torsdag den 27. juni 2013

Bundet til to biler

Da vennerne var her forrige weekend, talte vi camping. Hver gang de havde fået pakket deres vogn, var der sket grimme ting, der forhindrede dem i at komme afsted. Da de spurgte os, om vi ikke kunne tænke os at holde weekend sammen med dem, slog vi til. Fredag eftermiddag, da jeg havde fyraften, mødtes vi og fulgtes ad til Nordstrand Camping i Nyk. S. Et sted vennerne havde udset på forhånd.   P1100987Vi havde fået en meget skrå plads lige ovenpå en sandbunke, og det blæste ret kraftigt, så pløkkene kunne intet holde, derfor tøjrede vi solsejlet til begge bilerne. Det ruskede noget i det hele resten af aftenen og hele natten igennem, mens regnen væltede ned.
Rørvig Rørvig
Vennerne og vi har, siden børnene var ganske små, altid haft en klokkeklar aftale om hvordan vi holder ferie sammen, uden at ødelægge et godt venskab. Vi skal nemlig ikke nødvendigvis hænge sammen hele tiden. Det fungerer rigtigt fint på den måde. Selvom det var bygevejr, og der hang tunge truende skyer, hoppede Allan og jeg på cyklerne, medbringende madpakken.    Lodsoldermandsgaarden RørvigVi var i Rørvig længe før folk fik øjne. Der var i hvert fald ikke meget liv i byen. En enkelt hundelufter, og en enkelt arbejdsmand. Ikke engang ved færgelejet var der liv. Vi så lidt på Lodsoldermandsgaarden, som er sat til salg for den nette sum af kr. 9.750.000,-
Vi tog cykelruten hjem over Issefjorden. Et godt kuperet landskab, hvor vi måtte skubbe cyklerne op ad de stejle bakker. Der er faktisk ret mange steder i området, hvor man slet ikke må cykle ude på landevejen, men det passer os glimrende. Vi vælger, som regel alligevel disse veje fra, da vi bedst kan lide de små fredelige afkroge.
P1110015 P1110017
Vi kom forbi et par fuglereservater, men der var heller ikke meget liv at se, med mindre man havde kikkert, som de par fuglekiggere vi mødte.
P1110018Vi travede igennem gågaden i Nyk. S. Der var nu heller ikke specielt meget liv. Godt nok var vi tidligt på færde, men folk plejer da at få øjne midt på formiddagen. Det må være vejret, der holdt folk indendøre. Da det regnede allermest, var vi nået til et kæmpe loppemarked, hvor vi trak ind, for at se hvad de bød på. Der var alt mellem himmel og jord. De holdt loppemarked fast hver 14. dag. Vi fortsatte vores tur, og fandt en sted, hvor vi kunne spise vores medbragte mad, mens vejret viste sig fra sin bedre side.P1110021
Vi cyklede hjem og dagens cykeltur blev på 28,5 km. Eftermiddagskaffen blev drukket sammen med vennerne, og da der stadig var nogle timer til vi skulle spise, blev vi enige om at vi alle fire kørte en tur til Dragsholm Slot. Derefter kørte vi til Sanddobberne, hvor vi gik os en tur.

Vi var efterhånden kommmet meget langt væk fra bilen, det regnen væltede ned, men da vi havde passeret en bro, var vi nød til at vente til vi mødte et nyt overgangssted, eller også tage hele den samme lange tur tilbage. Vi øjnede en meget smal bro, men det betød, at vi skulle igennem en indhegning, hvor der gik nogle dyr. Vi gik fra “tue” til “tue” med blikket rettet mod fødderne, for ikke at træde ved siden af, og få våde fødder eller forstuve en fod. Eller måske noget der var lige så slemt - at træde i en ordentlig nylavet kokage.P1110030
Dyrene stod og græssede lige foran broen, men lod os passere uden det mindste kny. Da alle var kommet sikkert i land, måtte kameraet ud i regnvejret, vand på linsen og billedet. Turen tilbage gik op og ned gennem et meget snoet stisystem i en kæmpe klitplantage, hvor vi stod lidt i læ, mens regnen silede ned. Nogen havde regntøj på, og de der ikke var klædt rigtigt på, havde ladet paraplyen ligge i bilen, og da vi nåede den var det blevet tørvejr. Efter et varmt bad, grillmad, rødvin, hygge, en aftentur til stranden og endnu en regnfuld, men mere vindstille nat, nåede vi at pakke sammen inden den næste regnskylle kom. Vi satte kursen mod syd, mens vennerne tog en overnatning mere.

1. Dejlig tur I har været på, og rigtig god aftale I har med jeres venner. Det er lækkert at kunne være sammen og gøre det hvert par har lyst til.

1. Selvom vi er enige i mange ting og har meget tilfælles, så har vi også nogle vidt forskellige interesser og alle har vi nogle små særheder, vi gerne vil beholde ;-)

2. Det lyder som om I har haft en rigtig god tur trods vejr og vind. En smule vejrlig skulle vel ikke forhindre folk fra de sydlige øer at opleve en masse i Odsherred. Jeg synes faktisk det er meget fint hvad I formår at gøre sådan bare lige.

1. Vejret skal ikke spærre ben for vores oplevelser og udfoldelser. Nu var det jo ikke fra dag til dag, så vi havde da et par aftener at pakke det nødvendige i, og kalenderen havde ingen andre aftaler.

3. Det lyder som en god tur trods det halv- eller heldårlige vejr. Sådan en venneaftale er man nødt til at have, når man ferierer sammen - det havde vi også i familien, når far og mor gav ferierne, hvor vi alle var sammen i en uge. Der skal simpelthen være plads til at gå for sig selv indimellem.

1. Vejret kunne have været værre men også bedre :-)
      Frirum er nødvendige, hvis man skal bevare et godt venskab og familieforhold. Det ville være trist at spolere. Det er nøjagtigt som i et parforhold, der skal også være plads til frihed.

4. Jøsses, er I travet igennem en indhegning med en tyr?!? Sådan noget er jo HELT forbudt. Han ser godt nok meget rar (og ikke særlig gammel) ud, ham galloway-bassen, men alligevel ... Vi har været til fest en gang på Dragsholm Slot, og jeg synes, det er et fantastisk sted. Kan man komme indenfor, hvis man bare sådan kommer forbi?

1. Det har vi da, og der stod ikke adgang forbudt :-) Der var også en i menneskeflokken, der ikke var meget for at følge med os andre. Tyren ænsede os nærmest ikke.
      Der var vist ikke adgang på slottet for sådan nogen som os, men da nogle døre stod åbne, trådte vi da nærmere, og så der var privat fest, hvorefter vi trak os tilbage. Nogen så lige et glimt af en mavedanser. Vi så køkkenpersonale, og festklædte mennesker der var på vej til og fra omklædning. Der var åbent i geocenteret, men der var nu ikke meget at se. Vi blev faktisk alle fire lidt skuffede over det ydre af Dragsholm og omgivelserne, men der er uden tvivl kønnere inde, ud fra det vi så.

5. Dejlige udflugter I har været på, både campingturen og mølledagen. Og igen fra et område, hvor det er meget lang tid siden jeg sidst har været, så det er dejligt med et gensyn.
    Hvor er det skønt, at I har cyklerne med, jeg synes man ser meget mere, når man er på cykel end når man sidder i en bil.

1. Vi vil meget nødig undvære vores cykler, men hvis de ikke kan komme med, så går vi. Det tager bare lidt længere tid.

6. god aftale i har med vennerne
    smiler, ja særhederne vil jo nødig slippe sådan uden videre i vores alder ;-)
    jeg skal love for i ar været på " udflugt" 🐂

1. Den aftale er rigtig god. Næh, særhederne skal man være om hele livet :-)
      Vi elsker de spændende og anderledes udflugter :-)

7. Sikke en dejlig udflugt I har været på - I har været i mine aners land. Min mormors side er alle fra Ods Herred, men det kunne I jo ikke vide.

Det lyder som en rigtig fin aftale med jeres venner, se noget hver for sig om dagen og så hygge om aftenen.

Fedt at I tager cyklerne med, man oplever alting meget stærkere på cyklen.

1. Nej det vidste vi ikke :-)
      Somme tider er vi sammen om dagen og gider ikke se på hinanden når det er spisetid. Andre gange er vi sammen et par døgn og sover på rad og række under åben himmel. Der er absolut intet fast skema.