tirsdag den 20. september 2011

Kullen i Sverige

Inden weekendens aftale, nåede vi frem til campingpladsen First Camp Mölle, som endnu ikke havde lukket ned for sæsonen. Vi fik hurtigt stillet op, og kørte afsted til Kullen, hvor vi brugte hele eftermiddagen og den tidlige aften til at vandre rundt.
P9157401 P9157409
Vi fulgte de afmærkede vandrestier, som egentlig er et misvisende ord, da det mere er gedestier. Vi klatrede lige så meget rundt på klipperne, som vi gik. Og det gjaldt om at holde godt fast i klippestenene, for ikke at blæse omkuld, eller ned ad skrænterne. Det stormede gevaldigt, og det blæste mere og mere op. Store vatkugler, af skumsprøjt, fløj rundt i luften langt inde på land. Vi besteg en masse forhindringer og nåede endelig frem til Silvergrotten. Et par personer var i færd med en halsbrækkende klatring længere fremme.  Selvom ruten bestemt ikke så ud til at blive lettere, tvivlede vi dog på, at de fulgte den afmærkede rute. Vi vendte om, og gik samme vej tilbage.
Kullen Kullen
Kullen Silvergrotten Kullen
På vej tilbage til campingpladsen, lavede vi et par afstikkere. Bl.a. til havnen, og jeg var sikker på det var mennesker jeg kunne se, som små prikker langt ude i vandet. Allan skulle overbevises, og mindsanten om ikke det var surfere i massevis. De var mere nede i vandet, end ovenpå.
Mölle havn vindsurfere
Der er rigtigt meget natur, at se på Kullen, og vi ville gerne opleve endnu mere af det næste dag. Men vi havde et problem med campingvognen, som ikke er helt nem at få med alle steder. Nogle steder er den endda direkte uønsket. Der var kun ganske få turister på campingpladsen, så vi fik lov at lade vognen stå der, blot vi afregnede først. Den aftale var vi meget glade for. Næste morgen kørte vi lidt rundt i omegnen. Vi kiggede ind outletbutikken Kosta Boda, som Inge foreslog.
Himmelstorpsgården Himmelstorpsgården
Vi kørte derefter til Himmelstorp, hvor vi så den gamle gård. Derfra begav vi os ud på den blå rute, en 6 km vandretur, hvor der stod, at den ikke var for gangbesværede. Vi måtte jo bare vende om, hvis det blev for meget for Allan.
P9167451 Den blå rute
Vi gik og gik. Flere steder var der meget fedtet og glat. Det blev mere og mere stjelt, og den sidste del af ruten, inden vi nåede toppen, var meget stejl. Vi kunne gå videre, men det så endnu mere stejlt ud, så vi tog den kendte rute tilbage, efter at have nydt udsigten på toppen.
P9167456  P9167460
På nedturen, opdagede jeg denne svamp, som man vel med rette kan kalde en fluesvamp! Vi nåede ikke at få alle fluerne med, de fløj da vi nærmede os for at tage billeder.
P9167461 IMG_9134
Det blev et par dage med masser af oplevelser. Måske dukker der et par historier op her på bloggen på et senere tidspunkt!

1. Fine billeder fra Kullen, jeg var der for et par år siden men der kravlede vi ikke sådan rundt som I gjorde...det er absolut et besøg værd igen...Jo det må da kaldes en fluesvamp..;D

2. Annemarie.... Ja, der kan man godt tage hen et par gange, området er jo enormt stort :-)
    Ja, ik´ :-)

3. Det finns många vackra ställen i Sverige liksom i Danmark Norge o Finland. Ha en fin dag !

4. Der er så smukt og dejligt derude på Kullen, hvor I har klatret rundt.. Vi nøjes som regel med at gå op på toppen og kigge ud.. Efter Hasse har fået en ny hofte er han ikke glad for den slags sten klatring.
    Flot svamp du fandt der.. den kom ikke i en gryde vel.. ?? ;-)

5. Janne.... Der er mange skønne steder i hele verden :-) God aften til dig.

6. Inge.... Jeg kan godt forstå ham, der er ingen grund til at risikere en hofte på afveje. Der er da også dejligt på toppen :-)
    Nej, svampen fik lov at blive stående :-)

7. Det var glimrende billeddokumentation af de halsbrækkende øvelser, I blev udsat for på Kullen :-)
    Det så RET spændende ud ind imellem...

Og det var lige præcis den svamp, jeg gættede på: Fallos impudicus (den ublufærdige fallos - også kaldet præstepik).

8. Ellen.... Man skal se hvor man går, men vi kan lide det, og når/hvis Allan ikke kan tage på sådanne vandreture mere, vil han ikke på ferie mere :-) Det sidste mener han vist ikke alvorligt.

Godt gættet ud fra vores beskrivelse, før du fik set billede :-)

9. Den sorte svamp har også et øgenavn i Danmark, som har noget at gøre med formen. Det er vistnok kun ganske kort tid, den ser sådan ud, når toppen folder sig ud bliver den smattet, tror jeg.

Det har vel nok været alle tiders tur! I fugtigt vejr er det yderst fornuftigt at begrænse vandreture, i min alder i hvert fald, til underlag, som ikke er smattede og strækninger, som ikke er for trættende - så det var en klog beslutning at tage den kendte tur fra toppen, efter min mening.

Jeg synes det er fornem "rapportage" - det er somme tider svært at få billederne til at fortælle en historie :)

10. Donald... Mit kendskab til svampe er meget lille.

Det var en dejlig tur. Vi må være realistiske og ikke dumdristige :-)
    Tak :-) Det er svært at gengive alt i billeder, men det hjælper med til at huske det hele senere :-)