søndag den 17. november 2013

Musik- og arbejdsglæde

P1130860Fredag aften var vi til næsten 3 timers lokal caféhygge. Det hele baseret udelukkende på frivillig basis, og de unge musikere fik heller ikke en krone for at spille.Det var muligt at købe sig lidt at hygge sig med. En ostetallerken, samt kaffe med hjemmebagte kager, øl, vin og vand samt cips og andet. Det blev tilsynelandende endnu en succes, som vil blive gentaget med jævne mellemrum. De unge musikere, som også skriver deres egne sange, har fået så meget respons på YouTube, og har været til tv-optagelse. Dvs. Mark ville ikke optræde, men gerne støtte vennen ved at tage med ham og blive interviewet. Udsendelsen, som jeg ikke kan huske hvad hedder, kommer i tv i 2014.
Lørdag  var der musik i køkkenet, mens jeg ordnede rødbeder. Der blev syltet, og lavet russisk salat efter denne opskrift. Jeg brugte dog græsk yoghurt og undlod kartoflerne. Jeg havde en lille rest fløde, og kom til at tænke på en rødbededessert, som stammer helt tilbage fra børnene var små. Det er vist den mest mærkelige dessert jeg nogensinde havde hørt om, men afprøvet blev den allerede dengang, og den smagte faktisk godt. Den blev nu genopfrisket, da jeg også havde bananer i huset. Da jeg kun havde meget lidt fløde, blev der en lille portion med fløde og en portion med græsk yoghurt. Det hele lave på slum. Yoghurten gør den, efter min mening bare mere frisk.  
Rødbeder 
Opskriften på den originale rødbededesser skulle række til 8 personer. Det er fløden der gør, at man ikke kan spise mere. 
  • En rå rødbede rives
  • En banan moses
  • 1/5 del piskefløde piskes
  • Det hele blandes sammen og serveres.
Romtopf og likør P1130887
I løbet af sommeren fik jeg lavet lidt rom vodkatopf. Der var så meget vodka i glasset i forhold til bær, så en stor del af spiritussen, som nu er likør, blev hældt på flaske.
Her småregnede det hele dagen i går, så alle indvendige køkkenskabe og skuffer blev vasket af, og sidst på eftermiddagen fik jeg plukket alle ananaskirsebærrene, 1,2 kg. Nogle helt nøjagtigt 65 er trukket på snor, og hængt op i vinduet som en guirlande. Resten står i en skål. Nu er det spændende, hvor meget der når at modne, hvis noget overhovedet. Planten blev fjernet fra drivhuset. Nu er der ikke mere at høste derude. En hel ubrugt søndag ligger foran, kalr til at blive udnyttet. Jeg vil starte med en morgentur, så ser vi hvad resten af dagen bringer.

16 kommentarer:

  1. Mine smagsløg er ude af stand til at forestille sig blandingen af, rødbede, banan og flæde.. Jeg vælger at tro dig, når du siger det er godt..
    God søndag hos jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan havde mine smagsløg det også en gang. Det kunne man altså ikke blande sammen, mente jeg, så jeg vat nød til at afprøve det. Da jeg havde forvisset mig om at alle 4 ville prøvesmage. Alle spiste op :-)

      Slet
  2. Måske er det meget godt med en pause fra madproduktionen i have og drivhus. Ikke at du ikke laver noget andet naturligvis. Går ud fra det har været en god morgentur - her er vejret dejligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en dejlig morgentur :-) og kaffen var klar da jeg kom tilbage. Her var vejret også dejligt.

      Slet
  3. Jeg har kigget efter rødbeder heroppe så jeg kunne sylte nogle. Er nemlig sikker på det kunne pifte den lidt tamme leverpostej op, men har ikke fundet nogle endnu. Jagten fortsætter ufortrødent.
    God søndag :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg ved ikke hvorfor min første indskydelse var, at man sylter da ikke rødbeder når man ikke er hjemme, men det er jo det du er :-) God jagt og god aften :-)

      Slet
  4. Musik må der til ! Spændende opskrifter, du disker op med. Jeg ved ikke helt, om jeg vil forsøge mig med din rødbededessert, men det er tit, at uvante smagskonstellationer smager godt. En sildemad med banan fik jeg serveret på et tidspunkt :-)! Det blev nu aldrig en favoritspise. God ubrugt søndag i det dejligste solskinsvejr!

    SvarSlet
    Svar
    1. Musik er nødvendigt og skaber en masse glæde og energi :-)
      Sildemad med banan, lyder bestemt også meget, meget mærkeligt. Det er sådan noget amerikanere og svenskere kan finde på ;-)
      Tak og i lige måde, brugt op eller ej.

      Slet
  5. Hjemmesyltede rødbeder er altid godt, men desserten tror jeg nu, jeg lader være uprøvet ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, okay, der er alligevel fristelser nok alke vegne, der skal modstås :-)

      Slet
  6. Sikke en smuk guirlande du har lavet, den må se smuk ud at have hængende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den har da vagt så meget opmærksomhed, at der bliver spurgt til hvad det er ;-)
      Vigtigst er jeg tror det virker. De modner :-)

      Slet
  7. Jeg tør ikke servere dessert med rødbeder her i huset. Bo og drengene vil helt klart kalde det sabotage og mistænke mig for det værste.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådan noget skal man bare ignorere ;-)

      Slet
  8. Lyder da ellers spændende rødbede dessert )

    SvarSlet
    Svar
    1. Du må prøve ;-)
      Jeg kan stadig ikke kommentere hos dig, det kan man kun hvis man har en google+ konto, men jeg følger med i dit liv :-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)