tirsdag den 3. juni 2014

En dag på cyklen på Kos

Onsdag den 14. maj, og vores 37 års bryllupsdag
Hvis man går det rigtige sted hen, koster det kun 3,50 euro at leje en cykel en hel dag. Andre steder koster det 10 euro.
P1010454  P1010455
Vi havde bestilt vores cykler om aftenen til afhentning denne morgen og satte kursen mod sydøst ud ad de små bitte grusveje. Vi havde ikke kørt ret længe før vi mødte både en struds og et dådyr, gående i hver sin indhegning, som vi andre holder høns, i en lille privat have. Senere mødte vi en flok geder? på et større område. Stor var vor forbavselse, da vi mødte skiltet med campingplads. Hele campingpladsen er med på billedet. P1010457Et skilt med ‘bølgende vand’ fik os til at smutte ned ase og mase os op ad en sidevej, for at konstatere at det var et rensningsanlæg, med bomme, hængelås og adgang forbudt. Vi lod vinden føre os ned ad vejen igen, mens vi nød synet af rhododendronbuske på begge sider af vejen, længere end øjet rakte. Mens vi fortsatte turen, så vi mange kæmpe tidsler, gule valmuer og meget andet.
P1010458 P1010461
Da vi nåede ud til et stort militært område, som var forsvarligt indhegnet og bevogtet af flere mænd, vendte vi om.P1010462
Vi nåede til Psalidi ved middagstid, og smuttede ind på en hyggelig restaurant, hvor vi købte os en frokost og lidt at drikke, mens vi nød synet ud over vandet. Da vi kørte derfra, takkede tjeneren for vores besøg, og især vores penge. Det var dog et fast ritual til alle gæsterne hørte vi. Jeg lod Allan bestemme både destination, km og fart, da det var hans første længere cykeltur i år. Jeg fulgte bare med. I omegnen af Kos by, er der fine cykelstier, og snart befandt vi os på den anden side af hovedstaden, hvor der igen var ganske fredeligt og rimeligt øde. Det er der næppe nu, hvor turistsæsonen er startet.   P1010466

Har du nogen ide om hvor du vil hen, spørger jeg Allan. Han havde tænkt sig at cykle ud til søen Aliki, for at se om vi kunne komme nærmere på de langbenede fugle, han havde fået øje på i sit kamera den anden dag. Jeg vidste udmærket hvor det lå, fordi det er mig, der sidder med kortet, når vi kører bil.
P1010470 P1010474
Allan var ikke klar over, det var så langt væk, så 4 km før vi var der, siger han, at nu ville han vende om for han skulle også kunne cykle hjem, og han var noget så øm bagi. Jeg fik ham dog overtalt til at fortsætte de sidste km. Det blæste op, og der var sandstorm, selvom det ikke kan ses på billedet, men sandet fortæller vel nærmest selv sandheden.
P1010478 P1010479
Endelig nåede vi søen, men vi skulle langt om bagved den, så vi cyklede mellem får og geder for at nå vores mål, så det endte med at blive mere end 4 km.
P1010504 P1010494
Der var noget sumpet på steder, og havde det været regn og vådt i vejret, havde vi ikke kunne komme rundt om søen. Vi mødte et par franske kvinder, der viste os nogle meget smattede sko.
P1010485 P1010482
Vi så nogle anderledes fugle, og vi fandt de langbenede, vi søgte. De var dog stadig langt væk, men der blev zoomet. Der har vel været omkring hundrede flamingoer. P1010496

Det blev en lang cykeltur hjem, men en is kan gøre meget, og så betyder nogle ekstra kilometer pludselig ingenting, bare der er udsigt til lidt ekstra ‘brændstof’. Vi tog den korteste rute, som var den befærdede hovedvej, uden cykelsti. Det var op ad bakke og vi kæmpede i den stride vind, som både tog cyklerne og os med jævne mellemrum, så der blev trukket op ad de største og længste bakker. Vi nåede hjem og fik afleveret cyklerne. Dagens cykeltur blev på omkring 50-60 km. Jeg foreslog vi cyklede en dag mere, men det faldt ikke i god jord. Allan kunne ikke klare at sidde på en cykelsaddel dagen efter. Vi fik skyllet sandet af kroppen og gruset væk fra øjnene, hvorefter vi var klar til at belønne os selv med et godt måltid mad og lidt rødvin. Restauranten kom med en hel flaske champagne til os på husets regning. Jeg er ikke klar over, om de havde forventet, at vi drak det hele. Det hverken kunne eller ville vi. En hel flaske er lige i overkanten til to mennesker. Vi havde jo også vores rødvin.

1. Interessant beretning om jagten på fugle. Det blev sandelig en længere cykeltur, må man sige. Kunne det ikke overvejes at tage et topersoners telt med så der er muligheder for at dele sådan en tur med en nat imellem!

1. Vi har jo betalt for en seng og et badeværelse, og telt på chartertur og cyklen er ikke lige os. Jeg er helt sikker på det aldrig blev slået op, hvis vi havde det med. Allan skal bare i træning og cykle mere end de 1-3 km han gør i det daglige. Vi træner i morgen ;-)

2. Sikke en cykeltur med smukt indhold .... Jeg forstår Allan; min siddeflade ville have givet op forlængst! En tur til byen er rigeligt. Jeg har forsømt min cykel i flere år, det er blevet til gåture i stedet.
    Heldigvis kan jeg så få lov at nyde jeres spændende tur. Dejlige fotos af natur og kultur.

1. De sidste par år har Allan heller ikke fået rørt sin cykel ret meget. lige bortset fra når vi camperer. I det daglige er han helt ude af trit. Da han startede som efterlønner, cyklede han mig i møde når jeg havde fri fra job. Oftest nåede han helt frem og vi cyklede sammen hjem. Han lover bod og bedring, uden at der sker noget.

3. Næhh, flamingoer! Vidste slet ikke, at der var flamingoer på de græske øer.
    Hvis Allan ikke er vant til at cykle, var det altså meget godt klaret af ham :-)
    De vidste vel, at I havde bryllupsdag? Jeg synes det var en fin lille gestus fra deres side.

1. Næh, det vidste vi altså heller ikke, før vi så dem.
      De korte cykelture han tager, er ikke nok til at få hærdet bagdelen, så det er klart at han bliver øm, når han lægger ud med så mange km.
      Det vidste de godt, og det var en rigtig fin gestus. Vi håber de selv nød resten af flasken.

4. Åh, hvor kan jeg godt forstå, at Allan nægtede at cykle igen dagen efter. Jeg bliver helt øm bag i bare ved tanken ;-) Men ih, hvor har I igen set meget. Og flamingoerne var da også hele turen værd. Og så slutte af med rødvin og champagne - I har garanteret sovet godt!

1. Han vil rigtig gerne cykle, så vi må se at få den bagdel trænet op til at klare det :-)
      Det var nemlig turen værd, og hvem tror du der gerne ville cykle 3 km tilbage, hvor vi kom fra, for at være sikker på at få is.
      Vi sov ganske glimrende. Det gjorde vi nu hele ugen. Der var ro ved midnatstid, kølige nætter og ikke mindst nogle rigtige gode senge. Sidstnævnte er ikke noget vi ( især jeg) er forvent med, når jeg ikke ligger i min egen seng.

5. I har rigtig nok fået oplevet mange forskellige ting på Kos. Fantastisk med så lang en cykeltur. Dejligt at opleve Kos gennem din beretning og fine billeder. God inspiration :-)! Jeg har været på flere forskellige græske øer, men aldrig på Kos. God onsdag!

1. Vi bestiller jo heller ikke andet end at gå på opdagelse, når vi holder ferie. Vi har også besøgt andre græske øer, men nu fik vi også set Kos.

6. Hvor må det have været en dejlig cykeltur, til trods for Allans ømme bagdel. Jeg har i hvert fald nydt at se billederne. Var Allan ikke glad for, at han lod sig overtale til at cykle de sidste 4 km.
    Jeg har aldrig været i Grækenland, vi har flere gange snakket om at tage dertil, men så er det blevet Frankrig i stedet for. Men det kan da være, at vi tager os sammen til det en dag. En god dag til dig.

1. Det var en dejlig cykeltur, og Kos er Grækenlands cykelø nr. 1 :-)
      Allan har ikke fortrudt et eneste sekund og han kunne godt se det fjollede i at opgive så kort før målet, med alle de 'spildte' km.
      Vi har tilgode at opleve Frankrig. Vi har kun lige haft benene på fransk grund nogle få km. Tak og god aften til dig.

7. Lettere forsinket tillykke med bryllupsdagen!
    Jeg er imponeret over jeres laaaange cykeltur. Men for pokker da, hvor fik I også set meget, og endda flamingoer!
    Måske man alligevel skulle overveje en tur sydpå.

1. Tak skal du have :-)
      Man ser meget mere når man cykler (eller går) og på cykel når man lidt mere. i går gik vi en masse km, og I da g har vi cyklet 40 km
      Sydpå er dejligt, da der er mere sommer over det end i DK. Lige nu skal vi dog ikke klage.