torsdag den 26. februar 2015

Skudt på min vej

Det sker jævnlig, jeg møder ting jeg forundres over, når jeg færdes rundt omkring alle vegne. Nu har jeg været i billedarkivet og ryddet lidt ud i flere år gamle billeder.
De to første billeder stammer fra ferien 2011 på Flyvesandet campingplads.
P7246665 P7246666


Jeg faldt over, dog ikke i bogstaveligste forstand, denne meget tykke kæde mejslet ned i en endnu større sten. Kæden var forsynet med en stor, nærmest ny hængelås. Jeg undrede mig i den grad over hvad det skulle gøre godt for. Jeg fulgte kæden ind i hybenbusken, hvor det viste sig, at den var fasttøjret lige så grundigt. Selvom de store træpæle ikke havde ligget der, ville ingen biler kunne køre igennem. Som fodgænger kan man jo hoppe over. Til højre for stenen var der et kæmpe åbent areal, hvor alt kan komme forbi.  
P1000100a
Hver gang jeg er cyklet eller kørt forbi her, har jeg undret mig over hvad de par hegn og den havelåge skulle gøre godt for. Billedet er fra oktober 2011, og sådan har det stået i flere år, men i sommers konstaterede jeg, at både havelåge og hegn er fjernet helt. 
P1080478a
Da jeg gik en runde i haven den 1. januar 2013 så jeg denne faldskærm. Mon der landede nogle små rumvæsener, som skulle holde lidt øje med os! 
P1050060a
I maj 2012 var vi en tur rundt i sommerlandet. Hvad man ikke kan se på dette billede, fordi jeg har zoomet noget så kraftigt, er at bilen lå langt, langt nede på marken. Vi fatter simpelthen ikke, hvordan den bil kan være fløjet så langt. Vi håber de involverede slap med livet i behold.
P1140721

Januar 2014 havde vi virkelig vinter. Her har jeg fanget vinduespudserens stivfrosne arbejdsredskaber. Hvordan han formår at vaske vinduer hele dagen behøver jeg selvfølgelig ikke at bekymre mig om, men det må ikke være nogen nem opgave.
P1040072a
Mens jeg rendte rundt i gaderne, en kold og blæsende dag, lige før jul, og ventede på at butikkerne åbnede, havde ham her en helt anden måde at fordrive ventetiden på.
P1050047
På Nordre Kirkegård studsede jeg over noget, der i min verden var lidt usædvanligt. På afstand så jeg en mand kom ud fra dette gravsted. Da jeg gik forbi, mødte jeg dette specielle syn, eller måske kommer jeg bare for sjældent på kirkegårde? Er du skarp, kan du se det på billedet ovenfor. Ellers er det zoomet ind herunder. 
P1050046
Manden har åbenbart været på besøg hos en kær ven eller slægtning. De har drukket en genstand og røget en smøg sammen. Det ER en rigtig cigaret der er tændt og står i en speciel holder.
P1050195
Jeg har jævnligt mødt dette ølflag ved et bestemt hus, hvor jeg har funderet over hvad det betød. Det er normalt at bruge diverse markeringer, når den rullende ostemand skal ringe på, men det var ikke ostedag, og vi har ingen rullende ølsalgsforretning, så… Flaget har nu holdt flyttedag, eller også er der bare flere, der ‘taler’ sammen på et specielt sprog.

17 kommentarer:

  1. Forunderlige verden ... du stiller mange gode spørgsmål, men jeg har ingen gode svar. Fantasien får ellers hurtigt frit løb ... Han døde alt for ung, manden, der fik en smøg til at ryge i det hinsidige.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi må forblive i det uvisse og lade fantasien udfolde sig som den bedst kan.
      Ja, alt for ung.

      Slet
  2. Det er virkelig sært på den sære måde med den der cigaretholder! For det er vel det, det er? Kunne det være en lille lyseholder, der bare er brugt lidt alternativt. Ligesom det også forekommer lidt alternativt at sidde og drikke Red Bull med afdøde venner eller slægtninge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det vel, en cigaretholder. Jeg aner ikke hvad det oprindeligt er, men den er boret ned i gravstenen, så det må være noget,de har fået stenhuggeren til, da gravstenen blev lavet. Jeg ved nogen der godt kan tage en enkelt øl på gravstedet, mens de snakker med afdøde på sådan en dag hvor vedkommende savnes specielt meget. Jeg selv tænker på alt muligt andet på en kirkegård, end dem der ligger der. Jeg mindes og tænker meget mere herhjemme.

      Slet
  3. Undrer mig som dig altid over de der løsrevne låger og hegnssektioner der står helt alene og ikke kan andet end at se sjove ud når de mangler deres medsammensvorne.

    Biler kan komme *langt* når de mister jordforbindelsen... husker en sag fra M3 i kbh hvor en bil havde taget turen op af midterrabatten (som rampe) og havde skadet undervognen da den fløj henover skilteporten ved gladsaxe og landede et - for vidnerne udefinerbart -sted bag støjværnet. Det tog redningspersonalet en del tid at finde frem til den.

    Det er en meget anderledes gravsten du har fundet.. sikken historie. Men kan da umiddelbart se at den unge mand formentlig er bosnier og har efterladt sig to børn og en kone ... cigaretholderen er vel bare et rygerør brugt lidt alternativt. Og hvis det bliver brugt 5 år efter tyder det på at det gør de efterladte godt at kunne gå derhen og ryge lidt med manden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, sjovt nok møder man det med jævne mellemrum alle vegne.
      Det var dog en voldsom flyvetur, du refererer til, men jo, jeg ved godt biler kan flyve langt, hvis inter stopper dem.
      Den megen tekst på gravstenen, siger en hel del. Jeg er overbevist om at cigaretholderen er af messingdet er helt tydeligt at det er et gravsted der bliver meget besøgt. Egen bænk. Lanterne med lys i osv.

      Slet
  4. Tak for den forunderlige tur. Billedet fra Flyvesandet viser, hvor voldsomt rynket rose breder sig i landskabet.
    Pudsigt, at jeg aldrig har lagt mærke til kæden. Vi er da da af og til den vej. Nu må vi finde den næste gang vi er der.

    SvarSlet
    Svar
    1. Rosenbusken var blevet meger, meget bred, siden kæden blev monteret. Tænkte godt du nok havde været der ved marker, skov og strand.

      Slet
  5. Jeg undrer mig sammen med dig, det er næring for fantasien i mange af dine billeder.
    På Assistens Kirkegården på Nørrebro er der et gravsted for de hjemløse og de frie fugle på gader og veje.. Her står ofte dåser og flasker efterladt af vennerne der har været forbi og hilse på og snakke.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Fantasien skal også have noget at leve af, som alt andet ;-)
      Det har jeg læst om, og det er din fortjeneste. Vi skal derind, når vejret bliver lidt lunere. Det er nemlig vores julegave til mor.

      Slet
  6. Forunderlige finurligheder du lige har fanget undervejs... Hegn, der ikke hegner, kæder uden kædevirkning, gravsten med rygning tilladt og viduespudserpudsegrej, der lignede skum, indtil jeg læste teksten...
    Et godt øje til omgivelserne giver mange oplevelser undervejs i dagen og vejen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er mange måder at fortælke den samme historie på, kan jeg se på din kommentar ;-)
      Der er altid noget at opleve, når man bevæger sig ud i den store verden... eller det lille samfund.

      Slet
  7. Det er dog de forunderligste ting du møder på din vej. Jeg synes kun jeg ser affald i for af øldåser og andet skrammel i vejkanten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det og meget andet skrammel ser jeg også. I går lå der et stort næsehjul på landevejen, som nogen har tabt. Der kom ind til siden, for det kunne gå frygteligt galt, hvis nogen ramte det.
      Mine øjne er altid på oplevelsestur, selv ølkapsler og ølflasker/dåser kan sætte gang i tankerne.

      Slet
  8. Man kan jo falde over de mindste ting, når man går derude i sin egen lille verden ;-)

    SvarSlet
  9. Gode skud - og heldigvis ikke så dramatiske, som din overskrift kunne give anledning til at tro. Vi har også sådan et hus i nærheden. Stort flot et med 2 søjler med løver på. Mellem søjlerne er den flotteste låge man kan tænke sig. Og så er der ellers ikke andet. Jeg morer mig, hver gang vi kører forbi.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den slags skyderi holder jeg mig gerne fra.
      Uden at kende noget til 'dine' låge, kunne man (jeg) få den tanke, at der ikke var råd til hegn også. Tænk bare hvor lidt der skal til, hvor vi kan more os. Det er da herligt.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)