fredag den 25. maj 2018

Et gammelt ugeblad sendte os til Bindeballe ved Vejle

Normalt læser jeg kun ugeblade hos tandlægen og frisøren, men da jeg for meget længe siden blev spurgt, om jeg ville have en stak gamle blade, sagde jeg ja tak. De blev lagt på en hylde i et skab, og der her de ligget siden.  P1150611
En af majdagene her i sommervarmen, fik jeg hevet et par blade med ud i haven og sad og læste lidt i. Her faldt jeg over en artikel om Bindeballe Købmandsgaard. Det lød ret interessant, at man stadig kunne købe mange gamle varer, som ellers ikke kan købes andre steder, men gad vide om butikken stadig eksisterede? Bladet var trods alt fra 2008. Der blev googlet og den eksisterede stadigvæk.
P1150620
Da jeg skulle til det årlige bestyrelsesmøde i det sønderjyske, og chefen, to dage før, sendte en sms, om jeg havde mulighed for (igen) at køre selv, var det oplagt at tage Allan med. Det var fredagen op til pinse, så vi startede tidligt hjemmefra, for at nå det hele. Vi ville nemlig også gerne gense naturen omkring Vejle, som er noget så smuk.
P1150577Det var ikke bare en købmandsbutik. Det var også museum, cafe og meget andet.
Du kan læse meget mere om Bindeballe Købmandsgård her


Vi kørte ad små smalle veje, langt, langt ude, hvor der intet andet er end naturen, men Købmandsgården er godt besøgt.
I cafeen er alle bordene (der var rigtig mange)  lavet af forskellige symaskinestel, og ens træplader.
P1150580a


Man kan nyde den medbragte mad, man skal blot købe drikkevarerne på stedet.
Der er nok at kigge på alle vegne .Små og store ting. Både i gården og ud mod gaden. Herunder et lille hjørne af butikken med varer til salg. Hvis du, lige som Allan har søgt efter sagogryn de sidste 3-4 år, uden resultat,  så er det her de kan købes.
P1150581
Kigger man til den anden side, er der lige så mange varer til salg. Der var uddeling af smagsprøver på begge diske. P1150582
Jamen altså, der var alverdens varer overalt -  i flere rum. Glansbilleder, nips, tøj, kaffe, krydderier, ost…ja, jeg kan fortsætte i det uendelige. Alt har de. Der er også campingplads med hytter. Det hele ligger i et skønt naturområde, hvor der er mange muligheder for at vandre eller cykle.
P1150584P1150588


Noget af det er dog ikke til salg. Museumsgenstande er fint placeret mellem alt det man kan købe.
P1150587 P1150604

På loftet ligger det de betegner som museum. Vil man se det, skal man betale sølle 10,- kr. pr næse. Her finder man også flere scrapbøger, man kan studere.Vi brugte et par timer på at gå rundt og kigge på alle herlighederne, og vi opdagede hele tiden noget nyt, selvom vi allerede havde været forbi en gang.
P1150590 P1150591 P1150592

På den anden side af vejen, lå en gammel station, som vi også ville kigge nærmere på. Der var ingen oplysningen at finde, og vi tænkte, at det nok bare var det, men da jeg tog i døren, gik den op, og man kom ind i det gamle venteværelse , hvorfra man kunne se ind til kontoret, hvor der var tydeligt afmærket med tyverialarm.
P1150616 P1150617



Det viste sig at dette var en bygning, man kunne bruge. Der var både køkken med det hele, spisestue og toiletter. Her kunne campister slå sig ned, og en overnatning koster kun 40,- kr. pr. næse.


18 kommentarer:

  1. I har været på udflugt i min barndomsegn. Vi boede lidt (8-10 km) øst for Bindeballe. Det er dog nok cirka 40 år siden jeg har været i købmandsforretningen. Det er den gamle Vandelgris, der har kørt på det sted, Vejle-Vandel-Grindsted.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et smukt område, du har trådt dine barnesko. Vi kunne godt have tænkt os at trave rundt nogle timer i Tørskind, men jeg skulle desværre nå et møde, så tiden var udløbet.
      Så måtte jeg lige google Vandelgris. Sjovt navn til et tog.

      Slet
  2. Og min. Altså barndomsegn, bare mod vest modsat Fruen. Vi kom der jævnligt, miine forældre holdt meget af det men nu er det 15-18 år siden jeg var der sidst, jeg er glad for at høre at det stadig findes. Det var faktisk i mine tanker i går aftes med branden i nærområdet der, godt de fik styr på den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sjovt, hvem du så end er, der er kommet forbi her hos mig. Du må da en tur forbi og se herlighederne. At der har været brand i nærområdet, er så ikke nået mine ører. Brand er forfærdeligt, uanset hvem det går ud over.

      Slet
  3. Sikke da et herligt sted at finde! Som du ved, er jeg også vild med at besøge sådanne eventyrlige blandinger af historie og virkelighed, hvis man ellers kan sige sådan ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det synes vi også. Ja, det ved jeg, og det er netop en skøn blanding af historie, nostalgi! brugbare ting og spiselige sager, så jo, sådan kan man godt sige. Hvad skulle man ellers kalde det?

      Slet
  4. Tænk, at der eksisterer den slags i dag - et eldorado for impulskøberen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, endda et 'rigtigt' sted og ikke kun på Frilandsmuseet og Den gamle By i Aarhus. Jeg er heldigvis ikke impulskøber.

      Slet
  5. Hvor er det sjovt med lidt nostalgi i en fortravlet hverdag, og det ude i det virkelige liv.
    Spændt på om den stadig ligger der, når mine børnebørn når alderen for hvor det kan være interessant at opleve historie fra dengang mormor var barn ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan jo aldrig vide sig helt sikker, men det tror jeg den gør. Ejerne har gjort alt for at den skal kunne eksistere og derfor foræret det hele til Den selvejende institution, Bindeballe Købmandsgaard, som skal bevare og køre det videre i samme ånd. Og det varer jo ikke længe før børnebørne er store nok til sådan en tur.

      Slet
  6. Hvad et gammelt ugeblad dog ikke kan føre til og det lyder hyggeligt med et besøg på Bindeballe gammel købmandsgård.
    I den gamle by i Århus, har de også sådan en gammel købmandsbutik, den skulle i besøge engang når i kommer på disse kanter :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var en god oplevelse.
      Vi har været i Den Gamle By i Århus flere gange, senest sidste sommer. Vi huskede det som noget ganske specielt, men vi blev ærlig talt noget skuffet, ikke af købmandsbutikken, men sådan generelt. Så var Give Egnsmuseeum bedre oplevelse.

      Slet
    2. Okay Pia, det vil jeg huske hvis jeg kommer til Give :-)..... jeg synes det er så hyggeligt i Århus i den gamle by, jeg synes den del fra min barndom og ungdom er den bedste det, fra 60` rene, 70` erne, boligerne med du forskellige stilarter.

      Slet
    3. Det så vi også, så der er jeg enig med dig. Der kunne man komme ind og gå rundt. Det kan man ikke mere ret mange af de andre steder, som man kunne før i tiden.

      Slet
  7. Sikke et spændende sted og flotte billeder! Dejligt, at du skriver om det, for det må jeg have lokket min mand med over og opleve.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er rigtigt meget at se på, så det er en udflugt værd.

      Slet
  8. Man skal ikke kimse ad gamle ugeblades informationer - og slet ikke om sådanne herligheder.

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det skal man ikke. Det var en god oplevelse.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)