fredag den 5. oktober 2018

Spinalonga eller Kalydon, de spedalskes ø

Allerede hjemmefra var dette det eneste jeg, med sikkerhed, vidste, jeg absolut måtte se og opleve. Kender du ikke den gribende historie, vil jeg anbefale dig at læse bogen.P1160587
I 1904 blev de første spedalske deporteret til denne spedalskhedskoloni, som først blev lukket i 1957, da man kort forinden havde fundet kuren til helbredelse. I 1970 åbnede øen som turistattraktion.   P1160682
Normalt tager vi ikke med rejseselskabet på udflugter. For det første er det alt for dyrt, og for det andet hænger vi ofte på en shoppingtur, eller noget andet, som vi overhovedet ikke er interesseret i. Vi kunne slippe med halv pris, hvis vi klarede os selv, som vi oftest gør, men en beslutning måtte tages. Det blev det dyre valg, som også inkluderede badestop undervejs og frokost på båden. P1160610
Allerede når man kommer sejlende til dette fæstningsværk, kan man ikke undgå at blive grebet af historien, og få medfølelse for alle de involverede og det bliver endnu mere tydeligt og mærkbart, når man sluses gennem den lange tunnel, hvor jernlågerne (dengang) smækkede efter en.P1160596
Øen er omringet af en tyk mur.P1160593
De første 10 år var ganske forfærdelige. De boede kummerligt, og havde intet at foretage sig, men med tiden fik de opbygget et helt lille samfund, med små huse og tavernaer, bageri, frisør, skole, kirke og alt hvad der findes i et rigtigt bysamfund. De blev små familier, da de både blev gift og fik børn.P1160602
På et tidspunkt boede der 1600 mennesker på øen. De børn der blev født, uden at få sygdommen, blev sendt i pleje hos fjerne slægtninge, eller andre på Kreta. Familierne blev dermed for anden gang skilt fra deres familier, og Kreta var fattig.P1160613
En tysk læge, ville gerne hjælpe, men blev opdaget og sendt tilbage til Tyskland. Ved et tilfælde kom han i kontakt med en svensk læge og fik fortalt om de syge og øen. Denne svenske læge tog over og hjalp. Han fik bortadopteret en masse børn til Sverige og Norge, hvor de i det mindste havde det godt, og det er ikke længe siden en af dem var på besøg på øen, for at se hvor hun var født. Det var et bevægende øjeblik. Tårerne trillede. Hun havde aldrig fortalt til nogen, hvor hun kom fra, og det er der mange, der aldrig har.

Vi tog begge en omgang rundt om øen, men Allan orkede ikke alle trapperne til toppen, så dem tog jeg alene, inden vi skulle ombord på båden igen.
Vi sejlede et andet sted hen. Jeg har ikke helt styr på hvor det var, men her var der badestop. Vi så straks røgen fra strandbredden, men først da vi kom nærmere, blev vi klar over, at de stod og tilberedte vores mad over flere store kæmpegrille. P1160632
Vi gik i land. Jeg havde ikke pakket badetøjet, fordi jeg havde regnet med vi skulle springe ud fra båden, og sådan noget er jeg en kylling til. Jeg vil helst kunne nå bunden. Havde jeg haft det med, havde jeg nok også taget en dukkert, for det var frygteligt varmt. Jeg nøjedes med en soppetur, mens Allan tog sig en dukkert. Sandet,jorden og småstenene, brændte under fødderne, da vi gik tilbage til båden, i det kuperede terræn. P1160628

Da maden var færdig, kunne vi stille os op i køen og hente os hver en portion, som vi indtog, mens båden stadig lå forankret i de vuggende bølger.

Det var ikke nemt at styre, det der var på bakken hverken under turen op til bænken på toppen af båden, eller mens vi fortærede det, men det smagte godt.
P1160588Vi sejlede tilbage til Agios Nicolaos, og fordi vi netop boede, hvor vi gjorde, kunne vi bare gå hjem, og undgå at tage på bytur, som resten af bussen skulle, inden de skulle fragtes en halv times kørsel til deres hotel. Vores tur var af samme grund også billigere end deres, da vi ikke på noget tidspunkt skulle køre i bus og turen til Spinalonga med norsk guide, var de ekstra penge værd.

1. Jeg nyder at være med på din Kretatur - vi elsker jo Grækenland og det er et Af vores yndlings rejsemål. Vi tager ofte på udflugter selv, men benytter også nogle gange rejseselskabets tilbud, ihvertfald hvis det er en græsk, lokal guide, som skal være turleder. Her får man ofte virkelig valuta for pengene i form af information, selv om man nogle gange må leve med indslag, som ikke står øverst på ønskelisten. Historien om de spedalskes ø er virkelig gribende!

1. Der er noget ganske særligt over det græske. Vi tabte også, for mange år siden, vores hjerter til alt det græske. De lokale guider er oftest de bedste. Vi har flere gange haft skandinavisk guide, som er blevet græsk gift, og derfor har boet på øen i mange år. Der får man virkelig valuta for pengene og kontrasterne serveret. Det er en meget gribende historie, og skræmmende at den er så ny i historien.

2. Jeg vil gerne tilbage til Kreta i voksen selskab. Der er forskellige ting jeg gerne vil se, som jeg måske så de gange jeg var der med mine forældre tilbage i 70 erne, og ja i 1983. I 2016 var vi kun på hotellet som før omtalt. Da området omkring Agios Nicolaos ikke passede så godt til barnevogn.
    Tak for en dejlig tur med ord og billeder

1. Ferierne bliver ofte anderledes, når der er børn med, eller hvis det er flere interesser, der skal tilgodeses. Når man kun er to voksne, der gerne vil det samme, er det noget nemmere,

3. Hvor er det spændende at se dine billeder fra Spinalonga. Jeg var tryllebundet af Victoria Hislops roman 'Øen'.

1. Man kan vist næsten heller ikke undgå at blive fanget af den historie.

4. Interessant tur. Det var barske forhold for de spedalske. I James Micheners roman "Hawaii" indgår en beskrivelse af forholdene og livet på en tilsvarende ø. Fiktion ganske vist, men sikkert tæt op ad virkeligheden.

1. Det var det. Jeg kender ikke den roman, men den har sikkert fat i virkeligheden. Desværre findes der mange historier, om forskellige typer mennesker, syge eller bare besværlige, der er sendt til isolerede steder. Det er godt, vi som mennesker er blevet klogere på det område.

5. Det var en rigtig god bog!
    Vi gør som Henriette: Tager selv ud, men tager også guidede ture, for man får bare meget mere ud af mange af tingene, når man får den tilhørende historie/forklaring - synes vi. Fx da vi så Pompeji - det havde vi ikke fået meget ud af at se uden guide.
    Når vi er på bilferie, er vi selvfølgelig nødt til at klare os selv, men er vi på chartertur, tager vi gerne udflugtspakken med, fordi fordelene mere end opvejer ulemperne, som jeg er ganske enig med dig i også er der :-)

1. Vi tager også på ture, hvis de lyder interessante, men det synes vi bare ikke der er ret meget af. Vi vil endda gå så vidt at sige, at selvom de var gratis, vil vi ikke tage med. Her vaklede vi mellem at benytte rejseselskabets tilbud, eller bruge de lokale til halv pris, og også få guide på. På engelsk, tysk, eller Fransk, helt efter eget valg. Det er fint nok, men det er ikke alle, der er lige lette at forstå, og så var der hverken mad eller badestop med.

6. Jeg tror nok at jeg har hørt om øen engang. Det forekommer selvfølgelig umenneskeligt at behandle mennesker således, men der er vist ikke noget usædvanligt i at den slags problemløsninger er taget i brug. Tænk blot på børnehjemmene i Rumænien for ikke så få år siden.

1. Igennem tiden er der desværre mange mennesker, også herhjemme, der er blevet behandlet grusomt og efter nogenlunde samme princip, men det gør det jo ikke mindre trist.
      Det er forfærdeligt at der stadig kan dukke umenneskeligheder op i det omfang, vi så i Rumænien.

7. Har aldrig hørt om øen før. Det er godt nok en gribende historie.

Guider kan man være heldig med - og det modsatte ... Hvis man kan forstå de lokale, er de næsten altid at foretrække fremfor en ung dansker, der ikke ved et suk ud over den tekst, hun eller han har skullet lære udenad.

1. Det er det, og så i så ny en tid.
      Man kan aldrig vide hvad man får. Nogle lokale taler et forståeligt engelsk, mens andre er næsten umulige at forstå. Nej, der er ikke meget ved en guide der intet ved, eller stort set intet fortæller.