at campere, ser det ud til.
    Jeg husker også Hovs Haller som mange sten og meget op og ned. Men jeg var imponeret, og vi havde bedre vandrevejr. Du lyder nu til at have godt gåpåmod trods heden.
    Det er synd, når en seværdighed er i forfald, som de haver lyder til at være.

1. Det var en skøn campingplads. Selvom det var meget, meger varmt og begge holder af at gå, var det lige i overkanten dette her, men havde Allan haft samme iver end jeg, eller større som også sagtens kan hænde, havde vi vandret længere.
      Det er det, og der skal meget til, før dårlig omtale kan hentes hjem igen.

8. Fint sted at campere. Jeg regner med at skulle til Hovs Hallar på et tidspunkt, men gerne i behageligere temperatur.

1. Man får helt sikkert også mere ud af turen, hvis vejret er knapt så varmt.