onsdag den 11. september 2013

Ankomst til Torshavn

5. feriedag, søndag den 25. august 2013.

Vejret er skyet, da vi kigger ud ad vinduet. Efter morgenmaden er det blevet finregn.
Vi skal forlade Gjógv, da de sidste 3 nætter er booket på Tórshavn Hotel.

Det er ikke altid lige nemt, at holde nogen steder for at tage et billede. Så under hele ferien har jeg skudt ud ad forruden, mens vi kørte. Når Allan kunne se sit snit til at holde stille midt på vejen, blev vinduerne rullet ned. Nogen gange nåede jeg det slet ikke, før han sagde, så kører vi, når han så i spejlene at der kom trafik.
P1120396 P1120397
Det første vi mødte, da vi nåede frem til Torshavn var Skansin, en fæstning, som vi gik rundt på. Herfra var der en fin udsigt over hele byen.
P1120400 P1120403
Det var meget blæsende og koldt på toppen. Det hjalp lidt at komme i læ bag bygninger og stenvolde. P1120406
Vi ville finde vort hotel. Det var ikke nemt. Jeg ved ikke hvor mange gange vi kørte i ring. På det tidspunkt savnede vi fru Garmin. Vi spurgte om vej. Der blev sagt lige ud, og drej til højre i 2. lyskuv, og spørg igen. Enten kunne vi ikke holde, eller der var ingen at spørge, og hvis begge dele var muligt, kendte de ikke vejen. Vi havde et bykort, men vi kredsede stadig rundt i det samme, uden at finde hotellet. Til sidst lykkedes det. Her kom vi også alt for tidligt at tjekke ind. Hotellet havde reklameret med at de havde gratis p-pladser til os. De har ca. 10 ialt, som de deler med kommunen og andre erhvervsdrivende, så de var besat. Alle steder vi fandt, måtte vi kun holde fra ½ - 2 timer.
P1120896 Vi parkerede bilen, og gik på udkig efter p-pladser, og lidt at spise. Begge dele var lidt af en opgave. Vi vidste at Færøerne lukkede tidligt om lørdagen, og alt var lukket om søndagen, men vi tænkte, at det vel var muligt at finde et par åbne forretninger i hovedstaden. Vi fandt også langt om længe en enkelt café, og det lykkedes også at finde en p-plads, der dækkede vores behov, og i overkommelig afstand til hotellet. I løbet af de 3 dage vi boede i Torshavn, vandrede vi rundt i gaderne om aftenen, men vi fandt ikke meget, der var værd at kaste et blik på. Lad os komme ud på landet, hvor vi hører hjemme.
Da frokosten var spist, fik vi udleveret nøglen til vores værelse på 4. sal, på Hotel Torshavn. Skulle man på toilettet, så havde man håndvasken på nakken, eller også havde man den som spytbakke. Vi har aldrig set så lille et værelse. Vi blev enige om, at vi har mere plads i vores campingvogn, og en meget bedre indretning. Pyt vi skulle jo sådan set kun bruge værelset til at sove i, og kunne tage et bad, så det kunne være lige meget. Den ene af os måtte bare sætte sig ned, når den anden skulle forbi. Værelset var helt uden udluftning. Der lugtede meget fugtigt og jordslået. Vinduerne kunne vi ikke lade stå åbne, fordi det regnede lige ind på gulvtæppet, eller direkte ned i vores kufferter.
P1120417 P1120415
Vi travede rundt i den gamle bydel indtil vi skulle spise, og efter aftensmaden tog vi endnu en spadseretur. Dagen var blæsende og regnfuld, men yr.no havde lovet tørvejr kl. 17:00. Allerede 16:45 holdt regnen op. Morgendagens vejr, så knapt så lovende ud. DMI og yr.no var ganske enige om vejrudsigten, så vi kunne lige så godt indstille os på et gedigent møgvejr.

1. Ja det lyder som om I skulle være blevet udenfor øernes hovedstad, havde de ikke bedre værelser..

1. Der var stor kongres hele ugen, så alt var optaget i hele byen, sagde vores booker, da vi bestilte ferien, det lykkedes hende så at skaffe dette. På hotellet sagde de vi havde fået hotellets allermindste værelse, men jeg hørte altså en mand klage over, at hans værelse var for lille. Vi har ikke set andre værelser på hotellet, end vores eget. De fortalte også at hele 4. etage har små værelser, men at vores stadigvæk var det mindste.

2. Torshavn lyder ikke så forfærdeligt spændende, dog kan jeg rigtig godt lide din beskrivelse af badeværelset - om at få håndvasken i nakken. Godt I kun skulle bo der i tre dage.

1. Vi er ikke imponeret. Vi er glade for, at alt var optaget, da vi bookede ferien, ellers havde vi skulle trækkes med Torshavn en hele uge :-) Der sker ikke mere i den by, på denne årstid, end der sker på resten af Færøerne.

3. Øv for et hotel, godt at I ikke skulle være der så længe. ;-D

1. Det var vi også glade for :-)

4. jamen dog ,det lyder ikke til den vilde luxus på Færørne,godt i tog det hele i stiv arm ,,,,

1. Næh, der var mere luksus ude på landet ;-)

5. Det var ikke nogen god reklame for Torshavn, men en kongres er altid noget værre hø at rende ind - det gjorde jeg forholdsvis tit, når jeg skulle booke til vores gæster - eller til mine kolleger, når de rejste til udlandet. Det er ikke ret mange byer, der har kapacitet til både kongresser og turister.

1. Nej, og andre kan jo også mene noget andet, men vi har flere muligheder i Sakskøbing, også efter kl. 18 :-)
      Det kræver en del at kunne rumme så mange mennesker, hvor de så end har gemt dem henne, vi så dem ikke.

6. Det lyder ikke så gunstigt. Underligt at man ikke har en p-plads, når man siger man har. Underligt at man ikke kan lufte ud. Det bør have været et billigt hotel, og hvis ikke, var det givet vis for dyrt. Ud på landet i Guds fri natur er at foretrække.

1. Der er meget man ikke forstå. Faktisk ved vi ikke hvad vi har givet for de enkelte hoteller incl. morgenmand, for vi har købt en samlet pakke incl. billeje, så vi er sikker blevet snydt. Det arbejder vi på at få styr på. Vores rejsearrangør, siger de (vi) har betalt for et helt andet og større værelse. Ikke god reklame for Hotel Torshavn.
      Naturen er helt klart at foretrække.