søndag den 23. august 2015

Er der noget du kunne tænke dig at se på Bornholm?

Det spurgte vi kusinen om. Svaret var, at hun meget gerne ville gense Opalsøen, så torsdag den 23. juli kørte vi hende Bornholm rundt i bil. Boderne, en smuk lille by med en lille stribe rødlige huse, var første stop. 
P1070994
Videre til lufthavnen, Rønne, Almegårds Kasserne, Snorrebakkesøen, Hammershus, Allinge-Sandvig, Hammersøen og Opalsøen, hvor vi havde et lidt længere ophold. Man kan gå og stå længe omkring dette skønne område, hvor der er gratis underholdning af modige mennesker i alle aldre.P1080008b
Nogle tager turen ned, fra 50 meters højde, i Danmarks længste tovbane, på 290 meter, i en hastighed af op til 70 km i timen, for at ende med en dukkert og et ordentligt plask. Du kan se små videoklip fra ture i tovbanen her.  P1080010
Andre springer direkte ud fra klippen. Nogle var meget, meget længe om at samle mod til springet,  trods der ikke manglede hepning hverken nede- eller oppefra.
Atter en tur forbi Helligdomsklipperne ved Bornholmerpladsen og forbi Sletten, hvor vi camperede med ungerne for 100 år siden. Campingpladsen ligner stadig sig selv. 
P1080022 P1080026a

Vi var ofte kommet forbi et skilt hvor der stod Pastariget, og talte om hvad pokker det var for noget. Der var intet at se udover dette store skilt og en gård langt, langt nede ad en markvej. Nu skulle det undersøges, og der stod jo hverken privat eller adgang forbudt.P1080032a
Vi kom helt ned til gården, og der var absolut intet at se. Tomt og øde og ingen skilt. Vi fortsatte turen langt, langt ud ad markvejen, for til sidst at blive enige om, at herude lå der vist ingenting. Kusinen var også mest tryg ved at vi fik vendt bilen. Tæt på gården mødte vi en mand på en havetraktor og spurgte os for. I går bare ind og kigger og betjener jer selv. Døren er åben.
P1080030aFørst da vi nåede helt ind, på det jeg vil betegne som en helt privat gårdsplads, kunne vi se skiltet over døren, men det øjeblik vi var der, kom der flere kunder i butikken. Jeg købte lidt choko- og trøffelpasta med hjem. Der var også flere slags pesto, men til himmelhøje priser for en mængde man dårligt kan få øje på. Her spiser vi hjemmelavet pesto i meget større mængder, og det ikke koster meget andet end lidt arbejde. P1080031a

Pastariget er et stort foretagende med en lille gårdbutik.
Vi drak kaffen på Bryghuset i Svaneke og kom i snak med et par på vores egen alder. De havde taget hele turen på cykel fra Vordingborg. Friskt gjort. De havde endnu ikke opgivet håbet om at finde et ledig overnatningssted, men det var ikke nogen nem opgave.
Kusinen havde aldrig set bunkeren på Dueodde, men det har hun nu. Vi afsluttede dagen med at spise på Snogebæk Røgeri.P1080036 Menuen bestod udelukkende af alt godt fra havet. Røgede sild, saltede sild. Kort sagt fisk og skaldyr i alverdens afskygninger. Der var også røgede laks, fiskefrikadeller og den slags fisk helt uden ben, så Allan fik også mad P1080037a
Jeg lovede jo ellers, at der ikke ville blive nævnt skridt mere i disse ferieindlæg, men da jeg havde lavet en aftale med mig selv om, at jeg hver eneste dag, som minimum skulle nå 10.000 skridt, må jeg alligevel nævne, at selvom det var en hel dag i bilen, og aftenen foregik siddende hos kusinen til familiehyggesamvær, lykkedes det mig alligevel at komme et pænt stykke over dette mål inden sengetid. Da de fleste var gået i seng, og det var meget mørkt og stille ude, rendte jeg rundt alene for at nå målet.

11 kommentarer:

  1. Jeg skal love for, at der sker noget, når I er på ferie! Gode billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi nyder at være på farten. Tak :-)

      Slet
  2. En dejlig dag, og masser af gode billeder. Spændende med denne gårdbutik og der så er så dårlig anvisninger for dem der kommer langvejsfra.
    Jeg synes ofte priserne er sky høje sådanne steder, godt det er muligt at samle ideer ude og selv være kreativ hjemme.

    SvarSlet
    Svar
    1. De flesre, bornholmere kender vist Pastariget, men hvis ikke man er en nysgerrig turist, som vi er, så mangler der et skilt nede ved gården. jeg korser mig ofte over priser på mange almindelige ting som marmelade og meget andet. jeg er ved at dåne, når jeg ser priserne på det jeg enten laver sel, eller det jeg høster i naturen eller i haven. Tænk bare på hvad 5 tynde rabarberstilke koster i en vejbod eller en butik.

      Slet
  3. Nårhh, godt, at Allan også fik lidt mad ;-) - det ser i øvrigt ret lækkert ud!
    Bor den kusine ikke på Bornholm? Men hun er måske ikke selv-transportabel?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja :-) det var også lækkert.
      Hun er født og opvokset i Glostrup, og er først flyttet til øen i marts i år. Det eneste transportmiddel hun har, er en rollator.

      Slet
  4. Godt gået! Jeg har også lavet sådan en aftale... det gik fint i London, men det kniber her hjemme...8000 når jeg gerne...
    Opalsøen havde jeg ikke hørt om. Jeg mindes et besøg ved smaragdsøen? Nå, de har vel flere søer på Bornholm...
    Flot buffet. Erik ville have nydt den... jeg har det mere som Allan, men det lyder som om jeg også kunne finde noget godt der.

    SvarSlet
    Svar
    1. Når jeg er på job, når jeg heller ikke de 10.000 hver dag, men flere gange om ugen. Det er ikke nemt at få både skridt og cykling presset ind i hverdagen, så når det er cykelsæson, får jeg sjældent gået også, når jeg kommer hjem.
      Bornholm har både Smaragdsøen og Opalsøen samt mange andre :-)
      Det var god mad. Desværre var der ikke plads til at smage det hele. Jeg smagte dog en fiskefrikadelle, og de var også lækre.

      Slet
  5. 10.000 skridt på en relativt stille dag - respekt!
    Buffeten på Snogebæk Røgeri har jeg selv afprøvet - den kan kun anbefales.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg benyttede enhver lejlighed til at springe ud ad bilen og orientere mig og de andre, når der var brug for det. Vi havde jo en gangbesværet med os.
      Der var også altid mennesker der, så det fortæller vel også lidt om stedet, regnede vi med, og vi blev ikke skuffet.

      Slet
  6. Det er vores måde at holde ferie på. Tak.

    SvarSlet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)