fredag den 7. august 2015

Andelslandsbyen Nyvang og Korsbæk på Bakken

Jeg har 14 dages ferie. Den første weekend var afsat til housewarming/havefest. Denne weekend er også afsat til fest her. Derfor har vi prøvet at få presset et par camping- og feriedage ind mellem festerne og diverse andre arrangementer, der har sneget sig ind i kalenderen i næste uge. a
Vi tog til Holbæk Fjord Camping i mandags medbringende cyklerne og et gavekort til en brunch, som jeg snart har haft liggende et helt år. Det lykkedes ikke for os, at få det indløst på Bornholm, så vi måtte deaktivere gavekortet og aktivere det på ny. Om aftenen kvitterede himlen med denne solnedgang.P1080213a
Selv efter en cykeltur på 6 km, kunne vi ikke sætte hver sådan et tallerkenfuld til livs klokken 10 om formiddagen, og stempelkaffe lærer vi aldrig at holde af. Det er ikke lige vores kop te…øh, kaffe.
Godt mætte cyklede vi til Andelslandsbyen. Det var en varm og solrig dag, hvor vi så gamle telefoner, talte med politiet, som lige havde anholdt en person og smidt ham i arresten, fordi han havde stjålet og drukket. Vi fik mange gode historier med os i de forskellige huse. Hos købmanden fik jeg pludselig øje på et par pakker smør. Allan, har du set her. Det er smør fra det lokale mejeri i byen hvor jeg er født og opvokset. Netop i det mejeri, har jeg som barn, fået mange oplevelser, som ikke var alle forundt.
P1080215 P1080232

Vi nåede rundt og fik set det hele, med undtagelse af Savværket og zoneflyhangaren. Vi forlod først stedet da alt var lukket og de frivillige kørte hjem.
Printet om Korsbæk på Bakken, har hængt på opslagstavlen siden juli sidste år. Onsdag kørte vi derfor til København. Vi kom i god tid, og havde næsten Bakken for os selv. Korsbæk åbnede først kl. 12, med mindre man altså havde bestilt en guidet rundvisning, som ikke er muligt, da der er totalt udsolgt resten af sæsonen. Også på de ekstrarundvisninger de har fået presset ind. Vi gik os en tur i fred og ro.

Da porten blev åbnet, stod vi klar til at opleve Korsbæk, som rigtigt mange andre turister. Pludselig kom oberst Hackel gående. Han henvendte sig til Allan og spurgte om han tog billeder til Korsbæk Avis. Hackel henvendte sig til mange af turisterne, og skuespillet levede videre i bedste Matadorstil, med det levende publikums hjælp, som hvordan Vicky havde det osv. Grisehandlerens Katrine lukkede døren op og kaldte obersten ind. Senere, da vi havde spist og drukket kaffe, stak vi lige hovedet forbi Korsbæk en gang mere, og der mødte vi Misse Møghe og lærer Andersen, på samme måde. Et par festlige indslag, der gav masser af smil rundt omkring.

1. Wauu flot aftenhimmel. Glæder mig til vi ses i eftermiddag. :-)

1. Det himmelbillede slår ikke dine, men vi nød synet. Det gør jeg skam også Inge :-)

2. Smuk himmel! Sikke farver.
    Andelslandsbyen har jeg læst om, men desværre ikke oplevet. Det må blive på en anden tur!!
    Jeg har været lidt lurens ved Korsbæk på bakken, men det lyder som om, man kan få en god oplevelse derude.

1. Vi nød også synet på himlen. Det bliver man aldrig træt af at se på.
      Vi har også hørt en del om Andelslandsbyen, og nogen der var meget skuffet, men det må være, fordi de ikke har sat sig ind i hvad det handler om. Vi syntes det var godt og levede fuldt op til vores forventninger.
      Korsbæk er en fin lille oplevelse, men man kan hurtigt få set det hele. Det er ikke noget man kan bruge hele eller halve dage på, men så kan man jo nyde en tur i Dyrehavsbakken.

3. Jeg har aldrig hørt om andelslandsbyen, men det lyde som et spændende sted, som jeg godt kunne tænke mig at besøge, hvis vi engang skulle komme i området.
    Vi har også haft Korsbæk på Bakken i tankerne, men jeg tror, det ender med at må blive til næste år. En veninde har sagt, at det er alle pengene værd at få rundvisningen med, og som du skriver, så er der jo total udsolgt i år - men nu må vi se, vi kan jo altid kigge på Korsbæk, hvis vi skulle komme omkring Bakken i den her sæson og så ta' en rundvisning næste år, hvis vi føler behov :)

1. Der arbejder ca. 400 frivillige i Andelslandsbyen, som sørger for at vi som turister får en oplevelse fra en svunden tid. De gør rigtigt meget ud af at formidle og fortælle historierne uanset om man besøger købmanden, kirken, nørklekonerne eller noget af alt det andet. Det er den arbejdende landsby.
      Vi ville også gerne have haft en rundvisning, så kommer man længere ind i nogle af kulisserne. Det var ikke dem alle der er åbne uden en rundvisning. Der må man nøjes med at kigge ind ad vinduerne.

4. Andelslandsbyen kan vi kun nikke bekræftende til som en god oplevelse. Korsbæk vil vi også se, men jeg tror vi venter, til det har mistet lidt af nyhedens interesse. Håber så bare ikke, at det bliver dårligere eller mindre 'levende' i mellemtiden ...
    Håber I kom godt til sengs i går - så I mere til alt kornmodet, mens I cyklede 'hjem'?

1. Jeg tror ikke Korsbæk bliver ringere, fordi man venter med at se det. Lige nu er det lidt for levende og virker knapt så autentisk med hundredvis af mennesker i gadebilledet.
      Vi kom godt og sikkert hjem, selvom det tog lidt ekstra lang tid, da vi trak cyklerne hele vejen. Jeg kunne ikke overtale Allan til at cykle på de små ukendte bakkede og snoede veje. Vi så kun meget lidt kornmod, efter vi forlod jer, da vi jo havde det i ryggen hele vejen hjem, men vi kiggede stjerner. Ikke at det er noget nyt for os med vores bopæl :-)

5. Vi var på medarbejdertur med DVL for nogle år siden til Andelslandsbyen. Den er vældig interessant. Jeg har en plan om at få min mor med derud, for hun må kunne fortælle noget fra barndommen ud fra det, vi ser.
    Endnu har jeg valgt Korsbæk fra, men det kommer nok på et tidspunkt.
    Det lyder virkelig til, at du har fået en masse godt ud af ferien.

1. Det var vores første tur dertil, og der sker jo noget nyt hele tiden. Den lille kirke er meget ny. Din mor kan helt sikkert fortælle en masse. Jeg synes selv, eller vi selv har oplevet det meste af det der findes der... måske fordi vi begge er født og opvokset på landet, hvor man slagtede selv og hentede mælken i den medbragte spand på nabogården osv. man bliver jo helt nostalgisk.
      Måske bliver Korsbæk slet heller ikke ringere af at vente. Noget må de vel gøre, hvis det skal kunne leve videre på Bakken
      Joh... Vi synes selv, vi altid får en masse dejligt ud af vores ferie.