mandag den 18. september 2017

Feriekompromis 2 – Læsø, Voergaard slot og Thorup Strand

Stadig tirsdag den 8. august. Se evt. foregående blogindlæg.
Det var især på Læsø, vi ville have brugt vores cykler, men nu var det jo udelukket. Vi kunne da også bare gå rundt derovre, men hvad nu hvis vi ikke nåede at se det, vi gerne ville. Der er jo trods alt grænser for, hvor langt man kan nå at komme rundt på gåben. Vi kunne også leje cykler, eller tage gratisbussen, men hvor kører den så hen, hvornår kunne vi komme på bussen igen, hvis vi stod af? Med min tendens til både sø- og køresyge, blev bussen udelukket. Det endte med vi betalte den hampre pris, for at få vores egen bil med. Bagefter har Allan fundet ud af, at vi kunne leje en elbil en hel dag for 300,- kr. mindre, end vi betalte for at få bilen med over. P1140144
Det første skilt vi mødte var Saltsyderiet. Vi havde nok forestillet os, at det var en lidt større historie, end det der mødte os, men interessant var det bestemt, og vi fik da også købt lidt med hjem, selvom det kan købes alle vegne. Smagsprøverne lokkede.P1140147
Vi besøgte også Museumsgården ‘På Lynget.’ Spændende og interessant. Det er lige os, sådan noget, hvor man kan gå rundt overalt, og se det hele på nært hold i hvert eneste rum. Der får man valuta for pengene, hvis man spørger os. Da vi betalte entre, blev vi tilbudt et fint adressekort over de tanghuse, der var etableret eller restaureret de sidste par år. Derudover var der også oplysning om, hvor der tænges lige nu. Selvom håndværkerne var gået hjem, måtte vi gerne gå ind på grunden og kigge, så det gjorde vi. Da vi kom, var forskellige håndværkerne i gang med både at male, mure og meget andet.
P1140149 P1140150
Vi kørte rundt på øen, fra den ene ende til den anden og så lidt på omgivelser og naturen. Vi besøgte også Tanglabyrinten, hvor der var en overraskelse i midten i form af bord og stole, men det er ikke der, man skal finde ly for regnen, for der var åbent lige op til himlen. Uldstuen og systuen der, brugte vi også lidt tid på. Vi mente nu, vi har set alt det, der var værd at se på Læsø. Vi indtog vores aftensmad i det fri på restaurant Carlsen, inden vi sejlede hjem med dagens sidste færge. P1140152
Onsdag den 9. august tager vi igen huset på krogen og kører mod Voergaard Slot, som desværre ikke åbnede før kl. 11:00, så vi havde 1½ time, som vi ikke kunne bruge til noget. Jeg udnyttede tiden med at strikke, og så tillod vi os at liste rundt i parken og omgivelserne, selvom der stod, vi ikke måtte før de åbnede. Vi blev ikke jaget ud, selvom vi blev set. P1140153
Voergaard slot er virkelig også et besøg værd. Det rummer en masse gamle ting og sager. Kunst, kalder de det. Ikke det vi, her i huset, umiddelbart forbinder med kunst, men i vores øjne, er det alligevel det, der virkelig er kunst. Nemlig håndværk i forskellige genre. Da det er et privat hjem og ikke et museum, måtte vi desværre heller ikke fotografere der. Der var enormt mange ting at kigge på og forundres af. Også her fik vi en meget interessant rundvisning, mens vi gik rundt i alle, eller rigtig mange af værelserne, og det var utroligt mange. Jeg har slet ikke tal på dem. Det var helt klart en stor oplevelse. P1140163
Thorup Strand lå langt væk, syntes selv Allan, men se det, ville han. Vi var der nu hurtigere end vi selv havde turdet håbe på, så vi ville så købe vores frokost der. Klokken havde lige akkurat passeret 13. Desværre var der to, som ellers havde lovet at komme på arbejde, der havde svigtet, så de havde været nødsaget til at lukke køkkenet mellem 13 og 15, da de skulle bespise en hel busfuld. Jeg talte lidt for min syge moster, og de stegte os et par fiskefrikadeller. De kunne dog ikke levere tilbehør af nogen art, men vi havde heldigvis selv et par skiver ‘tørt’ brød i campingvognen, så det blev vores frokost. Og hold da op, hvor var de bare både gode og store, de fiskefrikadeller.
P1140165 P1140166
Nu gjaldt det bare om at komme sydpå. Vi besluttede at køre over Mors. Der var godt nok langt udenom ad landevejen, men sådan måtte det være. De der færger er jo næsten ikke til at betale, og slet ikke når man også skal have en campingvogn med. Der blev googlet lidt, og det endte med vi tog den lille hyggelige Feggesund færgeoverfart. Færgen sejler hvert 20. minut, og vi kørte lige om bord. Overfarten tog kun 5 minutter og prisen var for en gangs skyld til at betale. Kun 130,- kr.
Herfra gik turen til Skive, hvor vi begyndte at holde udkig efter campingpladser, da chaufføren ikke ville køre ret meget længere den dag. Vi tog en enkelt overnatning på Viborg Sø Camping

1. Ikke værst at besøge Læsø. I forbindelse med slotsbesøget kunne I have slentret lidt i hyggelige Sæby, men man kan jo ikke det hele. Det lyder til, at I var nogenlunde heldige med vejret.

1. Læsø var en god oplevelse. Der er både fordele og ulemper ved ikke at vide, hvor ferien fører os hen. Ulempen er at vi ikke ved hvad der er at køre efter i nærheden, så Sæby var ikke i tankerne, og slet ikke med campingvognen på slæb. Der kan være svært at finde en parkeringsplads. Vi var ret heldige, hele ugen.

2. Læsø har vi ikke besøgt, men vi boede for mange år siden i en ferielejlighed i Sæby og besøgte Voergaard Slot, hvilket vi var godt tilfredse med at se. Thorup Strand har vi været ved flere gange når vi har boet i Ferielejlighederne ved Grønnestrand.

1. Selvom jeg blev slæbt med rundt i hele Jylland, i ferierne, som barn, så er det meste interessant nok at gense med voksne øjne. I mine øjne er der også stor forskel på at udforske de områder man bor i, og at køre flere hundrede km for en enkelt oplevelse, som Thorup Strand. Der er bestemt hyggeligt nok, hvis man er i området, men ikke en tur værd i sig selv, helt fra Lolland, hvis man spørger mig, men sådan er det jo også med mange andre små hyggelige steder. Det var fint at få samlet nogle af ønskerne til en samlet tur.

3. Hedder det virkelig tænge, når man tækker med tang, så lærte jeg det :-) En gang havde jeg svigerfamilie i Sæby, men oplevede aldrig de lokale attraktioner. Det var da en fejl, kan jeg se.

1. Det gør det åbenbart, for det både skriver og siger de. For det meste går det vist tit sådan, for de fleste af os, at vi ikke rigtigt får set de steder vi færdes i hver dag, eller ret ofte. Du må lave en udflugt dertil, du bor trods alt nærmere end os :-)

4. Voergård besøgte vi for - gisp - 28 år siden, men også dengang var det interessant, og ved Thorup strand har vi lejet sommerhus to gange.
    Vi tog ikke bilen med til Læsø, men tog bussen rundt, plus Rønner-safarien, som vi fandt meget interessant.

1. Vi har haft lejer sommerhus Blokhus, og været både i Hanstholm, Hirtshals og Løkken, ja hele striben langs kysten, men Allan manglede altsåThorup strand indtil nu.
      Rønnerbussen holdt der også, da vi var der, men den rasletur, tiltalte ikke herren, og jeg prøvede ikke at overtale ham. Bussen gik også først igen næste dag, fandt jeg ud af senere. Vi så billeder og læste om det i stedet.

5. Sikke nogen flotte, flotte billeder - får helt lyst at tage på Læsø. Jeg har været der, men det er mange år siden. Vi var på Fur for første gangen i mit liv i weekenden og DET var også rigtig dejligt. Og smukt!

1. Tak for roserne. Fur var også i mine tanker, da vi var på de kanter, men det må blive en anden gang, for det jeg har set og læst om Fur, lyder som noget for os.

6. Jeg kan varmt anbefale Fur! Jeg havde høje tanker øen, men blev ikke skuffet. Naturen var utrolig skiftende selv om øen ikke er så stor. Nu var vi også heldige med vejret og oplevede den i solskin og 20 grader (i september) og så bliver man jo ekstra medgørlig ;)

1. Det er nogle år siden, vi satte os for at nå rundt på alle vores små danske øer. Vi har nået rigtigt mange, men endnu ikke Fur. Selvom vejret ikke er en afgørende faktor, for os, så højner det oplevelserne når solen skinner, som den også gjorde meget på vores ferie i august.

7. I er gode til at få det meste med...
    På Læsø var Saltsyderiet den største oplevelse for mig. Selvom Museet også var spændende. Men jeg vil ikke bryde mig om at bo på en ø og være afhængig af færge og vejrlig.
    Voergård er et spændende sted. Jeg overraskes hver gang over hvor meget, der er at se... Lidt ærgerligt med spildtiden; I skulle have set Voer Kirke med Skeels kapel.
    Kysten med kystfiskepladserne er fascinerende. Og fantastisk fotogene😍

1. Du selv får jo også en del ud af det, når du tager på tur.
      For os står de to attraktioner nok lige. Jeg er helt enig. De små øer er nogle dejlige perler, for en dag eller to, men jeg ville heller ikke bryde mig om at bo der permanent. Det er rigtigt rart, at være forbundet med en bro, så man selv kan bestemme hvornår man vil ud og hjem.
      Voergaard har enormt meget at byde på. Vi har set Voer Kirke.
      Kystfiskerpladserne var vi godt nok ikke ude ved, men vi bor lige ved siden af en, og er omgivet af mange af den slags, så det ser vi op til flere gange dagligt.