torsdag den 5. februar 2015

It support er hårdt

I ugen der er gået, har jeg brugt nogle ekstra timer på arbejdspladsen, hvor jeg som sædvanlig har frygteligt travlt på denne tid af året. Det varer en måned endnu, inden det stilner af og bliver normale tilstande. Da chefen kom og spurgte om jeg kunne følge med, var svaret nej, det kan jeg ikke, og så talte vi ikke mere om det. Jeg har jo nået det hver eneste gang i de sidste 25 år, så det gør jeg nok også denne gang. P1050184a
 
 
 
 
 
 
 






Selvom internet og mus også har drillet, så er denne dialog dog ikke foregået på min arbejdsplads, men jeg kan se det hele for mig.
  • Supporten: Hvad kan jeg hjælpe dig med?
  • Kunden: Jeg er i gang med at skrive min første mail og jeg har skrevet bogstavet a - hvordan får jeg den lille cirkel rundt om den?
  • Supporten: Er cursoren der stadig?
  • Kunden: Nej, jeg er alene her.
  • Kunden: kan ikke koble mig på netværket...
  • Supporten: Er du sikker på du har skrevet det rigtige password?
  • Kunden: Ja, jeg kiggede på da min kollega loggede sig på.
  • Supporten: Kan du fortælle mig hvad passwordet var?
  • Kunden: Det var fem små stjerner.
  • Supporten: Nu skal vi se hvordan dit system ser ud. Klik på "Min computer"
  • Kunden: Men hvordan skulle jeg kunne gøre det herfra??
  • Kunden til HP supporteren: Min laserprinter fungerer ikke!
  • Supporten: Hvilken model har du?
  • Kunden: Det er en HP
  • Supporten: Ja, det kan jeg forstå, men er det en sort/hvid printer?
  • Kunden: Nej, den er beige.
  • Kunden til TDC supporten: Jeg har købt Internet og vil have hjælp!
  • Supporten: OK, hvor langt er du kommet i installationen?
  • Kunden: Jeg har pakket Internettet ud af æsken.
  • Supporten: OK, har du koblet alle kabler til og tændt din computer?
  • Kunden: Tændt computeren? Jeg har ikke nogen computer, jeg har købt Internet!!
  • Kunden: Min computer hænger.
  • Supporten: Har du mange åbne vinduer?
  • Kunden: Nej, men døren står lidt på klem....
  • Kunden: Min skærm flimrer.
  • Support: Hvilken model er det?
  • Kunden: Hvordan kan jeg se det?
  • Support: Det står sikkert på et mærke bag på skærmen? 
  • Kunden: Jeg fandt det.. Det er en Danger.. 220V.
P1050178 P1050201

Vi har også fået en pæn ladning sne. Det startede i mandags, hvor det sneede helt vildt. Så der blev skovlet nogle gange inden sengetid. Tirsdag morgen have vi fået ialt 20 cm sne. Ingen sneplov havde ryddet noget sne overhovedet på hele vejen til Stubbekøbing..P1050203




















Solen har tittet frem de sidste par dage, så sneen er allerede begyndt at smelte igen. Nogle steder hænger lange istapper. De vækker minder fra barndommen, hvor vi brækkede dem af... istapperne altså.... og gik og suttede på dem.








23 kommentarer:

  1. Haha - det er simpelthen så morsomt at læse de dialoger, der er imellem kunder og supportere. Nogle af dem havde jeg set før, men der var også nye :-)
    Jeg kan supplere med denne:
    En dame ringede og var meget bekymret, fordi der på hendes nye software-diskette (det var dengang...) stod Install and run - ... and I'm too old to run!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg hygger mig også ved de små samtaler, og der findes virkelig mange gode, og er man helt blank, forstår man jo godt kundens spørgsmål.
      Ha...ja, jeg ville spørge hvor længe eller langt jeg skulle løbe :-D 😜

      Slet
  2. Det med supporten og kunden er vist ikke så langt fra virkeligheden som man skulle tro. Det er ikke nødvendigvis let at tale samme sprog og slet ikke at forstå it-fagsproget.
    Her er ikke kommet meget sne - og det skulle snart smelte igen.
    God arbejdslyst!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det har du vist meget ret i.
      Vi havde besøg fra Odense i onsdags, og de var noget overrasket over al den sne vi havde her.
      Tak.

      Slet
  3. Åhhh ja der kan være fantastiske ordvekslinger i It support.. :-)
    Hihi.. jeg røg også i barndom da jeg så istapperne på dine billeder Pia..

    SvarSlet
    Svar
    1. Det ved du sikkert alt om :-)
      Det er sjovt af og til, at tage turen tilbage til barndommen.

      Slet
  4. Tak for et godt grin.... kommunikation er en svær en, især på fagsprog!
    Smukke istapper. Her er kun lidt pyntesne... Jeg skal måske finde vinterstøvlerne frem til min Københavner tur i vinterferien?

    SvarSlet
    Svar
    1. Kommunikation kan være meget svær. Helt simple og dagligdags ting, kan køre helt skævt.
      Da solen endelig brød igennem den meget, meget tætte tåge i morges, så har den haft magt til at tø en del sne i dag, men vi har stadig masser af sne og istapper. Hvordan vejret bliver i Kbh. i vinterferien ved jeg ikke, men støvler ville jeg helt klart tage på :-)

      Slet
  5. Supplerer lige supporthistorierne med den om damen der klagede over at kopholderen på computeren var lidt skrøbelig.. og så er det ikke mange dage siden en ven kom til mig med en ret død iphone. Skærmen var blå og fuld af tal der formede en hammer og nederst står der med med små bogstaver "oh no something extremely unexpected happened, you´re screwed". Den kunne jeg ikke gøre noget ved og den blev afleveret til de hovedrystende Applefolk..

    I har godt nok meget sne.. nyd det for så vidt jeg kan se er det overstået for denne gang..

    SvarSlet
    Svar
    1. Ha.. ja, den kan jeg godt huske, jeg har hørt.
      Selv en garvet it-nørd som må somme tider give op. Gad vide om Applefolkene kan klare opgaven, eller de bare kasserer den!

      Jeg nyder synet, men ikke besværlighederne ved mine gåture. Det er de rene skøjtebaner.

      Slet
    2. Køb dig sådan et par.. http://www.ny-form.com/shop/snow-grip-pigsaale-17205p.html

      Slet
    3. Jeg kender dem godt, og de er rigtige gode når man har fast grund under fødderne, men ikke i skoven, og på lignende ujævnt terræn, bliver de ikke siddende. Det er min og C. erfaring med dem.

      Slet
  6. Vi slikkede også på istapper, da jeg var barn. Nu kan jeg slet ikke huske, hvornår jeg sidst har set en stor flot istap. IT-support giver anledning til mange gode grin :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Istapper blev reduceret en del, da husene fik tagrender, men i dag lod jeg mærke til, at der hang istapper mange steder, dog ikke så store, men de var der. Solen har travlt med at smelte sneen på tagene.
      Det gør de, men er man ikke klogere, så er det nok svært at se komikken.

      Slet
  7. Jeg har arbejdet med IT-support i syv år, og jeg kan nikke genkendende til langt de fleste - mere eller mindre da. De rammer plet.

    Sikke en masse sne I har. Det ser flot ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg gerne.
      Det er også flot. Hele dagen har der hængt den flotteste rim i buske og træer, men selvfølgelig har solen ødelagt en del, hvor den nu kunne komme til.

      Slet
  8. Herligt indlæg om IT-support - det gav motion til lattermusklerne. Istapper slikkede jeg også på som barn

    SvarSlet
    Svar
    1. Al motion tæller og i moderat form er det sundt. Gad vide om børn i dag, slikker på istapper! Sikkert ikke ret mange, hvis nogen overhovedet.

      Slet
  9. Jeg husker så udmærket årets første par måneder fra min tid som kasserer - der er der rigeligt at se til, når så årsregnskabet er ved at være på plads, ja så kan man begynde at samle op på alt det, man lige kom hurtig omkring i den periode :/
    IT- support - ja, mange af tingene kunne såmænd have omhandlet mig - jeg skal helst bare have en computer. der kan det, jeg skal bruge - men mens jeg arbejdede, var der en periode, hvor jeg ofte måtte tale med IT-supporten fra vores hovedkontor og de lærte ret hurtigt, at fag-udtryk, dem kunne de godt pakke væk, og så snakkede vi om det tast, der var her eller der og den ledning med den farve osv. og med tiden lærte jeg rent faktisk selv at finde ud af et og andet - uden at kunne huske fagudtrykkene :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Årsafslutninger er et stort arbejde at færdiggøre til revisor. Der var en gang vi havde regnskabsafslutning henholdsvis 31.3. og 30.6 på de 3 største virksomheder, og 31.12. på de andre. Det fordelte arbejdsopgaverne mere hen over året, men nu er det hele nu.
      Jeg er nu heller ikke selv nogen ørn til IT. Jeg må forsøge mig lidt frem, når jeg ikke har nogen IT-ansvarlig at henvende mig til. Lidt af det vigtigste lærer man jo gennem et langt arbejdsliv og bestemt også herhjemme, uden at jeg kan nogen fine ord eller fagudtryk om det.

      Slet
  10. Godt jeg ikke er supporter! "Hvor sidder den der "any key?"". Her er sneen heldigvis ved at være væk, og den behøver ikke komme tilbage.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du behøver jo heller ikke en supporter. Du kan selv. Any key har jeg heller ikke fundet ;-)
      Her arbejder solen på højtryk, for at smelte mere sne. Vi kan høre det risler i kloakkerne, og på vejen herude begynder der at komme små sorte pletter.

      Slet
    2. Jeg skulle have skrevet, at du ville være en god supporter ;-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Jeg svarer også på kommentarer til gamle indlæg. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)