onsdag den 28. august 2013

Ferie og Færøerne

Vores sommerferie bliver altid holdt af to omgange, og den første del af ferien er afviklet for nogle uger siden. Nu føles det pludselig som meget, meget længe siden, vi bestilte den rejse vi har glædet os så meget til.  Jeg har selvfølgelig læst en masse om Færøerne, og vidste at man anbefalede regntøj, vandtæt fodtøj, lag på lag tøj, en varm trøje og en hue, da det kan være rigtigt koldt, især hvis man skal opholde sig på og ved vandet. Da jeg fortalte Allan om vejrforholdene, ville ham partout have sin skijakke med, hvortil jeg siger, at nu må du altså stoppe. Det er august og temperaturen ligger på 9-16 grader døgnet rundt deroppe, og vi vil da aldrig tage skitøjet på herhjemme før det er vinter. 16 grader betyder jo shorts og bare arme. Vores vand- og vindtætte jakker og en tyk trøje er da godt nok. Han var ikke til at hugge eller stikke i, for han ville i hvert fald ikke gå og fryse. I sidste øjeblik, hvor vi var ved at forlade hjemmet, hev jeg i stedet også min skijakke med, og alligevel var jeg sikker på, vi kom til at svede tran. Bare tanken om at skulle have den på, gav mig hedeture i de 23 graders varme, det var på Lolland.P1120004



























I onsdags kørte vi til Kastrup og steg på flyveren. Selvom nogen havde fortalt os, at det kun var små fly der fløj på den rute, sagde vores billetter noget andet. Det var heller ikke noget lille fly. Der var plads til lige så mange passagerer, som når vi flyver sydpå. Der var bare den forskel at vores fly ikke var fyldt helt op. Der var en del tomme flysæder. Benplads manglede vi bestemt heller ikke. 2 timer og 10 min.  skulle man nok kunne klare den uden fast føde, men alle ombord blev beværtet undervejs, med gratis mad og drikke.P1120015
Da Færøerne ikke har sommertid, skulle urene stilles en time tilbage, og da vi lagde an til landing, var vi straks klar over at lufthavnen havde en meget kort landingsbane. Vi har før set små bitte lufthavne, og Vágar hører absolut til slagsen. Det hører også til sjældenhederne at man ikke skal stige på en lufthavnsbus og transporteres til lufthavnsterminalen. I Vágar blev vi lukket ud på landingsbanen og gik over flyvepladsen og ind i et lille rum, hvor der var et eneste kuffertbånd.
P1120320
Når dette indlæg udgives, er vi atter på dansk jord og ferien er slut. Den første udfordring fik vi allerede i lufthavnen, da vi havde fået overdraget nøglerne til udlejningsbilen, men den, og alle de andre oplevelser, vil komme efterhånden, som jeg kan finde tiden til at få skrevet beretningerne. Jeg har en enkelt fridag til lige at få tømt kufferterne, og få vasket lidt tøj inden jeg skal møde på arbejde fredag. Fordelen ved dette, er at det bliver en meget kort arbejdsuge inden det er weekend.

20 kommentarer:

  1. Med det oplæg, du kom med, er man jo næsten mest spændt på, om I fik brug for skijakkerne ;-)
    Jeg glæder mig altså også til at høre resten ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg nægtede at tage 3 jakker med til os hver, så hvis vi ikke ville have regntøj på, og en tyk trøje ikke var varm nok, så havde vi kun skijakkerne tilbage. Det betyder altså at vi har brugt dem en hel del. Det har både været for varmt og lige tilpas.

      Slet
  2. Som Ellen glæder jeg mig også til at høre resten. Jeg vil i sær gerne høre om jeres oplevelser og om vejret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg skal nok fortælle om både oplevelser og vejret, som skifter ustandseligt. Det er et noget anderledes vejr at komme hjem til. Vi landede i 21 graders varme, og her i huset er der i skrivende stunde over 23 grader selvom vinduerne stadig står åbne.

      Slet
  3. Der er så smukt på Færøerne, jeg har været der for ca 100 hundrede år siden, så jeg glæder mig til at se billeder og læse om jeres ferie. Jeg kan godt huske det med vejret, sol det ene øjeblik, tåget i næste øjeblik. ;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er der vist sket en masse siden ;-) Jeg tænker især på vejnettet til alle øerne. Vejret er et kapitel for sig, og vi har stiftet bekendskab med det meste. Dog mest det tågede og disede. Det er mest ærgerligt for alle de billeder, vi gerne ville (har) taget.

      Slet
  4. Jeg glæder mig ligesom de øvrige kommentatorer til at høre, hvad I oplevede på Færøerne. Jeg har aldrig været der, men både læst og hørt en del om øerne. Det har sikkert været meget spændende med skiftende vejr og ø-hop, forestiller jeg mig.
    God torsdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Ferien har været en "god" blanding af det hele. Vi kunne godt have ønsket lidt mindre dis og tåge, det er jo ikke til at se igennem :-)
      Tak i lige måde.

      Slet
  5. Ih, nu venter jeg også spændt på mere om skijakker, udlejningsbiler og forhåbentlig en hel masse gode oplevelser :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har fået mange gode oplevelser, og du vil få svar på det hele, tror jeg. Ellers må du spørge :-)

      Slet
  6. venter spændt på mere fra turen og mon skijakkerne kom i brug ?....

    SvarSlet
    Svar
    1. Skijakkerne blev brugt flittigt, men mest fordi, det var den, eller regnfrakken kombineret med en tyk trøje, eller den tykke trøje alene.

      Slet
  7. Det lyder spændende! Færøerne har jeg stadig til gode, men der skulle jo være fantastisk deroppe. Glæder mig til at høre mere :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er også en oplevelse, og du kender jo alt til fjeld - og bjergvandring :-)

      Slet
  8. Glæder mig til at høre mere fra jeres tur. Om I fik brug for jakkerne og meget mere. Ville selv så gerne derop, men kan desværre ikke tåle at flyve. Ikke engang så kort tid.
    Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Så er der kun en lang sejltur på 36 timer tilbage, hvis du altså kan klare det. Der er jeg stået af :-)

      Slet
  9. Hvor er det hyggeligt, at du har taget et billede af de fire verdenshjørner i Kastrup! Jeg husker dem fra min barndom - med den gamle terminal - og det var virkelig vartegnet. Det var starten på spændingen, når vi skulle hente far i lufthavnen - selv fløj vi jo aldrig.

    Er det virkelig ikke mere end 2t 10m flyvetid? Jeg havde godt hørt om den drilske landingsbane - den er vist på listen over nogle af verdens værste.

    Men nu er jeg spændt på at læse resten af fortællingen om en så spændende rejse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tænk er de så gamle, altså ikke at du er gammel, men jeg troede det var noget helt nyt. Vi er da ellers kommet i lufthavnen med jævne mellemrum de sidste 17-18 år. Der kan man bare se hvor lidt man somme tider ser.

      Næ, vi fløj endda hjem på 1 time og 50 min. Lufthavnen i Vágar er frygtelig kort, og ligger på toppen af fjeldet, så man må håbe de letter og lander i rette tid, ellers er det lige ned i afgrunden :-) Man er heldigvis ikke i tvivl om at piloterne kender banen.

      Slet
    2. Nu måtte jeg jo slå det op - og den er faktisk fra 1964; så et par ældre end jeg er. Men den er så åbenbart blevet flyttet i mellemtiden - men den hedder de Fire Vinde; og ikke verdenshjørnerne, som jeg troede. Men jeg er stadig glad for at se den igen :-)

      Slet
    3. Efter din beskrivelse her, blev jeg også nysgerrig. Nu har jeg så læst historien om de Fire Vinde og er blevet klogere. Tænk, at den er så gammel. Den ser så fin og ny ud, men den har jo også været pakket væk nogle år :-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)