lørdag den 9. juli 2016

Ballonflyvning - En uforglemmelig oplevelse (1)

For det meste vil jeg helst undvære gaver. Jeg har ikke brug for noget, og ønsker mig vitterligt intet materielt. Sådan har jeg haft det i mange, mange år. Sidste år, da jeg fyldte 60, var det eneste jeg ønskede mig, at ungerne ville tage med på en ferie, men de 'krævende' unger og Allan ville absolut give en gave, så jeg måtte alligevel lægge hovedet i blød og nåede frem til, at det eneste jeg kunne tænke mig, var at komme ud at flyve ballon. Det ønske fik jeg opfyldt mandag den 4. juli, nøjagtig 9 måneder efter jeg fik gaven.
IMG_2054 (2) IMG_2054 (3)

Man flyver overhovedet ikke ballon i Danmark fra 1. oktober til 1. april. Der må aflyses utroligt mange flyvninger pga. vejret. Aflysning af 4-7 bookede flyvninger er ikke unormalt før man får sin tur gennemført. Man får først at vide den pågældende dag mellem 12 og 15 om flyvningen bliver til noget eller ej, og hvor man skal stige på. Hvor man lander vides ikke. Kun vinden ved hvor vi kommer hen. En ballon kan ikke styres, så det kræver en masse viden om vind- og vejrforhold og tekniske udregninger fra ballonskipperen før startstedet kan oplyses. Ud af alle bookede flyvninger hver eneste dag, gennemføres der i snit kun ca. 70 om året. Derfor er det noget dyrere at flyve ballon i Danmark end bare 100 km nede i Tyskland.P1110668
Faktisk spurgte jeg Allan, om han ikke gerne ville med op at flyve. Svaret var nej, alene af den grund at han ikke altid ville have halvdelen af min gaver. Nogen skulle jo også hente mig, hvor jeg nu end måtte lande, så sådan blev det. I fredags fik jeg en opringning af DreamBalloon, som skulle vide min vægt. Jeg nåede lige at studse over spørgsmålet, som var det eneste de ringede om, men damen fortsatte uden pause, at det var af hensyn til lasten og flyvningen. Der er selvfølgelig væsentlig forskel på om man vejer 50 kg eller 150 kg. P1110672
Vi skulle møde til indtjekning 19:15 i Sorø og alle de fleste af os, samt vores chauffører og tilskuere fik arbejde uddelegeret med at få kurv og andet grej ned fra traileren. Pakke ud og komme luft i ballonen. Andre skulle ved hjælp af lange snore holde den nede vej jorden, mens den blev fyldt med luft. P1110678
Vi fik en prøvestigning, hvor vi fik grundig flyvevejledning af skipperen. Det var bestemt ikke uden dramatik. Han forberedte os på både op- og nedstigning med masser af lufthuller indtil vi nåede den rigtige flyvehøjde. Jeg kunne ikke undgå at tænke på min køre- og søsyge. Det ville være et kønt syn, og en sur oplevelse, hvis jeg skulle stå der med hovedet ud over ballonkanten og ofre. Når først vi var oppe ville der være ro på, men så var jeg måske så luftsyg, at jeg var ligeglad med alting. Nej, væk med de tanker.

Kurven ville lande med et bump, og vi ville støde ind i væggen og få blå mærker. Måske ville kurven også vælte, så vi ville ligge i bunker og rode rundt mellem hinanden.  Det gjaldt altså om at holde godt fast og indtage landingspositionen, som betød at vi skulle bøje godt ned i knæene og læne os ud mod kurven i venstre side. Kameraer og tørklæder skulle være væk fra halsen, og gemmes inde på kroppen, da man kunne blive kvalt i det, hvis det kom i klemme under kurven, mens den kurrede hen ad jorden. Rygsæk og tasker er forbudt at have med på flyveturen. Man må kun have med, hvad man kan have i lommer og gemme bag lynlåsen i en jakke.
P1110697
Alle mand skulle igen hoppe ud ad kurven, og så skulle ballonen ellers fyldes med luft. Jeg skridtede selve stofballonen af, og kom frem til at den målte et sted mellem 35 og 40 meter i længden, helt uden snore og kurv. P1110701
Endelig da klokken var 20:30 kunne alle passagerer kravle om bord. Man skal helst kunne stige af og på selv. I modsat fald, skal det meddeles i forvejen. Nogle havde ret meget besvær med af- og påstigningen. Flere skulle have hjælp til at bøje og løfte benene højt nok. Man skal kunne stå op i 1½ time. Vi var 20 mand i kurven, som var fordelt efter skønnet vægt med 5 personer i hvert lille opdelt rum. Her stod vi som sild i en tønde, så der er slet ikke plads til at vælte, men man bliver måske lidt upopulær blandt de andre passagerer.   IMG_2054 (5)
Vi blev så kloge på den tur. Hele ballonudstyret inklusive passagerer vejer 3 - 3,5 ton. Det er forbudt at flyve om dagen, så man flyver kun meget, meget tidligt om morgenen eller sen aften. Det er noget teknisk noget med jordens varme, der påvirker ballonen. Vores ballonskipper er Danmarks bedste, Han har vundet danmarksmesterskabet 3 gange og er Danmarks eneste fuldtidsballonskipper. Han flyver også alpeflyvning.

Vi kom op helt uden nogen form for hurlumhej, og fik en fantastisk oplevelse. Selve flyveturen og landingen må komme i et senere indlæg.

18 kommentarer:

  1. Wow - du er godt nok en modig kvinde :)
    Jeg bliver meget fascineret, når jeg ser en luftballon og kan stå og følge den længe, men op i den, det kommer jeg aldrig (og ikke kun p.gr af min vægt), jeg vil være rædelsslagen for at blive søsyg deroppe - men det må være fantastisk at hænge deroppe og kunne kigge ud over landskabet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der kræver ikke meget mod :-)
      Jeg selv bliver søsyg af at kigge på et stykke bølgepap, og køresyg af en elevator ;-) men denne svævetur mærker man overhovedet ikke. Det er en helt speciel oplevelse at svæve deroppe. Man kan INTET mærke, men man kan SE en masse.

      Slet
  2. Sikke en gave, jeg glæder mig til resten af dit indlæg. Du er en modig kvinde.

    SvarSlet
    Svar
    1. En dejlig gave, og jeg vil gerne op igen :-) Jeg har slet ikke tænkt tanken, at det skulle være modigt.

      Slet
  3. Hvor må det være fantastisk at prøve at flyve i ballon. Som jeg læser dit indlæg, skal der meget stor viden til, for at det kan lade sig gøre på ansvarlig og betryggende vis.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det bestemt også :-)
      Det er også sådan jeg selv tolker det, efter alle de oplysninger vi fik. Man skal bestå 6 teoretiske fag for at få sit certifikat, herunder luftfartsregler, meteorologi og kunsten at flyve.

      Slet
  4. Jeg har glædet mig til dette indlæg, siden jeg så dine billeder på facebook! Der var godt nok mange med på turen. Jeg var slet ikke klar over, at man ikke får sin egen tur ;-) Og siden du nu skriver indlægget, så går jeg ud fra, at alt gik godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved slet ikke om man kan få sin helt egen lille ballon ;-) Den jeg fløj med er Danmarks største luftballon. Der er plads til 19 personer og 2 besætningsmedlemmer.
      Alt gik godt. Ingen faldt ud ad kurven under landingen :-)

      Slet
  5. Imponerende syn af den store ballon. Jeg er overrasket over, hvor mange der skulle med i kurven. Glæder mig til at se mere!!!

    SvarSlet
    Svar
    1. Den ballon er ENORM stor. Det hele var imponerende. Selv alle tilskuerne fik sig en oplevelse for livet.

      Slet
  6. Nu kan du med autoritet kommentere, når politikerne lukker varm luft ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hahaha, men mon det hjælper ;-)

      Slet
  7. Svar
    1. Det sagde jeg også :-)

      Slet
  8. Tak for den historie og beskrivelsen af hvorledes det foregår at fylde en hel kurv med ballon-ister.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg vidste ballonen var stor, men ingen af os havde, i vor vildeste fantasi, forestillet os at den var SÅ stor og kurven alligevel så lille.

      Slet
  9. Wow! Jeg havde heller ikke tænkt over det med de mange mennesker, men det er jo logisk nok med alle de aflysninger, de må foretage ... så er det bare med at få fyldt op, når det endelig kan lade sig gøre, og mon ikke det også kan lade sig gøre at abstrahere fra alle de andre, når man først er oppe?

    SvarSlet
    Svar
    1. Medpassagererne og nærkontakt med lutter fremmede mennesker generer sjovt nok ikke det fjerneste, kun for et udsyn til den modsatte side :-) og så spørger man sidemanden, om det er muligt at man selv kan få lov at vende sig en halv omgang :-) alle er flinke og samarbejdsvillige.
      Vi ses lige om lidt :-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Jeg svarer også på kommentarer til gamle indlæg. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)