torsdag den 1. oktober 2015

Kom med mig på arbejde

Den sol, sommer og varme vi manglede i foråret, har vi heldigvis fået lagt til her i efteråret. Det er et fantastisk vejr, selvom der godt nok ikke er meget varme i luften om morgenen. P1080889
De to dage om ugen jeg kører til Stubbekøbing, sidder jeg lunt i bilen, og kan ikke helt nyde udsigten på samme måde, da jeg selv er chauffør. Disse paddehatteskyer måtte jeg dog stoppe op og tage et billede af i tirsdags.
De tre andre dage, hvor jeg tager cyklen, har jeg meget mere nydelse på hele min rute. I onsdags tog jeg hjemmefra et kvarter før normalt, så er der tid til et par stop undervejs.
P1080891
Første gang jeg hoppede af cyklen, var jeg kun kommet godt en halv kilometer væk hjemmefra. Det er blevet rigtigt koldt om morgenen. I starten af turen, mærker jeg den kolde luft igennem tøjet, og hvis nogen af jer skulle være i tvivl, har jeg faktisk både en lille trøje, jakke, ørevarmere og lange tynde bukser på. Næste stop er lige før skoven. P1080893
Den lille remise der ligger ude på marken, kan, i mine øjne, både ligne en kæmpe færge og en lille ø. Nu er jeg godt en kilometer hjemmefra, og har allerede fået arbejdet mig varm, så lynlåsen i jakken er blevet åbnet. Man arbejder sig jo hurtigt varm, på krop og ben. Anderledes ser det ud med fingrene. Jeg må altså huske de handsker i morgen, for fingrene var ved at fryse af. Jeg prøvede at trække hænderne op i jakkeærmet, men så kunne jeg ikke nå cykelstyret.
P1080895 P1080896

Når jeg kommer ud ad skoven, ved jeg at det næsten er en selvfølge at se dyr, så jeg sagtnede farten rundt om hjørnet, og her stod et af dyrene lige midt på vejen. Jeg forventede at det ville løbe sin vej, når jeg steg af cyklen for at tage et billede, men det blev stående, og så kom der et dyr mere fra den anden side, og lidt senere endnu et.
P1080898
Vi stod en rum tid og holdt lidt øje med hinanden, inden jeg satte mig op på cyklen, som bevirkede at de sprang afsted.
P1080905Når jeg ankommer til kontoret har jeg ingen problemer med at holde varmen i sommertøjet og de bare arme.
Når arbejdsdagen er slut, og jeg ikke hænger i en eller anden snor, med noget der skal nås til et bestemt tidspunkt, fristes jeg ofte til at tage en lille afstikker hjem.
page
 
Jeg har kigget på flagermustræer. Dem er der rigtig, rigtig mange af. Jeg har kigget på ny sø i skoven.
Man vurderer søen vil tilføre skoven øget biologisk værdi, da den vil have en positiv effekt på flora og fauna og blandt andet også fremme levevilkårene for den grønbrogede tudse. Nu venter søen bare på at vejrguderne fylder den med vand og det har den sådan set gjort i flere uger, men vandet skal nok komme.
Jeg har kigget efter svampe, som jeg bare har beundret og ladet stå. Lige bortset fra en enkelt støvbold, som kom med hjem. Støvbolde er der rigtig mange af. Flere end jeg kan spise mig ud af, da de tilmed er kæmpe store.

19 kommentarer:

  1. Tak for turen - jeg er glad for, jeg sidder inde i varmen lige nu. Den morgentur er vist en kold en af slagsen, i hvert fald i starten. Men for pokker da, hvor du oplever mange ting. Billederne af dyrene på vejen sender virkelig noget af stemningen gennem skærmen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det føles ikke så koldt, når jeg går ud om morgenen og mærker på temperaturen. Der tænker jeg, at jeg ikke behøver at have jakke på, men der er altså forskel på at gå og så sidde på en cykel.
      Jeg er også vældig glad for min rute. Selvom jeg har kørt den i godt 26 år, bliver jeg aldrig træt af den. Selv når jeg fri, går jeg jævnligt en del af turen.

      Slet
  2. Herlige billeder - så tak for morgenturene, og den om eftermiddagen. Det er utroligt så fint dyrene står midt på vejen og venter på dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Måske er dyrene lige så bevidst om at jeg kommer forbi om morgenen? Nøjagtig som jeg selv er 99% sikker på at komme til at møde dem. Indrømmet jeg bliver ærlig talt lidt skuffet, hvis de en enkelt morgen glimrer ved deres fravær, men jeg har aldrig mødt på arbejde, uden at se mindst et enkelt dyr på min vej.

      Slet
  3. Tak for turen, din morgencykeltur er så dejlig. :-)
    Jeg har fundet handskerne frem om morgenen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme. Det er de nemlig :-) Mine handsker er også kommet frem nu.

      Slet
  4. Imponerende dyrebilleder :-)
    Svampen i midten til højre er stor parykhat (hed før parykblækhat), og er en af Danmarks bedste spisesvampe. Den, du har foreviget her, er for gammel, for den skal spises inden den begynder at blække, og den skal spises samme dag, den er plukket. Dem kan du roligt tage en anden gang; der er ingen forvekslingsmuligheder, der er som regel mange på ét sted, og de smager rigtig godt :-)
    Den øverst til højre er alm. blækhat, og den spiser vi ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :-) Det var desværre lige mod solen, ellers kunne de nok have været noget tydeligere.
      Jeg vidste godt det var noget blækhat, men ikke hvilke, og selvom du skriver jeg godt kan spise dem i yngre udgave, så vil jeg alligevel nok lade dem stå indtil de er godkendt på stedet. Når jeg så ved, at de der vokser netop på dette sted, er godkendt så må jeg høste og smage. Sådan nogle har jeg aldrig smagt. Det er rigtigt, der står ret mange ved siden af hinanden. Jeg må vise dig dem en dag, hvis I kommer herned mens det stadig er svampetid.

      Slet
  5. Jeg ville vist komme for sent på arbejde med så mange distraktionsmuligheder.
    Smukt... Men vi har da i grunden også noget til gode efter den sommer!
    Tak for turen.
    Hvad er flagermustræer? Sovetræer til flagermus? Jeg tænker altid kalkgruber sammen med flagermus... Daugbjerg, Mønsted....

    SvarSlet
    Svar
    1. Det sker også at tiden løber så stærkt, at jeg må træde gevaldig til i pedalerne, men jeg har altid nået det til tiden.
      Du er på sporet :-) Flagermustræer er flagermusvenlige huse. Flagermustræer betyder bevaring af træer til gavn for flagermus. Træerne må altså aldrig fældes, og hvis de vælter må de aldrig fjernes.

      Slet
  6. *Tilbage*
    Det var dog nogle dejlige pendlerruter du har dig der, og jeg måtte lige læse teksten et par gange før jeg fandt ud af at den store færge hverken havde navn, passagerer eller kaptajn. Det er altså et ret godt billede - og godt set.

    Svampene vil jeg slet ikke kloge mig på..

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt og jeg har nået at registrere det :-)
      Jeg klager heller ikke - jeg stornyder og glæder mig hver eneste dag, over vi bor i sådan et smørhul.
      Det er en meget speciel færge ;-) Tak.
      Det er helt i orden.

      Slet
  7. Så lærte jeg lige, at 'remise' også kan betyde andet end opbevaringssted til tog :-) Og ja, det ligner en færge. Det har været nissekoldt om morgenen et stykke tid, men smukt var det jo, så længe det varede. Nu er der skyer og lunere vinde, når jeg morgenlufter Kamelen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der kan man bare se, hvor forskellig vore tankegange somme tider er. For mig vil remise altid været forbundet med vildtagre og den slags, med mindre der står 'Gedser Remise,' som netop er det du tænker på.
      Det var en smule lunere i morges, men de andre morgener er noget smukkere at færdes ude i.

      Slet
  8. Dejlig rute du har. Det er sandelig noget andet end tung trafik i myldretid!

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er bestemt heller ikke utilfreds. Enig, og jeg vil ikke bytte.

      Slet
  9. Du kan også se færgen :-)
    Hvis jeg bliver stående på samme sted, finder dyrene ud af at jeg ikke er spor farlig, så fortsætter de med at spise, men skæver dog af og til i min retning. Jeg undrede mig over hvad de fandt af spiselige sager midt på vejen, for jeg kunne ikke se noget.

    SvarSlet
  10. Tusind tak for turen. Dejlige billeder du har fået med, det er skønt at have dem liggende.

    SvarSlet
    Svar
    1. Velbekomme. Jeg samler nok bare generelt på alt for mange billeder, selvom jeg med jævne mellemrum rydder op i dem.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)