fredag den 18. marts 2016

Blikfang samt lidt om pinjekogler og mor

Jeg holder selv rigtigt meget af livet under åben himmel og har ikke noget imod lidt primitive forhold for en enkelt dag. Personligt er en uge i campingvogn mere end rigeligt til mig. Dette billede er taget på Bornholm i sommers, og jeg undrede mig over at nogen virkelig gad alt dette besvær.
P1070712
Vi kiggede lige en ekstra gang, da vi så denne bil med bagrudevisker. Uanset hvor meget den vinduesvisker kører, bliver der ikke udsyn. Bilen er set på Falster i efteråret.. 
P1080843
Før jul så jeg disse kæmpekogler ligge i butikkerne. Jeg overvejede flere gange at købe en. Da jeg også så den i vores lokale Brugs, røg der en enkelt kæmpekogle med hjem. Nu skulle det prøves.P1100296
Varedeklaration: Pinjekoglen er en smuk og dekorativ høj kogle, som kan anvendes til juledekorationer og som julepynt. Den vil fylde huset med den skønneste juleduft af skov, gran og harpiks. Koglen vil åbne sig i løbet af nogle uger, afhængig af hvor varmt den ligger. Der vil lyde nogle små knald og kernerne vil springe ud. Man kan vælge at bage koglen i ovnen ca. 45 min. ved 200 grader.
Pinjekernerne kan knækkes og spises. 
Nu skriver vi marts. Koglen har hverken afgivet duft eller åbnet sig så meget så der er sprunget en eneste pinjekerne ud, så jeg har pillet alle kernerne ud og knækket 10-15 stykker uden at finde en eneste kerne. Resten af kernebeholdningen røg i skraldespanden. Jeg havde sådan glædet mig til at smage de friske kerner. Næste gang køber jeg pinjekernerne færdige, som jeg plejer.
Har du også prøvet disse pinjekogler, og haft samme erfaring?
P1100166
I går var Allan chauffør for mor til endnu en scanning på Valdemar, mens søster 1 har taget sig af det mere intime som af- og påklædning. Da mor igen kom ud ad den larmende maskine, sagde ‘fotografen’ at hun nok skulle hjælpe hende op fra lejet og ned på gulvet, men mor var hurtigere. Alene ved mavemusklernes hjælp rejste hun sig og hoppede ned på gulvet. Fotografen kunne slet ikke glemme at mor var så gelassen, som var det udtryk hun brugte, og gentog flere gange. Sådan noget har jeg ikke problemer med, sagde mor. Det er kun de hænder, der ikke duer til noget. 
I de sidste par måneder har jeg ofte sagt til mor, at det var godt hun havde så gode mave-og benmuskler, da hun ellers ikke ville kunne rejse sig fra en stol eller seng uden hjælp. Vi må glæde os over alt det der fungerer, selvom det ind imellem er en stakket trøst. Heldigvis holder mor stadig modet oppe. Det var samme torsdag, jeg i min digitale postkasse fik brev fra Ankestyrelsen. De har nu godtaget den telefoniske fuldmagt, som mor tidligere har afgivet til kommunen.

Når I læser dette indlæg, sidder vi og hygger med alle naboerne efter den årlige generalforsamling med lidt at spise inden der afsluttes med banko og efterfølgende snak. Weekenden bliver helt sikkert også en dejlig en af slagsen, men mere om det på et senere tidspunkt.

19 kommentarer:

  1. Det er dejligt at høre at din mor er ved godt mod - og hvor er det trist at hænderne har det som tilfældet er.

    SvarSlet
    Svar
    1. Man kan vel sagten sætte sig ind i at det er et træls liv. Jeg ved fra mig selv, at selvom jeg ved, vi bruger vores hænder til alt hele tiden, så lyder ordene stadig du kan da..... Nå nej, det kan du jo ikke.

      Slet
  2. Jeg har pinjekogler liggende, som vi har fundet og slæbt med hjem fra ferier i Italien. Nogle har vist åbnet sig lidt, men ikke alle. Og ingen har afgivet nævneværdig duft. Din mor er altså en sej dame, at hun kan komme op at sidde alene ved mavemusklernes hjælp! Men hvor er det godt, for så er der formodentlig en god chance for, at hun ville kunne komme op at stå ved egen hjælp, hvis hun skulle falde. Jeg ved, at mine forældre vil have endog meget svært ved at komme op ved egen kraft, hvis de er helt nede at ligge - og de kan endda bruge hænderne. Lidt skræmmende, faktisk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som den jeg købte. Jeg havde forestillet mig, at den i det mindste åbnede sig så meget, at kernerne kunne drysse eller rystes ud. Der var langt fra tilfældet. Ja uden de mavemuskler, var hun meget ringere stillet. Jeg ved jo at mange mennesker, også yngre end jeg selv, altid tager hænderne til hjælp, for at rejse sig ved et spisebord. Der er selvfølgelig forskel på at have eller kunne svinge benene ud over en sengekant og rejse sig frem for at ligge på gulvet, men mor har altid siddet meget på gulvet, der har hun dog, de senere år, lige støttet lidt med hænderne for at rejse sig. Der er mange skræmmende ting, hvis man tænker lidt over det.

      Slet
  3. Jeg har nogle åbne pinjekogler, men der har andre så haft glæde af kernerne ... koglerne er ret flotte til julens oppyntning.
    Hvor er det godt/heldigt/, at mor har sine mavemuskler i orden!

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er flot dekorativ kogle, men arbejdet med pinjekernerne gider jeg ikke Forsøge mig med mere.,
      Det er det.

      Slet
  4. Jeg har ikke forsøgt mig med pinjekogler. Dem jeg har set på jorden i Italien, har jeg ladet ligge. Kernene smager glimrende, men det er nok nemmere at købe dem i en pose :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også jeg vil lade dem ligge i femtiden, uanset hvor jeg støder på dem. Der var netop fordi jeg ved hvordan pinjekerner smager at jeg købte en, men jeg vil holde mig til poserne fremover, det er langt der nemmeste og man kan se hvor mange kerner man får.

      Slet
  5. Jeg må indrømme at jeg med alderen er blevet mere magelig. Hoteller er hyggeligere end teltvogn i regnvejr. Men for mindre ture og med en lovende vejrudsigt er jeg glad for vores Combicamp.
    En god fysik er virkelig guld værd, når sygdom rammer. Din mors gode muskler og mentale optimisme er både imponerende og hamrende vigtigt !

    SvarSlet
    Svar
    1. Magelig er vi vel alle på nogle områder. Jeg synes ikke der er meget hygge over et hotelværelse, så vil jeg hellere være ude i regnvejret. Men jeg kan godt lide at komme 'hjem' og få et varmt bad og en god seng at sove i.
      Fysikken skal holdes ved lige hele livet, så står man stærkere når man rammes af sygdom. Jeg tror vi alle kan kigge os omkring i familie- og vennekredsen og se eksempler på hvor vigtigt det er at prøve at holde sig i gang og prøve at finde livets lyse sider.

      Slet
  6. Jeg vil vove at påstå, at Ankestyrelsen overhovedet ikke har læst mit brev som kommunen har fremsendt, sammen med deres egne papirer, men kun har kigget efter den manglende fuldmagtsblanket.
    Min cykelferie skal bare ikke være med telt på bagagebæreren :-)
    Tak, den nydes dejligt blandet. Du må have en dejlig søndag.

    SvarSlet
  7. Jeg er absolut ikke til camping-liv. Mine forældre camperede meget, men de begyndte først efter jeg var konfirmeret, så det begrænsede sig, hvor meget jeg var med, men jeg fik det prøvet og da vores børn var helt små, lånte vi også campingvognen til ferie.
    Jeg kan nu bedst li' at have mit eget badeværelse om morgenen og en god seng at sove i om natten - jeg nyder virkelig også at bo på hotel eller pension, hvor morgenmaden står på bordet, når jeg er klar til at indtage den - ja mangelig, det er jeg :)
    Jeg har ikke haft en pinjekogle, men jeg tror, det var sådan en min mor købte, som faktisk sprang ud ret hurtigt og derfor ikke var til meget dekoration - jeg hørte aldrig om at der kom kerner ud af det, så det tror jeg ikke, der har gjort.
    Det er godt, din mor er i så god fysisk form, jeg håber, hun snart må blive bedre.
    God søndag til dig og dine

    SvarSlet
    Svar
    1. Som barn syntes jeg, at campimglivet i telt var sjovt, og jeg overnattede ofte i mit lilke telt på græsplænen derhjemme, men som voksen har jeg ikke været tilhænger af det på noget tidspunkt, men tager alligevel afsted et par gange om året. Jeg foretrækker også mit eget badeværelse. Morgenmaden kan jeg såmænd godt indtage på gulvet på hotelværelset, og gør det også, hvis ikke der er morgenmad senest kl 8.
      Hvis først så stor en kogle folder alle 'vingerne' helt ud, forsvinder det kønne nok lidt, men ellers kan udsprungne kogler godt være dekorative. Samg og behag er selvfølgelig forskellig.
      Tak, det gør vi selvfølgelig alle.
      Tak, det her været en dejlig weekend. Du må have en gid uge.

      Slet
  8. Jeg har ikke forsøgt mig med pinjekogler, jeg køber kernerne når andre har knækket dem.. :-)
    Dejligt at din mor har gode og stærke ben og mavemuskler, som kan kompensere lidt for armene.
    God påske hos jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Pinjekerner skal købes knækkede. Dette forsøg var en fejltagelse :-)
      Det er godt, så kan hun da gå lidt frem og tilbage i eget hjem
      Tak og god påske til jer to også.

      Slet
  9. Jeg tror det er nogle fuskere, som har skrevet det-der med at lægge den i ovnen. Jeg synes at jeg har læst et sted, at de pinjekerner, som man køber i supermarkederne, ikke er fra pinjer; men ved opslag kan jeg se at der faktisk er en mulighed for at få frø ud af en pinjekogle. Det overrasker mig lidt - men man skal jo lære noget hele tiden :)

    Måske har jeg købt en pakke ristede "pinjekerner", som var lavet af melonfrø eller lignende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har ikke selv prøvet at lægge koglen i ovnen, men jeg tror ikke det er fusk.
      Jeg skal ikke udtale mig om hvad du har læst, men der findes flere forskellige arter af pinjekerner. i min kogle var der masser af pinjenødder, de indeholdt tilsyneladende bare ingen kerner. Skallen var tom, som en hasselnød uden nøddekerne.
      Det er ikke til at vide, hvad du har købt :-)

      Slet
  10. Udeliv er vidunderligt. Primitivt, jeg holdt meget af det i min unge dage, shelters eller bare et regnslag spredt ud som telt var et hit, og var temp. dejlige, og der var god læ, valgte jeg ofte det fri. I dag har jeg brug for sengen ikke er et liggeunderlag, det gør, der er behov for mere plads til transport :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er nemlig skønt. Som ung sov jeg i vejkanten på vej sydpå, men sådan noget er for farligt i dag. I dag kan jeg stadig sove lige så godt på et gulv eller liggeunderlag som i en seng, det kommer helt an på hvordan sengen/madrassen er. Ja, det kræver unægteligt noget mere plads, hvis man skal have sin seng med ;-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)