mandag den 25. juli 2016

En tur bag Tranekærs facade og tykke mure

Endnu et gavekort, som vi forærede mor til jul, blev indløst i lørdags.
Det er ret nyt, at Tranekær har åbnet dørene for offentligheden. Siden jeg erfarede det, har vi ønsket at komme på rundvisning. Sidste år kom vi for sent, for der var kalenderen allerede booket. Det er nemlig kun 2 uger om året at de slår dørene op. Denne rundvisning bookede jeg allerede ved juletid for at være på den sikre side. P1110963
Da Langeland ligger lige ovre på den anden side, ville det være noget af en omvej at tage broen. Vi bestilte i stedet en tidlig færge, hvortil vi har en times kørsel, men da vi ikke kan være 100% sikker på hjemmeplejen (selvom vi havde indgivet ønske) om at mor var klædt på og havde fået morgenmad, måtte vi afsætte tid til det også. Derfor var aftalen at jeg medbragte kaffe og osteboller, som vi kunne indtage på færgen. P1110960
Vi indtog dog selv vores sædvanlige morgenmad inden afgang, men mor skulle bare have sit sædvanlige mælkeprodukt med frisk frugt, så hun fik lidt at starte dagen på. Da vi kom var mor næsten klar til afgang.  P1110961
Vejret var, som det har været hele ugen, helt fantastisk og frygteligt meget varmt lige fra morgenstunden. Vi ankom til Tårs færgehavn i god tid og drak kaffen stående, til den udsigt man kan se på disse to billeder.
P1110965aDa vi ankom til Tranekær, parkerede vi bilen for at finde ud af hvor vi skulle melde os. Det var lidt af en bjergetape at komme op til selve slottet på gåben, men mor klarede det let med en enkelt kiggepause ud over det smukke landskab. Hun pustede slet ikke, som nogle af de andre besøgende, der var langt yngre end hende, da vi nåede toppen. De 32 trin på færgen var heller ikke noget problem. Ingen af os kører i elevator, hvis ikke det er nødvendigt.
Tranekær er enormt stort, og det er ikke muligt at få et billede af hele slottet på et og samme motiv. End ikke en lille bid af herligheden, kan man få med, uden at billedet vælter. Jeg har stillet mig så tæt på afgrunden som overhovedet muligt. Jeg kan kun sige, at de bor med en meget smuk udsigt i det store røde hus.
Vi blev modtaget personlig af den ‘unge’ grevinde, men selve rundvisningen blev ledet og fortalt af den ‘gamle’ lensgreve Preben Ahlefeldt-Laurvig. Det var forbudt at fotografere inde, så der er ingen billeder, men både øjne og ører blev underholdt.
Slottet er ret smalt og har vægge der er helt op til 4,5 meter brede. På billedet af slottet, er bygningen til højre det oprindelige slot, der blev bygget omkring år 1100. (Der er fundet dokumentation for, at det er noget ældre end der står i kilderne) Der er så siden bygget kviste og tårne, og endnu senere er fløjen til venstre opført. Den er også blev udvidet en ekstra gang med 3 fag.
Det var en fantastisk rundvisning med masser af humor, gode historier om før og nu, samt en masse historiefortælling. I 1950’erne blev slottet drevet af 54 ansatte. I dag drives det (og 2 større gårde mere af i alt 6 ansatte.) Det fortæller lidt om, hvor meget tiden har forandret sig på så kort tid.
Rundvisningen var forbi, og vi traskede ned ad ‘bjerget’ til den parkerede bil. Fandt en skyggefuld bænk, hvor vi indtog den medbragte frokost, inden vi tog en tur rundt for at vise mor øen, som hun kun har krydset de sidste mange år, når hun har været på Fyn. P1110973
Bagenkop er ikke mere som mor huskede den. Er det virkelig her færgen sejlede til Tyskland? Ja. Det er da ikke til at kende igen, men smukt er her da bestemt. Allan fik sig en is, og vi kravlede alle ind i skyggen, hvor vi sad og nød udsigten over vandet. P1110972
Vi kunne vist lige nå at gense Rudkøbing også, inden vi skulle med færgen igen. Der var Langelandsfestival, men vi hverken så eller mærkede noget til det.
I Rudkøbing var der masser af god (og høj) musik i gaden. De spillede fantastisk, og der var virkelig gang i de 5, ikke helt unge mænd. Man fik næsten helt lyst til slå sig løs og danse. Jeg beherskede mig dog.
Vi fortsatte op gennem gaden til en cafe, hvor lydniveauet fra musikken passede bedre til ørene. Her købte vi os en tår kaffe. To ville gerne have belgisk vaffel. Jeg ville hellere have en pandekage.
P1110983 P1110982
Det var tid at bryde op, så vi kunne nå vores færge. Uha hvor den vippede. De andre påstod det ikke passede, og at der ikke var en vind der rørte sig, og ikke en bølge på havet, men jeg kunne altså mærke det, og så er jeg lige glad med hvad de andre mener. Jeg synes sejlturen på 45 min. var meget lang.
Vi vidste vi kunne få et godt måltid mad i Maribo, hvor vi var lidt før kl. 19. Her sad vi også ude og spiste. Mor blev kørt hjem, og vi selv landede her på matriklen ved 21 tiden. 14 timer efter vi kørte hjemmefra og en dejlig oplevelse rigere. Den oplevelse jeg har gået og glædet mig til i et helt år var værd at vente på. Und jer selv et besøg på Tranekær til næste år, når de igen slår dørene op.
Og så er det slet ikke så tosset at give gavekort væk, som man selv skal være med til at indløse. Vi har nu fået indløst alle dem vi har foræret væk, men vi har stadig selv fået en gave, som skal indløses sammen med hele familien n gang i august, og der er pludselig ikke så længe til mere. Der er heller ikke mere ret længe til jeg skal have ferie.

1. Sikken fin udflugt :-) Og dejligt, at din mor nyder (og kan klare at nyde) jeres mange gode påhit.

1. Det var alletiders udflugt :-) Mor er heldigvis let at glæde, og hun er med på den værste, hvis bare nogen vil trækkes med hende :-) Hun vil helst ikke gå glip af noget, og nu når hun ikke kan strikke mere, så læser hun med her på bloggen og på FB :-)

2. Sikken skøn udflugts dag, jeg har ofte været på Langelands festival, du fik mig lige tilbage til mange glade dage på den smukke ø.. :-)

1. Det var alle pengene værd :-) Langeland har forandret sig meget siden jeg var barn og ung, men naturen og festivaller ændrer sig vist ikke så meget :-)

3. Herlig tur og imponerende slot. Godt at bestille i god tid!

1. Er der noget man absolut må opleve, må man gøre noget ved det mens tid er.

4. Tak for turen. Sikke en dejlig dag inkl grevelig rundvisning og kaffe med udsigt.
    Langeland ligger sådan midt i mellem og bliver et stedbarn uanset om man besøger Fyn eller Sjælland. Men et slotsbesøg skulle da nok kunne sætte gang i planerne....

1. Turen var helt perfekt :-)
      Som lensgreven sagde, så ligger Langeland perfekt :-) Havde den ligget på den anden led, ville den bare ligget i vejen.
      Slotsbesøg kan man ikke få for mange af.

5. Udefra har jeg set det mange gange, lige fra jeg var barn, men vi har aldrig tidligere haft mulighed for at se det indvendigt.

De gavkort har jeg vist nævnt op til flere gange, senest sidste uge ;-) Vi har været flittige bruger af dem i mange, mange år.

6. Tak for turen.
    Ahlefeldt-erne har en veludviklet humoristisk sans og lensgrevens viden om Langeland er betydelig, så det har forståeligt nok ikke været en kedelig rundvisning.

1. Der har de nemlig. Jeg har haft fornøjelsen af at møde dem nogle gange, og du kender dem også, kan jeg se. Lensgreven har også skrevet en interessant bog.

7. Det lyder lige som noget for os, især med en så vidende, humorfyldt og i høj grad stedkendt guide. Tak for tip!
    Hehe - goderne er ikke helt uretfærdigt fordelt - du kan "tisse i bukserne uden at blive våd", men til gengæld bliver du vist søsyg i et badekar :-)
    (Bemærkningen i gåseøjne har jeg med jævne mellemrum smilet ad siden du fyrede den af :-D)

1. Det er jeg helt sikker på det er Ellen. Velbekomme :-)
      Der var nu Allan, der fyrede den af. Det er et udtryk, han ynder at bruge om eller mod mig, når han ikke ved, eller kan høre, se, lave osv. og jeg siger, det kan jeg da. SÅ kommer det...Jeg er sikker på du også kan tisse i bukserne...
      Jeg behøver ikke et badekar for at blive sæsyg. Der skal meget mindre til :-)

8. Ja det er en rigtig god tur-guide, der er virkelig meget at se. Men især hæftede jeg mig ved humøret og at man tager de nødvendige forholdsregler (nemlig at komme afsted i god tid, så det ikke er nogen ulykke hvis hjemmehjælpen er sent på den eller slet ikke ...).

Jeg ønsker mig et hus med mure, der bare er en til halvanden meter tykke - det er godt mod hedebølger :)

Tak for turen.

1. Planlægning er nødvendigt, når man ikke vil gå glip af noget.
      Der var til vor overraskelse utroligt varmt bag de tykke mure på slottet. De havde måtte lukke alle vinduer op, For at få lidt luft ind så vi ikke faldt om som fluer :-)

9. Tranekær Slot er virkelig flot. Her kom lige en ide til en gave, tak.
    Mht. den gamle Ahlefeldts humor kom jeg til at tænke på en historie, jeg fik fra en tidligere forretningsforbindelse. Han havde siddet i et fly ved siden af en venlig herre, der på forespørgsel om, hvad han gik og lavede, svarede noget i stil med, at han havde nogle køer - eller drev lidt landbrug. På Langeland.

1. Velbekomme :-)
      Der kunne meget godt ligne ham at svare sådan ;-) I dag er alle disse adelige personer jo bare ganske almindelige mennesker, der må arbejde lige så hårdt for føden, som alle vi andre, om ikke hårdere. Lensgreven sagde også, at titlen kun kunne bruges hvis han besøgte en snobbet restaurant ;-)

10. Wow hvor en dag - og skøn oplevelse. Fedt. Lyder som om at det hele bare flaskede sig og blev lige som ønsket. Cool! Og tak fordi vi måtte være med på turen - hele dagen. (Elsker musik i gaderne - og foretrækker pandekager fremfor belgiske vafler).

1. Der kørte på skinner, så alle er tilfredse ;-) jeg tager jeg gerne med på tur, hvis det er muligt. Pandekager er nummer et med eller uden musik, men vi elsker musik.

11. Det lyder som det var en rigtig god gave I havde fundet på.