søndag den 8. juni 2014

Walk around på Kos

Torsdag den 15. maj. Dagen før hjemrejsen.
P1010157 P1010409
Vi havde det rigtigt fint med bare at gå og gå, så da Allan allerhelst bare ville gå rundt i dag også, var jeg helt med på den. Det ser nu noget mere indbydende ud med disse appelsiner, end dem der ligger i supermarkederne herhjemme. Tænk hvad et par grønne blade kan gøre. Denne lave grønne plante palme?, stod i en privat have.
P1010156 P1010418
For 5 år siden, begyndte de på Kos at rive barer og natklubber ned og erstatte bygningerne med cykelstier, for at komme væk fra det dårlige ry om en partyø. De arbejder stadig på projektet. Der var stadig mange forfaldne og forladte bygninger i landskabet. Vi fik fortalt at det var fordi sæsonen ikke var startet endnu. Vi var dog ikke i tvivl om at mange af dem slet ikke blev åbnet. Mens køerne tog det ganske afslappet, så var der andre ,der havde travlt med at få forretningerne åbnet og se indbydende ud til den kommende weekend.
P1010414 P1010564
Der blev samlet sten, så stranden fremstod som det rene sand. Der blev pudset og poleret på cykler, scootere og biler. På billedet ovenfor er der ikke mindre end tre udlejningsfirmaer. Jeg har ikke tal på hvor mange der findes, og heller ikke af apoteker, som ligger side om side. Utroligt at de kan overleve allesammen.  Der er dog stadig lidt af det gamle græske tilbage. En gammel kone på bare tæer, og i sorte klæ´r, der går rundt og tigger.
P1010525 P1010528
Herunder startede de med at slæbe en masse sække ud med sand for at lave en strandbred. Der bliver opdæmmet, så vandet holder sig på afstand. Det har været helt oppe og snuppe et godt stykke af fortovet bag pillerne. Andre er nået lidt længere og fik sat solsenge og parasoller ud. Gad vide om de lejer sig til en bid strand, eller det er det rene tag-selv-bord efter først til mølle princippet?
P1010541 P1010557
Hoteller blev ‘pakket ud.* Der blev vasket vinduer, og fortov. Gad vide om de nåede det. Vi tvivler. Der åbnede flere og flere butikker udenfor byen.
P1010533 P1010529
Vi købte en is, og tog os et lille hvil i skyggen, mens andre ventede på at togvognene blev fyldt op, så de kunne blive kørt rundt i byen for en pæn sum. Salgsbilerne havde travlt med at køre rundt med blomster, stolehynder, solsenge og alskens sager, så det sidste finish kunne sætte prikken over i’et.
P1010609 P1010556
Vi sluttede dagen med en tur til vandet for at se solnedgangen. Rekorden på denne uges skridt blev slået med ialt 20.003 af slagsen. Kufferterne blev pakket med alt hvad vi ikke skulle bruge mere, så vi var klar til afrejse næste morgen. Solnedgang Kos Atter en dejlig ferie er slut og endnu engang glæder vi os over, at vi valgte at komme inden det store turistboom. Du kan følge hele ferien ved at trykke på Kos under: ‘Det skriver jeg om’.

1. Det må have været meget hyggeligt at se alle turistforberedelserne, især når man selv er ved at skulle hjem igen.
    Vi ankom engang til Paris kl. 7:30 om morgenen og valgte at gå til vores hotel, hvilket tog en time. Det var spændende og interessant at se en storby vågne, og selv om Kos ikke ligefrem kan siges at være en storby, må fornemmelsen, I har haft, alligevel kunne sammenlignes lidt med vores oplevelse.

1. Vi nød at følge arbejdet de sidste dage, og vi tvivler på alle blev færdige, men så kommer der jo nye turister igen ugen efter.
      Det er altid interessant, at se en by vågne, uanset om den er stor eller lille, men jo større des mere liv bliver der selvfølgelig.

2. 20.000 skridt på en dag - det bør fejres :-)
    Jeg synes, det lyder godt, at øen prøver at få et nyt (og bedre) image.

1. Det blev det nu ikke, men det er sjovt at følge skridttælleren hver dag.
      Jeg tror også øen vinder turister på det nye tiltag, møjaftig som Mallorca har gjort det.

3. Tak for turen til Kos. Det er også en fin beretning om, hvad man kan bruge 20000 skridt til, nemlig at snuse rundt og lukke indtryk ind. For mig at se er det en ganske relevant måde at bruge en feriedag på. Glæder mig til næste rejse!

1. Vi er vist ret enige om hvordan en ferie skal holdes :-)
      Jeg glæder mig også til næste rejse, hvorend den så går hen. Vi har allerede været på en lille kort pinseferie efter samme model.

4. Kære Pia rigtig hjertelig tillykke med dit jubilæum, det er godt nok flot med 25 år på samme sted :)
    Hvor har I bare oplevet meget på jeres ferie, det er en fornøjelse at læse om det.
    Vi tager også gerne afsted uden for høj sæsonen, men i år er det dog anderledes, fordi vi skal rejse med henholdsvis vores børn indefor skoleferien og mine svigerinder og svogre indenfor industriferien.

1. Tak Randi :-) Der er mange fordele ved at kunne rejse udenfor sæsonen, men somme tider må man prioritere anderledes. I skal nok få et par gode ferier midt i al mylderet.