torsdag den 17. maj 2018

Bestillingsarbejde - døre, biler og gallatøj

April og maj har budt på lidt af hvert. Det er ikke kun vejret, der har strakt sig fra den ene yderlighed til den anden, som fra snestorm til sommerdage, der overgår temperaturene i det sydlige Europa.
Vores oplevelser og gøremål har været lige så alsidige, med alt fra havearbejde til fejringer af både det ene og det andet, både ude og hjemme. Vi har knoklet, og vi har nydt livet.P1150516
Drivhuset og haven er plantet og sået til. Jeg har syltet, kogt saft og jagtet ukrudt. Noget af ukrudtet er blevet til mælkebøttesirup og er kommet på glas, og der er eksperimenteret med andre sjove ting. Liljekonvaller og ramsløg. Førstnævnte er meget giftig. Sidstnævnte er spiselig. Man advarer om forveksling, men man kan da ikke tage fejl. 
P1150566 P1150575
Vi har været til møder i de frivillige foreninger og deltaget i arbejdsopgaver her og der. Været på udflugter, både i foreningsregi og helt privat. Gået tur i skoven. Godt nok har jeg mest gået alene, men Allan har været med et par gange. Vi har nydt det gode vejr, ved hver en given lejlighed.
P1150573
Min cykelsæson er også startet, og jeg nyder mine skovture både til fods og på cykel. 
Nu til overskriften, som Camilla har en stor andel i, for ikke at sige, at det er hendes skyld, eller ære, det hele.  
P1150255Camilla havde haft besøg af en lille flok veninder. Et par af dem var ret interesseret i en af hendes døre, og ville vide hvor hun havde købt sådan en henne. Jeg tror ikke man kan købe dem, siger hun. Det er min far der har lavet den. Øv, de kunne ellers godt tænke sig sådan nogle ‘hundedøre’ men de kendte ikke nogen, der kunne lave sådan noget.
P1150257Da Camilla fortalte os historien, siger Allan, at han da godt kunne lave er par døre, hvis de gerne ville have det. De skulle blot betale for materialet. Den besked gav Camilla videre, og der kom bestilling på to døre, så Allan har brugt ret mange timer på værkstedet.IMG_0589



        Barnet har også været i gang på tegnebrættet.
        Hun er vel hundeentusiast..
Caddy




Modellen kan ses på de sociale medier.
Billedet har jeg lånt her, og der kan du også læse mere.
Gallakjole
Hvert år skal hun i gallakjolen, så der bliver sendt lidt billeder og spørgsmål om den eller de, kjoler hun overvejer at købe. Hun skal være helt sikker på, at jeg kan, vil og tør ændre, det der nu er nødvendigt.
IMG_0862 nr 1Sidste år hoppede hun direkte i denne røde sag, som, med de rigtige sko, passede som var den syet til hende.

Billedet til øverst er en model, mens billedet til højre er Camilla.
Forrige år, så kjolen sådan ud.
I år har hun valgt noget helt andet. Noget meget tyndt og meget, meget levende stof.
P1150509 P1150510
Det tog mig flere timer at måle, klippe, sætte nåle og ri. Sidstnævnte er ellers ikke noget jeg plejer at praktisere. Jeg klipper, sætter måske et par nåle, og så syr jeg ellers bare. Selve syningen var hurtigt overstået.  
P1150536 P1150545
For at afslutte som jeg begyndte, vil jeg lige nævne en af vores oplevelser. En historisk rundvisning på Gavnø Slot. Vi gik rundt i parken, i kirken og på slottet, og fik fortalt den ene historie efter den anden. Ind imellem blev der krydret med et par røverhistorier. Havde man spørgsmål, blev de også besvaret. Det var virkelig interessant og kan bestemt anbefales.



8 kommentarer:

  1. Mon ikke også det er før blomstringen, at nogle kan tage fejl af liljekonvaller og ramsløg? Sådan har jeg opfattet det, men bortset fra det er det stadig underligt, medmindre man ingen lugtesans har ...
    Du har en flink mand - der var nok nogen der blev glade - og Camilla har da en gud(ind)eflot figur :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo, det er det selvfølgelig, men det bliver det ikke ret meget mere forståeligt af, for når ramsløgene skyder op i februar-marts, er der 2 - 3 mdr. til liljekonfallernes blade viser sig.
      Jo, der var stor glæde - og ja det synes jeg også. Hun kan (let) hoppe i stramme stramme modeller, og de sidder, som de var syet til hende. Det er mange år siden, jeg selv kunne hoppe i en XS, og selvom det kun er en S/M har min figur ændret sig, men det kender du jo selv.

      Slet
  2. Det er også sært for mig med den forvekslingsmulighed; men det er det fint, hvis det holder nogle væk fra at vade rundt i skovbunden i fuglenes og dyrenes yngletid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Inderst inde, ved vi jo alle godt, at intet er svært, når man kan.
      Det er svært at få folk til at forstå, at de privat skove skal betragtes som en privat have, hvor man ikke bare vader rundt overalt.

      Slet
  3. Oj, dine indlæg syder altid af aktivitet, så man bliver mentalt forpustet. Pænt gjort af dørmanden og sikken kjole. Det er en smuk skovvej, du benytter - godt billede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er jo sådan jeg trives bedst. Og dørmanden kan også lide at have noget at rive i. Kjolen er bare så flot, men den vækker også opmærksomhed, og det er ikke lige Camilla, så I år vil hun være mere neutral. Vi bor midt i et smørhul med mange skønne skovveje. I går var det liljekonvallerne jeg bedøgte, så kan mine egne blive stående i haven.

      Slet
  4. Jeg mindes min barndom, hvor vi i haven, havde et bunddække af liljekonvaller, mindes deres blade var meget hårde i strukturen, hvorimod ramsløg virker bløde. Er det fordi jeg husker bladene efter liljekonvallerne er gået i blomst? Måske.
    Dejligt med udfordringer og dejlige gøremål.

    SvarSlet
    Svar
    1. De liljekonvaller jeg har i haven, er en smule anderledes, kraftigere og mere lysegrønne, end dem jeg plukker i skoven. Jeg tror det har lidt med jordbunds- og lysforholdene at gøre. Her i haven får de masser af sol, hvor de står i skygge i skoven. Der er selvfølgelig forskel på spæde skud og gamle blade, uanset om det er det ene eller det andet.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)