tirsdag den 1. januar 2013

Årsskiftet 31.12.12

Jeg var faktisk ret sikker på, at jeg ville få tid til at nyde eftermiddagskaffen og lidt bloglæsning om eftermiddagen, mens mørbrader og flødekartofler stod i ovnen og passede sig selv. Sådan gik det ikke. Vi var først hjemme 13.30 og så var der kun fire timer til maden skulle være hos Mads. Jeg erkender blankt, at jeg var lidt presset, ikke mindst da jeg opdagede, at det butterdej jeg havde, ikke kunne nå. Allan blev sendt afsted, men kunne kun få den frossen. Der var absolut ikke tid til at tage nogen billeder af hele herligheden. Hverken af maden eller det druknede køkken. Klokken var godt 17, da Allan blev sendt afsted med en bilfuld mad. Der kunne jeg så tænke på at få vores egen menu på benene. 
Lakseroulader Jeg havde valgt, at vi skulle have krondyrmørbrad. For det første er det rigtigt lækkert, og for det andet er det hurtigt tilberedt. De skal blot brunes hele, få minutter på panden og så 10-15 min. i ovnen til de har en kernetemperatur på 58-62 grader. Jeg havde fundet en opskrift jeg ville prøve at holde mig til, så rødbederne var kogt og skåret i terninger, ligesom sellerien, gulerødderne og æblerne. Jeg havde begået min første fejl, fordi det hele skulle have været i juliennestykker, men jeg lavede alligevel dressingen og hædte over det hele fra morgenstunden. Mor skulle spise med, og jeg spurgte om hun kunne tygge rodfrugterne. Bortset fra rødbederne, var de jo hårde som helt rå grønsager nu er det. Gulerødderne kunne hun i hvert fald ikke tygge. Op i en sauterpande med hele molevitten, og de fik nogle få minutter. Ikke mere end der stadig var god bid i dem. Det var slet ikke så ringe, og varmt tilbehør er også godt i en kold tid. Jeg havde forestillet mig grønne kartoffelreder med fyld af et eller andet, men det blev kun til kartoffelmos, og den blev ikke så grøn som jeg ville have den. En bakke champignon stod og simrede med lidt fløde og lidt stegesky. Mørbraden nåede 63 grader, inden jeg kom ud ad badet. Krondyrmørbrad med rodfrugter
Forretten havde jeg lavet dagen i forvejen, idéen fik jeg her. Mine er dog lavet af regnbueørreder, som vi næsten altid har på lager. Retten skulle blot anrettes og pyntes lidt. Dressingen var også klar. Desserten var hjemmelavet daimis, som bare blev hentet fra fryseren og serveret helt uden tilbehør af nogen slags, og ikke som sidste år.
Det var kun mig selv, der vidste hvordan hele vores menu skulle have været. Det var mest kødet, jeg ærgrede mig en smule over, fodi jeg godt kan lide det er mere rødt, men alt i alt, blev det nu alligevel en ganske dejlig menu. Allan og mor var ovenud tilfredse. P1080446
Hele aftenen blev der skudt krudt og raketter af ude. Vi hyggede sammen og med hver vores. Vi var ude i regnen og se det nye år blev budt velkommen.
P1080476 P1080477
Vi har et ordentligt pillearbejde foran os overalt i haven er der sølvstrimler fra naboernes fyrværkeri. Vi har samlet alle vildfarne raketter op, men ellers har jeg bare passet strikketøjet det meste af dagen, og gået mig en tur.
P1080472 P1080483
Allan er så småt startet på hovedrengøringen i haven, nu hvor det endelig er blevet tørvejr. 

24 kommentarer:

  1. Det er da lige før at sådan et fyrværkeri kan udfordre et godt naboskab.. håber de selv fik samme omgang...

    Sådan lidt forsinket ønskes I også et godt nytår.. med en lidt travl begyndelse, ser det ud til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det metalglitter er spredt ud over et stort areal, og til forsvar for naboerne, må jeg hellere nævne, at der kom megt flyvende langvejs fra. Alle i kvarteret er ramt, de fleste rydder op, omkring sig selv. Andre venter på naturen ordner det.
      Det krævet en vis form for tolerance fra alle parter, for at bevare et godt naboskab. Vi har det nu fint nok med alle vores.
      Tak skal du have, ja vi har haft lidt rigeligt om ørene den sidste tid. Godt nytår til dig også.

      Slet
  2. Jamen I fik dag mad og havde det hyggeligt. Og så er alting jo fint :-)
    Her var der absolut intet fyrværkeri i sigte. Det var der heller ikke sidste år. Manden og Konen var brugt helt op i går, og opgav at lave mad. NU kunne vi ikke mere! Men dine billeder ser nu hyggeligt ud, så nu kunne jeg da godt sidde og blive helt sulten :-)
    Mere godt nytår til Jer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt rigtigt. Der skal heller ikke lyde nogen klager herfra :-)
      Her i nabolaget startede de med at fyre af for flere dage siden, og andre har fortsat i dag.
      Jeg var også glad for de ikke spise op i dag, så vi havde let mad i aften.
      Tak og det samme til jer.

      Slet
  3. ... kan nu godt forstå, at du har trængt til at slappe af i dag :-)
    Menuen lyder rigtig god - jeg glæder mig meget til at skulle tilberede vores dyreryg, hvad den så ender med ... og jeg forstår godt din ærgerlighed over de 63° - næste gang må du lade Allan eller mor sidde brandvagt :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja og jeg har nydt hver enste minut. For hele dagen har stået i hvad jeg gad og havde lyst til :-)
      Jeg kan godt forstå du glæder dig til at gå i gang med dyret. Jeg vil dog foreslå, at du skærer mørbraderne af. JEG synes det er synd at stege ryggen hel, og det synes de gæster jeg har haft inviteret på begge slags mad også. Vi har ikke spist dyreryg i 20 år tror jeg. Men kødet er jo dit, og det er valget også :-)
      Allan var kørt med maden, ellers havde han fået vagten, og mor kunne ikke magte opgaven.

      Slet
    2. Jeg lytter skam altid til mere erfarne mennesker! Hvad bruger du så resten af ryggen til?

      Slet
    3. Oftest ragout, men har også prøvet hacis, eller bare som biksemad.

      Slet
  4. Hold da op, det stressende med maden til Mads. Godt du nåede det hele.

    Jeg har aldrig set en havestøvsuger før, det er da vist gaven til manden, der har alt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var lige før jeg ikke troede jeg nåede det.
      Det er en værkstedsstøvsuger der kan klare vand også, så det var et forsøg fra Allans side, da han ikke kunne fange de små stykker med fingrene, men han er slet ikke færdig. Jeg skal vist ud og pille en af dagenen.
      Hvis vi havde en løvsuger, kunne den nok klare opgaven, men vi skal også have plads til den.

      Slet
  5. De må da være glade for, at I gider samle deres affald op de naboer :-) Det er selvfølgelig svært at rende hele nabolaget rundt for at finde sit affald - men hvis det ligefrem ligger i haven ved siden af.

    Dejlig mad fik I da i hvert fald selvom du havde nogle ærgrelser over den - det kan ikke ses.

    Godt nytår!

    SvarSlet
    Svar
    1. Her klarer vi hver især vores egen matrikel, uanset hvorfra det kommer. De fleste der har skudt krudt af i går, har spredt affald vidt og bredt. Ingen kan vist sige hvor det nøjagtigt kommer fra. Vi ved det ikke selv heller. Vi så bare det kom flyvende langvejs fra. I øvrigt var det første gang der var den slags indhold i fyrværkeriet. Normalt slås vi kun med pap i tusind stykker, samt raketrester.
      Det var kun kødet der ærgrede mig lidt, det ser lidt trist ud, men smagen fejlede ikke noget.
      Tak i lige måde.

      Slet
  6. godt i nåede maden til både Mads og jer selv,,,,,,
    i guder et royalt grisseri naboens fyrværkeri har. lavet,,,,,
    mon det er naboen der venligst har. lånt. jer en havestøvsuger .... ha ha

    SvarSlet
    Svar
    1. Vores "rigtige" naboer var ikke hjemme. De er sådanne ordensmennesker, så det ville ikke ske for dem. Og ham der virkelig plejer at svine det meste af gaden til, var heller ikke hjemme. Det kom langvejs fra det skidt.
      Nej, det er værkstedsstøvsugeren, som Allan eksperimenterer med :-)

      Slet
  7. Det er den slags køkken-mareridt, som jeg godt kan undvære - men det var flot at du klarede det hele!

    En professionel støvsuger, tror jeg, ikke sandt?

    SvarSlet
  8. Støvsugeren snerper vist nok lidt i den retning, men i den lave prisklasse.

    SvarSlet
  9. Rigtig godt nytår til dig og dine... ;)
    Sikken lækker menu du havde arrangeret; kender godt den der med at der går et eller andet i ged, men det heldigvis kun er sig selv der ved det... ;)
    Her hos os var der næsten ingen fyrværkeri; det der var, er ryddet op. Vi bor heldigvis et sted hvor der ikke er det helt vilde skyderi.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, tak :-) I grunden er det jo ligegyldigt, bare det er godt :-)
      Det fyrværkeri giver lidt svineri, men det er nu ret smukt at se på.
      Godt nytår til dig og dine også.

      Slet
  10. Du ønskes et herligt år, forhåbentlig med nyt arbejde. Fygesne er ikke så festligt når der er for meget af det på loftet. Her tror jeg alle sprækker efterhånden er tætnede.

    SvarSlet
  11. Tak Jørgen, det held får jeg vist også brug for :-)
    Fygesne har bare at blive udenfor, selvom det også er generende der på vejene, men hellere der end på loftet. Vi må efterse for sprækker her. Det ser ud til at fuglene vist har hakket lidt i noget tætningsmateriale.

    SvarSlet
  12. Det lyder som en rigtig lækker menu oven på en travl dag. Jeg håber, at I fik mulighed for at slappe lidt af dagen efter, selv om oprydning ude og inde sikkert har krævet timer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der blev ikke lavet ret meget. Den værste oprydning blev klaret, men både sølvglimmer i haven og julestadset inde i huset er stadig ikke ryddet væk. Noget må ske i weekenden.

      Slet
  13. Fra latintimerne husker jeg: Per ardua ad astra (gennem vanskeligheder til stjernerne), og det passer vist på din situation. Godt at det blev succes.
    Mindes med gru en lærerfest, hvor vi skulle have stegt kylling. De blev på selve dagen afhentet på det lokale fjerkræslagteri. Og UPS de var dybfrosne og ikke rensede, nå så lærte jeg da at rense kylling.
    Din iagttagelse er korrekt. Jeg har deltaget i en tidligere udsendelse, vidste ikke den hed Kræmmerhuset og har ikke set den.
    Jeg fik en opringning, om jeg vi ville deltage. På den store dag indfandt jeg mig og regnede med lidt smalltalk for inden, men nej. Jeg blev modtaget med ordene: "Udsendelsen er i gang, du skal bare gå lige ind!"

    SvarSlet
    Svar
    1. Så holde de vise ord stadig, at intet er så skidt at det ikke er godt for noget :-)
      Det var altså lige på og hårdt kan jeg forstå. Julsporet fra HL (Hele Lollands tv, for andre end os lokale) er et hyggeligt amatør-tv-program, med veterantoget og lidt fra alle de små kroge her på Lolland.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)