tirsdag den 29. januar 2013

Afskedens time

P1080768For 10 år siden, gik Allan sygemeldt, og hang i en tynd tråd i systemet. Jeg selv  havde fået nok af at skrive festsange, og lave kirkeregnskab. For selv at overleve i dette kaos sagde jeg op, helt uden sikkerhedsnet. Ikke noget der ellers ligger til mig. Jeg har det rigtigt godt med livrem og seler. Jeg kan klare et fald, men jeg vil gerne vide hvor dybt det i så fald bliver. Derfor beholdt jeg en del af mit serveringsarbejde, så vi kunne overleve økonomisk, mens jeg søgte de deltidsønskejob, der var på disse kanter. Jeg var ikke i A-kasse og eller kun deltidsforsikret, så jeg kunne gøre nøjagtigt som det passede mig. Der ser anderledes ud i dag. Arbejdstimerne i mine bijob skulle modregnes for de sidste to år, før der skete udbetaling, så det havde laaaange udsigter. Timelønnen var i forvejen ikke en man skulle regne på. Det er sjældent at ens interesser giver overskud på lønkontoen.
En dag var der bingo til et års barselsvikariat. På grund af  sygemelding var det start omgående, så min første arbejdsdag var på Camillas fødselsdag den 11. marts 2003. Der skete imidlertid det, at chefen og hende jeg vikarierede for, vP1080772ar blevet rørende enige om, at det var mig og ikke hende, der skulle sidde på den kontorstol. Hun havde det bedst i butikken sammen med kunderne. Sådan gik det til, at et års vikariat i stedet blev til 10 fantastisk spændende, udfordrende og gode arbejdsår, hvor chefen altid hørte på os ansatte, og var opmærksomme på hvordan vi havde det, når der virkelig skulle ydes en ekstra indsats. Jeg har været med til at åbne to nye butikker, og desværre også været med til at lukke en, sådan bogholderimæssigt. At starte en butik, gør man jo ikke fra den ene dag til den anden. Nej, man starter mindst et helt år før med at skaffe leverandører og bestille et varelager. At starte en modebutik samtidig med finanskrisen var ikke et heldigt tidspunkt, men hvem kunne også vide, at der kom en finanskrise et år ude i fremtiden.
Da jeg mødte op med den lovede kage, blev jeg mødt af kollegaerne, som har været så søde, at samle ind, og give mig en afskedsgave. Med et billede af afskedsblusen afslører P1080769jeg hermed, hvilken arbejdsplads, jeg ikke mere er en del af. Det fremgår af logoerne. Der er sket rigtigt meget det sidste halve år. Ikke meget er som før, men faktisk har det heller ikke været særligt vedmodig, at tage afsked. Vedmoden blev overstået for længe siden, da jeg fik denne besked. Det er jo nærmest kun lønnen jeg siger farvel til nu. De sidste måneder, er det hændt jeg har fået en opringning, og har klaret en lille ting, men det har mest været hyggebesøg, jeg har haft med mine kollegaer. Jeg har haft en god arbejdsplads, nogle dejlige kollegaer, og deltaget i de sjoveste firmaarrangementer, som paintball, zumba, lerdueskydning og flere andre ting, som jeg hverken har taget billeder af eller skrevet om. Meget er jo hændt før jeg begyndte at blogge. Jeg har lovet at stikke hovedet ind af og til, når jeg alligevel er i byen, så vi slipper ikke hinanden helt.
Kære kollegaer, nye som gamle, hvis nogen af jer læser med nu. Tak for hvert eneste år, jeg har haft sammen med jer. I er alle nogle skønne mennesker. Blusen vil til hver en tid minde mig om jer allesammen, og jeg vil bære den med største glæde. .   

28 kommentarer:

  1. Det må være rart lige nu, at du har haft så lang tid til at tage afsked.
    Jeg blev noget paf over at se, du arbejde i det firme - inde i mit hoved, havde jeg fået den skøre ide, at du arbejde i en maskinforretning - ja, du må gerne grine, jeg ved simpelthen ikke, hvor jeg har fået det fra !!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har haft god tid til at forberede mig.

      Thihi...Det er ikke alt man kan læse mellem linierne. Den største maskine jeg har været omgivet af i det job, er vist kopimaskinen, eller den maskine der trykker på tøjet, men det var ikke mig der var bestyrer af den sidstnævnte :-) Til gengæld er jeg udlært i et entrepnørfirma.

      Slet
  2. Det lyder som et godt job du havde engang, jeg håber du finder noget andet der kan modsvare løndelen.. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var det også, men nu er den æra slut. Der er lige den lille finesse med løndelen, ellers behøver jeg såmænd ikke lede så forfærdeligt meget. Der er jo arbejde overalt hvor jeg færdes :-)

      Slet
  3. Dejligt med en lydhør chef. Det er rart at kunne se tilbage på. Spændende om du kan finde noget andet, men hvis ikke du kan, så tror jeg ikke, at nogen kan.

    SvarSlet
    Svar
    1. Sådanne chefer er dejlige. Heldigvis har jeg også sådan en det andet sted.
      Hold da op. Det var store ord. Tusind tak for dem :-) Det grå guld er jo så eftertragtet, så selvom der ikke har været bid det sidste halve år, så må det jo snart dukke op, det job ;-)

      Slet
  4. Det er dejligt, at du har haft sådan en god arbejdsplads med kolleger og en lydhør chef, den slags kan være svære at finde igen. Jeg håber, du snart finder et nyt job, der kan sikre indkomsten. Som Fruen i Midten, tror jeg heller ikke at nogen kan finde et job, hvis ikke du kan.

    SvarSlet
    Svar
    1. Gode job hænger ikke på træerne. Ikke engang "bare" et job, men det ved du jo selv :-) Det er mange store ord, jeg modtager i dag. Tak :-) Det er rigtigt svært at finde noget der slet ikke eksisterer.

      Slet
  5. Der er ikke noget at sige til, at du er lidt vemodig efter mange år i den samme virksomhed.
    Jeg er heller ikke i tvivl om, at du kan holde dig beskæftiget, men som du selv er inde på, er det desværre ulønnet arbejde :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Der var nu ikke så meget vemod over det i dag. Jeg har der helt fint med det. Jeg skal bare videre et eller andet sted :-)

      Slet
  6. Så kom din dag.
    Det hjælper på det at man har haft lidt tid til at vænne sig til tanken.
    Jeg har lidt under 2 måneder endnu. Jeg er ved at finde ud af, hvordan jeg skal tage afsked. Jeg har haft mange kollegaer gennem tiden og det er lidt vemodigt at skulle sige farvel til dem.

    Jeg er glad for at høre, at du har haft en god afslutning på din sidste dag. Det gør det hele lidt lettere :0)
    Så håber jeg du er heldig at finde det helt rigtige job inden alt for længe!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også haft mange kollegaer. Nye elever og ungarbejdere. Jeg var faktisk den eneste der nu var tilbage siden jeg startede. Dog startede min nye chef få måneder efter mig. Og en der har været ude og inde nogle gange, både før og efter min tid. Det gjorde mere ondt da jeg for 24 år siden, selv valgte at forlade min arbejdsplads. Godt nok valgte jeg selv, men det gik så hurtigt.
      Vi håber der er job til både dig og mig :-)

      Slet
  7. En trist dag men et dejligt minde du har fået, plus alle dem du har i forvejen..

    SvarSlet
    Svar
    1. Der var heldigvis ikke meget tristhed over dagen, og minderne kan ingen tage fra mig :-)

      Slet
  8. et godt job du har. haft, og gode minder,om en god chef og gode kollegaer

    SvarSlet
    Svar
    1. Nemlig. Kun lutter gode ting. Det dårlige gider jeg heller ikke samle på :-)

      Slet
  9. En god afskedstest lyder det til.. Min gamle mor sagde da hun stoppede at man skal gå mens kollegerne vil holde en afskedfest for en, og ikke når kollegerne holder en fest når man ER stoppet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder som kloge ord. Det er bedre at stoppe, mens det hele er sjovt, men man vil jo også gerne have der hele med. Det tror jeg faktisk jeg fik :-)

      Slet
  10. Selv om dagen og afskeden blev god så føler jeg med dig Pia,der er hårdt at sige farvel på et sted en er glad for at være....ikke mindst hvis det ikke er "frivilligt" man går. Jeg føler at du er en stærk og dygtig pige og det skal nok skaffe dig noget at lave;)
    Jeg krydser fingre for dig og sender dig min små pøj pøj engle;)

    Knus og kram herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Det hårdeste er kampen for at få et nyt job. Det desværre vist sig at være spildte kræfter, uanset hvor stærk, jeg også selv mener at være :-) Tak skal du have :-)

      Slet
  11. Spændende, hvad der nu skal ske. Jeg er også helt sikker på, at du finder et nyt job. Held og lykke med det. Jeg har indtryk af, at du er en pige med mange talenter.
    På sin vis var det jo godt, at du havde lang tid til at forberede dig på afskedens time. Kollegerne kommer man først og fremmest til at savne, uanset at arbejdspladsen har været sjov og udfordrende. Det er i hvert fald min erfaring. "Minderne har man jo lov at ha´....!" God onsdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Bare alle firmaerne også kunne se de talenter :-)
      Når arbejdet skifter karakter, så savner man oftest kun det gamle, der var engang. Det er noget helt andet med kollegaerne. Minderne kan ingen tage. Tak og god aften til dig.

      Slet
  12. Lerdueskydning er rigtigt sjovt skulle jeg lige starte med at sige :-) Det lyder som en arbejdsplads med mange spændende opgaver og udflugter - men med finanskrise og stigende internethandel er det også en truet verden; som vel stort set al detailhandel i non-food?

    Men det er bedre måske at kunne gå med gode minder og have haft tiden til at bearbejde det og forberede sig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er det, men pokkers svært :-) Ja, det er ikke nemt i disse tider, men vores branche er ikke værst ramt. Motion, løb osv. har heldigvis ikke nedgangstider, men der har dog været bedre tider.
      Jeg er egentlig godt tilfreds med det hele, bare jeg kunne finde et erstatningsjob. Det må også være tiden hvor jeg skal kaste mig over noget nyt :-)

      Slet
  13. Det lyder til det har været en god arbejdsplads, så det må være hårdt at forlade den, jeg håber og ønske du snart må finne et nyt job.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den var god, og tak, det håber jeg også :-)

      Slet
  14. Afskedens time er et livsvilkår - men jeg håber snart du møder på en ny arbedjdsplads til en goddag-og-velkommen-time.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi skal igennem en masse goddag og farvel hele livet :-) Jeg håber også der er endnu et goddag der venter på mig derude et eller andet sted.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)