mandag den 11. juli 2016

Ballonflyvning–en uforglemmelig oplevelse (2)

Inden vi fortsætter vores flyvetur, vil jeg lige vise og fortælle lidt mere fra landjorden. Mens ballonen fyldes med luft, går skipper og et par journalister, Lasse og Lasse rundt inde i ballonen. Skipper for at tjekke, og de andre for at fotografere og skrive om ballonflyvning. P1110684‘Min’ ballontur kommer i gratisavisen Metroxpress enten den 14. juli eller den 21. juli. Alle, der var med på ballonturen, har accepteret at de billeder journalisterne og vi andre tog, måtte offentliggøres i avisen og diverse steder på nettet.  P1110700
Der var en enkelt ældre kvinde, der ikke selv kunne kravle op eller ud ad kurven, så hun fik instrukser om, hvordan hun skulle ligge og hvor og hvordan hun skulle holde fast, mens kurven blev rejst op og senere lagt ned igen under landingen. (Der var vi andre hoppet af)  
P1110703 P1110704a

Som du kan læse her, kom vi i luften og svævede ganske lydløst ud over det danske landskab. Vejret var helt fantastisk klart denne aften.
Den ene journalist havde højdeskræk, men havde alligevel sagt ja til at tage med op at flyve. Da vi var ved at skulle lette, var han ved at være lidt bange for, hvad det var han har rodet sig ud i, og turde slet ikke åbne øjnene, mens vi steg til vejrs. Da han blev spurgt om vi skulle stige yderlige 500 meter, mente han det var fint, netop der hvor vi befandt os. Han endte dog med at syntes, det var en hel fantastisk oplevelse.P1110712a
Det er svært at forestille sig, hvordan det er at stå deroppe og kigge ud, men det er et utroligt smukt syn. Vi fløj i en højde på 2.402 fod (ca. 754 m)  P1110720
Tænk at kunne se broerne både til Sverige, Fyn og Falster. Vi kunne se Møns Klint og meget mere. P1110716Storebæltsbroen herover er zoomet godt ind. P1110725
Faktisk kunne vi se vandet hele vejen rundt om Sjælland. Hvad der lige var hvad, var det ikke os alle, der havde styr på, før vi fik hjælp, men så begyndte vi selv at kigge og nogen spurgte om det ikke var…. jo, og der er… ja.
P1110734 P1110736a
Som jeg nævnte i det første indlæg, gør skipper sit til at turen får lidt ekstra krydderi. Da vi styrede mod jorden, sagde han, at vi plejer altid lige at skal have renset bunden af kurven, så vi fløj helt ned over rapsmarken, hvor kurven skrabede mod planterne. Et par passagerer var en smule spændt på, om vi rettidig nåede at komme op over trætoppene, eller vi fløj lige ind i dem. Selvfølgelig kom vi op. Skipper har helt styr på hvad han laver. IMG_2054 (7) a
Nogle steder kom alle følgebilerne tæt på, hvor de så holdt og fulgte os i ballonen. En spurgte manden i følgebilen, om vi allerede skulle lande. Nej, nej skipper kan bare godt lide at komme tæt på træerne og jorden og give passagererne lidt spænding.
P1110745Vi så harer og rådyr springe rundt nede på markerne. Vi så mennesker stå i deres have og råbe, huje og vinke af både af benovelse og forundring. Vi så græssende heste og køer.
Når man har nået en flyvetid på ca. 1 time begynder skipper at udse sig et sted, hvor han har mulighed for at lande. Da vi flyver med vinden og dens hastighed, og skipper ikke kan styre noget, (men kun dreje kurven, så vi får den brede side i den rigtige vinkel, hvis kurven skulle vælte under landing) og heller aldrig ved hvor vi flyver hen, er der også redningsveste om bord, hvis man lander i vand. Det var der dog ingen ‘fare’ for under denne flyvning. P1110726
Skipper sagde klar til landing, og vi indtog landingspositionen og gik ned, men da vi nærmede os jorden, afblæste han landingen. Fra den højde vi fløj, er det svært at se om det er et græsareal eller en mark, der skal høstes på. Skipper vil meget nødig ødelægge nogen marker overhovedet, og har aldrig haft en erstatningssag endnu, så vi lettede igen og fløj videre, indtil han sagde at nu bliver vi nødt til at lande
P1110759 P1110776

Han tog kontakt til følgebilen, som skulle spærre en lille vej for evt. trafik, så der ikke skete nogen ulykker, og der blev igen meldt klar til landing. Ballonen blev bremset. 3 hop eller bump. Lidt som når et fly slår landingshjulene ud og bremser. P1110767
Nogen blev udpeget til at springe ud og holde kurven nede i alle fire hjørner, mens luften blev lukket ud i ‘spjældet’ i toppen, mens vi stille gled hen over kornmarken og landede stille og helt uden drama i rabatten og ballonen på kørebanen. i alle fire hjørner, mens luften blev lukket ud i ‘spjældet’ i toppen. Da vi var sikkert nede, skulle alle (undtagen den ældre dame) hoppe ud ad kurven. Alle skulle hjælpe med at pakke grejet sammen og laste bilen.
P1110779 P1110792

Derefter var der udskænkning af champagne til alle passagererne, men først skulle vi alle stille op på en lang række og bøje hovedet forover, for vi skulle døbes og have vores dåbsattest. Skipper gik med champagneflasken og hældte champagne i håret på os alle og vi fik samtidig udleveret vores dåbsattest. IMG_2054 (11)
Vi kan fortsætte med at bruge vores civile navn i det daglige, men hvis vi møder andre der har været ude at flyve ballon, skal man kunne huske sit ballonnavn, da man ellers skal give en omgang champagne. Dåbsattest
Mit navn blev Markbaronessen af Hætterne.
Af dåbsattesten fremgår det ligeledes at vi har fløjet 17,2 km med en hastighed af 30,4 km/t og maxhøjden var 2.402 fod.
Herunder ses flyveruten markeret med blåt.
P1110876a






Jeg vil meget gerne flyve en tur mere og have fornøjelsen af at dele oplevelsen med andre.
Solen var gået ned, og det var tid at vende næsen mod Lolland, hvor vi var hjemme ved midnatstid.
Hvis det skulle have interesse, kan du læse meget mere om ballonflyvning her.

20 kommentarer:

  1. Åhja, du kom jo med en meget levende og engageret fortælling i aftes, og det er slet ikke svært at forestille sig den kæmpestore oplevelse, det må have været. Stilheden deroppe må have været helt vidunderlig og intens.
    Fantastiske billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. I måtte lægge øjne og ører til meget om den flyvetur ;-) Der er nemmere at forklare med Fagter og store arm- og benbevægelser ;-) Du kender jo selv til stilheden fra dit faldskærmsudspring. Jeg fik bare mere tid til at opleve det i, end du gjorde.
      Ihh, tak :-)

      Slet
  2. Sikke en fortælling, det må have været en fantastisk oplevelse, jeg får helt gåsehud når jeg læser dine ord og ser dine billeder. Tak :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var der bestemt også Lene. Jeg nød det så meget.
      Velbekomme :-) Sådan en oplevelse kan man da slet ikke lade være med at fortælle om.

      Slet
  3. Superlativerne slår ikke til! Fantastisk tur. Flotte fotos og din levende fortælling.
    Jeg kan godt forstå du har fået lyst til en tur mere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ih altså, tak :-)
      Du kender jo også lidt til de højere luftlag med din tur i en svæveflyver, som jeg så ikke ved hvordan er, men lidt må der da være tilfælles.

      Slet
  4. Åhhh for en oplevelse, sikke en fantastisk tur og gave du har fået der.
    Tak for dejlige billeder og ord om din tur.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er en oplevelse man kan leve længe på. "Du glemmer det aldrig" er det perfekte navn til den slags oplevelser.
      Velbekomme :-)

      Slet
  5. Wauw, for en oplevelse. Tænk at kunne se hele vejen rundt om Sjælland. Sikke en levende fortælling, du giver os. Men turde jeg? Det ved jeg ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved selvfølgelig ikke hvad du tør, men jeg selv havde ingen betænkninger. Det er altså værre at sidde og svæve i Tivolis luftballon, hvis du har været oppe i den ;-)

      Slet
  6. Sådan Pia - du gjorde det! Fantastiske billeder fra jeres tur. Tænk at hænge deroppe og kunne se alt i det klare vejr. Jeg tror ikke, jeg turde gøre det samme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jada. Jeg havde jo selv valgt ;-) Hvis jeg kunne flyve på ferie i en luftballon, ville jeg gerne prøve det. Jeg må vist nøjes med at drømme :-)

      Slet
  7. Det er en god historie, spændende berettet og illustreret med fine billeder. Interessant at I var så højt oppe og kunne se så vidt omkring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en god tur, og vi fik så megen viden med os. Ja, der manglede kun et par hundrede meter, før vi var højt nok oppe, til at kunne springe ud med faldskærm, men det ønske har jeg umiddelbart ikke ;-)

      Slet
    2. Sikken en idé, ja en god idé hvis vinden blæser den rigtige vej! :)

      Jeg kan ikke lide dette at skipper vil give passagererne lidt extra spænding, det er jo det, der kaptajnen på Costa Concordia ville og det kostede mange menneskeliv.

      Slet
    3. Det er lige det :-)
      I mine øjne var der ikke noget, der tilnærmelsesvis tangerede mod den slags spænding, og sådan tror jeg alle, uden undtagelse, havde det. I den 'farlige' retning var det mere det, der kom ud ad munden på ham, på den der måde at man ikke helt vidste, om det kunne være sandt. Han legede så afgjort ikke med menneskeliv.

      Slet
  8. Med fare for at gentage mig selv: Wow!
    Markbaronessen af Hætterne - det giver jo ideer til et helt eventyr (på en eventyrblog).

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg må hellere nøjes med denne ene blog ;-) Jeg har i forvejen alt for mange indlæg, der rumsterer, men som aldrig bliver skrevet. Du må gerne skrive det eventyr, og jeg vil med glæde læse det :-)

      Slet
  9. Sikke en skøn tur du har prøvet og så dejligt du beretter fra turen man får helt løst til en tur :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må bestille en tur så ;-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Jeg svarer også på kommentarer til gamle indlæg. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)