mandag den 30. oktober 2017

Børne- og forældreomsorg

Den forgangne uge, har været fyldt med en masse omsorg. Det meste af tiden i relation mellem børn og forældre.  P1140635a
Mads har hjulpet Allan med bl.a. at efterse bremser på den gamle Polo, som skal til syn lige om lidt.
Fredag, efter job, kørte jeg op til mor. Hun vidste godt, at jeg knapt havde 1½ time til hende i denne omgang. Alligevel spørger hun, hvor travlt jeg har, for hun ejede hverken brød, morgenmad eller frugt, så hun kunne overleve weekenden. Afsted til byen, sammen med mor, handle, hjem til hende, læsse af, pakke ud, åbne ting og sager, pille mandariner osv. så hun havde mulighed for at klare sig selv. Mor blev overladt til et indkøbsrod, som hun selv kunne gå og pusle med, for jeg skulle nå min brillemand, som dragede omsorg for mig og mine øjne i 1½ time. Jeg blev målt og testet af apparater, som min øjenlæge ikke ejer. P1140638
Det er længe siden Mads spurgte mig om jeg ville tapetsere et mindre område i hans køkken. Det lovede jeg. Han skulle nok sige til, når der var pudset og klargjort omkring den nye terrassedør, så jeg kunne komme til. Mads har bare glemt at sige til mig, at han for længst var blevet klar, og jeg har glemt at spørge til det. Derefter var min kalender optaget, men i lørdags blev det så til noget. Både Mads og jeg nyder at høre Mads og Monopolet. Radioen var, som altid, også tændt, men vi fik ikke hørt et eneste dilemma, for vi havde travlt med at følge op på vores eget livs gøren og laden og hele verdenssituationen. Det er længe siden, han og jeg har været på tomandshånd. Ih, hvor vi altså snakkede hele lørdag formiddag og lidt til. Da tiden kom og han skulle gøre sig klar til at tage til 60 års fødselsdag, gik jeg hjem og drog omsorg for mine egne ting og sager.
SMSCamilla spurgte i sidste uge, om jeg var hjemme søndag, og om jeg, i så fald ville hjælpe hende med at dobbelthandle hundene. Hun skulle nok selv tage billederne. Det blev aftalt til søndag.
Onsdag fik jeg en sms fra Camilla, om vi kunne tænke os at se musicalen Cats. Jeg kender den ikke, men det vil vi da gerne, skrev jeg tilbage. Hun fik billetter, men det ødelage lidt vores første søndagsaftale. Faktisk fik hun fire billetter, så hun spurgte, om Mads også kunne tænke sig at tage med, men det turde han ikke love, han havde energi til, ovenpå lørdagens fest, selvom det kunne være rigtigt hyggeligt.
Camilla ville gerne holde fast i aftalen med mig, om hjælp til dobbelthandlingen, men hun synes også det kunne være rigtigt hyggeligt, hvis vi kunne spise en frokost sammen, inden vi skulle se musicalen. Hun kunne dog ikke se, hvordan hun skulle kunne nå det hele. P1140646a
Aftalen blev, at Camilla ville komme til Lolland søndag morgen, så vi kunne få den del af det overstået, og så kunne vi spise aftensmad sammen i stedet. Inden hun kørte hjemmefra, spurgte hun hvordan stormen Ingolf, og vejret i det hele taget, så ud på vore kanter.
Jeg gik til stranden, som aftalt. Efter Camillas eget udsagn, fik hun nogle rigtige gode billeder. Dog var hun utilfreds med, at Ingolf havde sendt Paganis ene øre ud på en flyvetur.  
Camilla kørte hjem, og et par timer senere satte vi og Mads, kursen mod København, med et lille stop i Albertslund, hvor vi samlede Camilla op. Ved Royal Arena havde vi fået VIP parkering. Knapt var vi kommet ind i bygningen, før vi blev kropsvisiteret og vi, der havde tasker skulle åbne, så alt indholdet kunne ses. Derefter viste Camilla os vej til vores suite, hvor vi købte os en tår kaffe, mens vi snakkede løst og fast inden forestillingen begyndte. Af en steward blev vi fulgt ned til vores pladser. Salens bedste, eller i hvert fald dyreste pladser. Musikken var generelt ikke vores smag, men der var et par numre der gav gåsehud overalt på kroppen. Vi var imponeret over de mange kostumer, de optrædendes smidighed og kondition. Efter forestillingen kørte til Felix Steakhouse, hvor Camilla vidste, at man var sikker på at få rigtig god og lækker mad. Her hyggede vi videre, inden det var tid at sætte os ud i bilen, hvor vi snakkede, grinede og hyggede videre, inden vi satte Camilla af, og kørte tilbage til Lolland. Det var en rigtig dejlig weekend, hvor omsorgen gik begge veje, og vi skal allerede være sammen igen i den kommende weekend. P1140636a
Da vi kom hjem om aftenen var vandstanden steget så meget, at der kun var en kørebane på hovedvejen, som findes helt oppe ved det røde hus. Allerede ved middagstid, så det truende ud.   
Ud over denne dejlige omsorgsweekend, har jeg også draget omsorg for andre ved at aflevere disse fire trøjer til Røde Kors. Det er immervæk blevet noget sjovere at strikke små trøjer, efter jeg har fået et større garnudvalg forærende. Havde jeg ikke fået det garn, havde trøjen på første billede ikke fået ærmer. Røde Kors - strik af restegarn
Om end det stadig kun er garnrester, og mange striber, så er udvalget, og dermed også mulighederne for variation, blevet noget større, end det har været længe. Jeg kan næsten ikke vente til jeg er færdig med den ene trøje, før jeg går i gang med den næste.  

8 kommentarer:

  1. Ingolf viste da godt nok tænder nede ved jer. Her var vi vist i en lomme, der ikke blev ramt af andet end en smule blæst.
    Du er så flittig med dine Røde Kors-strikkerier.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi mærkede ikke så meget til selve stormen. Vi har tit mærket mere til nlæst, som de ikke engang betegner som storm, men Ingolf har presset meget vand ned til os.
      Røde Kors får det meste af mit strik. Vi i familien er nemlig nogle sarte sjæle, der ikke kan holde ud at have strik på. Det er både for varmt og giver kløe og udslæt hvis der er det mindste gram uld i. kun strikkede sokker kan gå an.

      Slet
  2. Omsorg er der brug for. Det lyder som jeres familieomsorgsgen er fortrinligt udviklet.
    Ham stormen Ingolf var vist ikke til at spørge med, og nu må nogen vel snart fatte behovet for kystsikring mv. efter endnu omgang problemløsning på udsatte steder.
    Jeg går ud fra du slapper af når du nørkler trøjer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Omsorgsgenet tilpasses efter lyst og behov. Det har vi alle det rigtigt fint med.
      Her har nogle af boligejerne lavet kystbeskyttelse uden at have tilladelsen, for den kan man komme til at vente på i årevis.
      Nørkling af trøjer er det rene afslapning.

      Slet
  3. Ej, jeg bliver helt misundelig over jeres tur ind og se Cats.

    Hehe, en grand danois med flyveører ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var enorme tal, der dukkede op, da jeg læste om Cats, som er spillet tusindvis af gange verden rundt i rigtig mange år. Da vi var inde og se den, var det deres sidste spilleaften i byen, inden de drog videre til et nyt sted. Det er da imponerende at de kan holde liv i den forestilling i så mange år.

      Flyveører kan hænde ;-)

      Slet
  4. Sikke en masse familieoplevelser, men det er nu også dejligt at være sammen med sine børn.
    Vi mærkede ikke rigtig noget til Ingolf eller dens medfølgende vand, men andre var vist pænt ramt.
    Er det størrelse to år, du strikker? De er så fine, alle dine ting, og jeg er så glad for, at de må strikkes med rund hals ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg nyder hver en stund, jeg kan få med ungerne. Det var måske ikke helt det samme, hvis jeg så dem hver dag året rundt.
      Hvis ikke jeg havde forladt vores eget lille smørhul, havde vi såmænd slet ikke opdaget at Ingolf har været på besøg, men når vi hører om det, er vi altid ude for at se, hvor galt det står til.
      Jeg strikker størrelse tre år. (eller str. 98) Det kan jeg godt forstå, jeg bruger heller aldrig det andet mønster ;-)

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)