torsdag den 19. juni 2014

Cykeltur på æbleøen Fejø

P1010809 De små øer, som Fejø er noget helt specielt. Man mærker roen og det noget langsommere tempo, så snart man er på øen. Der bliver hilst på alle, både på kendte og fremmede. Det er en gammel tradition, de prøver at bevare. Det hele minder mig lidt om min barndom, derude hvor kragerne vender. Børnene leger på vejen. Ingen kører med styrthjelm hverken på knallert eller motorcykel. Man sidder to på en cykel. Børn og hunde sidder på skødet af den chauffør der fører bilen. Hvis du har også har set Station 2, vil du sikkert tro mig, når jeg også kan fortælle, at vi så en mand stå i en åben bildør, personbil mens chaufføren kørte, og det var ikke unge mennesker. Der bliver nydt spiritus under kørslen uanset alder og transportmiddel. De har deres helt egne regler på Fejø, men takket være ildsjæle byder øen også på meget andet. På Fejø har de både købmand, bibliotek, spisesteder, gårdbutikker, egen læge, præst, børnehave, skole. Faktisk har de alt. Der findes hverken egern, mosegrise, muldvarpe eller husskader.

Inden vi satte fødderne på Fejø, var vi blevet klar over, at der skulle være karneval den dag. Vi har senere fundet ud af det har været en fast tradition de sidste 12 år. De første optog var med samme morgenfærge som os, selvom det først skulle starte kl. 13. Allerede på færgen var der åbent i boden for uddeling af brød og andet. Færgen blev fyldt til bristepunktet.
P1010820  Vi cyklede først ud til Dybvig havn, hvor vi var så heldige at finde et lille hus hvor vi kunne komme i læ for en ordentlig gang regn og især torden. Et andet ægtepar kom og holdt os med selskab en halv times tid inden vi fortsatte hver for sig ud i det blå. Da jeg så dette skilt tænkte jeg i helt andre baner, end det det viste sig at være. Der er måske en grund til vejen hedder som den gør. Resten af familien gik inde i haven.P1010826
Hele øen blev endevendt, og der er masser af boder med hjemmelavede sylteting. Der vokser mange sydhavsfrugter, som figner, mandler og morbær, samt alt det vi andre også kan diske op med. Jostabær er en busk jeg havde glemt, selvom jeg på et tidspunkt ønskede at eje en. Vi var en tur inde ved møllen, som endnu ikke havde åbnet, men møllerens cykel var kørt frem.
Fejø Mølle P1010816
Langs hele hovedvejen, havde næsten hver eneste hus stillet borde og stole op og lagt tæpper frem i haverne eller i vejrabatten, og gjort klar til at skue det store optog. Vi så det blomsterpyntede vandværk. Der var utroligt mange metalblomster i det enormt lange hegn.Fejø vandværk
Vi så den gamle Fejøtromle og idylliske huse, inden vi vendte tilbage til færgelejet, for at se karnevallet starte op.
P1010813 P1010828
Vi kom i god tid, og spiste vores medbragte mad, som så mange andre, mens vi fulgte festlighederne på pladsen, hvor det så ud til at alle hyggede sig, både som medvirkende og som tilskuere. Ikke noget vildt eller støjende, men ren hygge, snak, dans og leg. Det er jeg imponeret over, for nogle af dem har altså hældt øl indenbords de sidst 5 timer mindst.
P1010830 P1010832
Det blev tid til at sætte optoget i gang, og vi fulgte hver eneste vogn med øjnene, og prøvede at fange noget i kameraet. Nogle af dem var meget, meget lange køretøjer.
P1010839 Umiddelbart mente vi, at vi havde set det karneval vi skulle. Vi gad ikke følge med bagerst i optoget, og det var nærmest umuligt at komme udenom. Vi havde også været hele øen igennem, lige bortset fra sommerhusområdet og Skalø, så det valgte vi i stedet.   SkaløPå Skalø ligger en lille bitte havn og hvert år til pinse kommer der en masse både og lægger til. I år havde der været 25 af slagsen. De må have ligget langt udenfor havnen. For der var stadig fyldt op, selvom de fleste var sejlet derfra igen. Området omkring havnen er privat, men man må gerne færdes der. Der er endda opsat en masse borde og bænke til fri afbenyttelse. Vi har før spist vores madpakke derude.
Skalø P1010885
Vi traskede lidt rundt, men droppede at gå Skalø rundt, da det tager 2½ time. Vi hoppede på cyklerne igen, men synes det var for tidligt at tage tilbage til Kragenæs.

1. Tusind tak for et dejligt tilbageblik på den ø, hvor vi holdt sommerferie hvert eneste år mens drengene var små. Vi boede ude i sommerhusområdet Sletten i det samme hus hvert år, og vi har samlet hundredevis af forsteninger på strandene. Den ældste af drengene tog tilbage med sin kæreste forrige år. Og jeg planlægger at tage en tur dertil til sommer, hvor vi skal rundt i Danmark - jeg glæer mig, jeg kan se der er sket meget siden jeg har været der sidst, men det er også mange år siden.
    Hilsen Anette

1. Nostalgi er en dejlig følelse, så den må vi da holde liv i :-) Nogle gange er tingene ikke som man husker dem, og andre gange er det, trods små ændringer, alligevel som det altid har været. Jeg kan godt forstå du glæder dig til et gensyn. Det lyder som om, der venter en dejlig sommer forude med mange gode oplevelser.

2. Tak for turen. Jeg vil straks skrive øen på som en udflutsmulighed. Her har jeg haft en jostabusk i mange år, men den er ret uinteressant. Den giver underliden lidt bær, som bare spises direkte. Foretrækker klart en solbærbusk og en stikkelsbærditto hver for sig.

1. Jostabusk lød ellers tiltalende. Jeg kan godt lide stikkelsbær direkte fra busken (vi har dog ikke haft stikkelsbær i flere år) Rå solbær er ikke lige mig, derfor tænkte jeg at en blanding ville være godt, selvom jeg aldrig har smagt dem.

3. Jeg har aldrig været på Fejø, men det er da en fejl kan jeg se her.. Tak for en skøn tur, jeg tror jeg vil forsøge at lokke Hasse og cyklerne med en tur derned i løbet af sommeren. :-)

1. Det bliver spændende om du får ham overtalt ;-) Hvis I kommer sydover, og har tiden til det, så kig ind. Vi kan altid byde på kaffe, eller lidt koldt at drikke, hvis vi altså er hjemme :-) I skal selvfølgelig også have lov at tage denne vej uden at kigge ind, hvis du forstår :-)

4. Fin tur I har taget der - og omfattende, selv om 'endevende' nok ikke lige er det ord, der ville falde mig først ind :-)
    Vi var på Fejø for mange år siden med mine forældre - i æblesæsonen. Jeg tror nok, vi fik købt en masse æbler med hjem.

1. Næh det er nok ikke det helt rigtige ord. Vi har jo ikke vendt øen rundt på nogen måde, men vi har vendt os selv utallige gange når vejene endte :-)
      Hvis man er på Fejø i æblesæsonen, skal man vel næsten også have æbler med hjem. Æbler herfra øerne, Ø-frugten, som den lanceres under, er Danmarks bedste :-)

5. Det ser ud til, at der er rigtig skønt på Fejø, mange tak for turen dertil via dine fine billeder. Jeg har aldrig været på Fejø, men dine billeder giver mig lyst til at komme der.

1. Vi synes det er en dejlig ø, men at bo der permanent, ville vi ikke bryde os om. En udflugt er noget helt andet.

6. Jeg har aldrig været på Fejø... vi snakker om at besøge en ø af gangen... Den første bliver nok Læsø.
    Men din beskrivelse af Fejø ligger tæt op ad Paradis! Og er da vist den bedste anbefaling for en tur, man kan få.

1. Det er vel 3 år siden vi for alvor begyndte at besøge nogle af de danske øer, vi blev ved med at tale om, men aldrig havde nået. Vi har været på Fanø, Samsø, Ærø og Æbelø. Så er der alle de små øer, hernede hvor vi bor, der har vi været på flere af dem før, men det er tid til gensyn. Læsø har vi også talt om, men det bliver vist også kun en endagstur på cykel, så er den vist set.
      Der er også mange øer, man ikke må komme på uden guide, og der tiltrækker Rågø os gevaldigt.
      Dejligt hvis min beskrivelse virker inspirerende. Fejøboerne vil blive glade for besøg, er jeg sikker på :-)

7. Sikke en hyggelig ø :-) Bekræfter endnu en gang, at det er både synd og skam, at vi alt for sjældent vover os ud på de mange danske små-øer.

1. Det synes vi også :-) Bortset fra de små øer, der ligger rundt om Lolland, så har vi også i mange år kun talt om at besøge dem, inden vi fik taget hul på bylden for nogle år siden.

8. Der har jeg aldrig været, det er helt sikkert at dét skal jeg en dag! Især efter din anbefaling :-) Som barn havde vi sommerhus på Samsø og jeg elskede livet på Ø'en - det er derfra jeg har fået opbygget min afhængighed til naturen... :o)

Ha´ en hyggelig aften!
    Kram fra OddStyle

1. Jeg er født og opvokset ude på landet, midt i naturen, hvor jeg trives rigtigt godt. Jeg har aldrig savnet bylivet og vil slet ikke kunne undvære de landlige omgivelser, vandet og skoven ;-)