onsdag den 14. maj 2014

Kampen om at få plads

Selvom døre og cykler i Holland har fyldt en del, havde jeg nærmest besluttet mig for ikke at skrive mere om vores oplevelser fra Holland, men Jørgens kommentar til dette indlæg var med til at ændre min beslutning.  P1000753 
Disse døre er så smalle at brevsprækken må sidde på højkant. P1000771
Over rigtigt mange døre var der en eller anden form for udsmykning. Jeg kunne have fyldt kameraet med disse små kunstværker. P1000815
Vi har dog før set disse udsmygninger på vores ferier i Europa, men vi fascineres altid af håndværk, især når det samtidig er anderledes end det meste, og det var der rigtigt meget af i Holland. Det må være en drøm for enhver håndværker at arbejde dernede, hvis man ser bort fra lønningerne og vel at mærke kan lide de udfordringer det byder på, når arkitekterne har gjort deres arbejde, og det hele ‘bare’ skal realiseres. 
Der er også andre steder hvor der kæmpes om pladserne. Der er rigtigt, rigtigt mange cyklister i Holland, faktisk er der 18 mill. cykler. Der er cykelstier næsten overalt. Billederne her fortæller vist tydeligt, at der virkelig bliver gjort noget for cyklisterne. Disse billeder er far Haarlems centrum, hvor der kører masser af biler hele tiden. De to brede røde cykelstier, i hver side af vejen, er hver især ligeså brede som den bane, der er afsat til til bilisterne midt på vejen. Der hvor der ingen cykelsti er, tror cyklisterne tydeligvis også de ejer det hele. Alligevel var der aldrig en eneste bil der dyttede. 
P1000931 P1000925
Set med mine øjne lever cyklisterne et farligt liv midt i bytrafikken. De hverken viser af, eller ser sig tilbage, men drejer blot over de trafikerede veje i et rimeligt højt tempo. Bemærk barnet der cykler yderst. Det er faktisk en ret trafikeret vej, midt i Haarlems centrum med 150.000 indbyggere. Vi så ofte to på en cykel. Ingen kører med hjelm, heller ikke når de kører på knallert. Efter vi er kommet hjem, har jeg fundet ud af, at der er helt specielle cykelregler i Holland, men også at de hollandske cyklister mildt sagt er aggressive og berygtede for at ignorere ethvert trafiksignal. Læs selv her. Nu hvor vi ved at bilen altid har ansvaret, så forstår vi bedre. Alligevel synes jeg at cyklisterne spiller hasard med livet.
P1000932 P1000933
Min egen cykel er en af de robuste, som skal kunne klare de daglige skovveje året rundt i al slags vejr, men cyklerne i Holland kan jeg alligevel ikke hamle op med. Alle har store robuste bagabebærere for og bag med plads til masser af oppakning. 
P1000734 P1000919
Der er cykler med flere sadler og barnestole, hvor børnene er beskyttet af et stort visir. Det er svært at se på billedet.
P1000921 P1000920
Der er meget lange cykler med bløde sæder eller spinkle cykelstole og små sadler.
P1000757 P1000922
Der er cykler med ekstra kraftige dæk. Jeg har ikke tal på alle de modeller vi så. Aldrig før har jeg set så mange forskellige cykelkonstellationer. Ingen tvivl om at Holland er et stort cykelland.  

18 kommentarer:

  1. Sikke et cykelland, lige noget for mig. Det må være dejlig nemt at være cyklist i Holland, når de har så brede cykelstier, og bilisterne må deles om den plads, der er tilbage . he he.

    Det er nogle supergode billeder, du har taget af alle de forskellige slags cykler. Jeg kan især godt lide det med den lille påstøbte saddel foran. Der sidder barnet da rigtig godt med fuldt udsyn over situationen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Cyklisterne er i hvert fald tilgodeset overalt i landet og man ser jo meget mere fra cykelsadlen end fra bilen.
      Jeg har taget flere cykelbilleder, men måtte begrænse mig. Der er cykler for enhver smag. Nemlig og den voksne kan samtidig se barnet. Vi så også cykler med 2 sådanne sadler foran den voksne.

      Slet
  2. Man kan blive fuldstændig benovet over den detaljerigdom, man møder i Holland. Det er så fantastisk :-) De mange cykler er også i sig selv et studie værd. Dog ville jeg betakke mig for at køre på cyklen med den store vindskærm. Det kan ikke være sjovt i modvind!

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi beundrede også meget af det.. Der er små kunstværker alle steder på rigtigt mange huse.
      Cyklerne er et studium for sig selv. Skærmen er til gengæld godt så barnet didder i læ for regn og blæst.

      Slet
  3. Det var dog voldsomt: 18 millioner cyklister! Over en million flere cyklister, end der er indbyggere ;-)
    Men det kan sikkert godt føles som så mange, hvis de opfører sig så anarkistisk alle sammen.
    Jeg forstår heller ikke, hvorfor (nogle) cyklister spiller hasard med deres liv. De har måske nok retten på deres side, men det kan man jo ikke bruge til ret meget, hvis man dør af at holde på den ret.

    SvarSlet
    Svar
    1. Antallet er ikke en fejl ;-) I 2012 var der 1,2 millioner flere cykler end indbyggere, se selv her.
      http://www.kristeligt-dagblad.dk/bagsiden/holland-har-ikke-plads-til-flere-cyklister

      Jeg forstår det heller ikke., og kommer aldrig til ðet.

      Slet
    2. Okay, cykler, så - men du skrev cyklister :-)

      Slet
    3. Nåhhhh.... Den fattede jeg ikke. Der er også mange turister, der tager cyklerne med ;-)

      Slet
  4. Jeg kører jo ikke på cykel og når jeg ser hvordan cyklister kører her i landet vil jeg til hver en tid mene at de skal ud af byerne! ;-) De er gale, de mennesker og jeg kan forstå at det er meget værre i Holland... vist ikke et land for mig. Jeg vil få pip af det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er mange der kører råddent, vil jeg kalde det. Jeg vil påstå at mange aldrig har siddet ved rattet i en bil, for så er jeg sikker på man ville opføre sig anderledes i trafikken. Sådan er det åbenbart bare ikke i Holland, hvis man skal tro det man læser, så måske tager jeg også fejl af de danske cyklister som hollænderne?

      Slet
  5. Det var sandelig et interessant indlæg om pladsproblemer i Holland og diverse kampe. Det er jo en god information at have, at bilister altid har ansvaret, hvis der sker noget med cyklisterne. Det lyder mildt sagt tåbeligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvom man kører i bil, ser man (de fleste) sig heldigvis godt for, man kan jo aldrig vide, hvornår en eller anden kører med hovedet under armen, selvom man har forkørselsret, men dette er helt ekstremt, synes jeg. Bilisterne er yderst tåkmodige. Herhjemme ville hornet blive brugt flittigt i stredet også overfor andre bilister.

      Slet
  6. Jeg havde engang et vennepar som boede i Holland, de elskede at komme til Danmark, hvor der var god plads alle vegne sammenlignet med deres land. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vennepar kan jeg godt forstå :-) Jeg vil dog sige at ude på landet er der som på landet i Danmark.

      Slet
  7. Hold da op de har mange forskellige døre...og cykler ;O) Vi camperer jo, og der kan jeg se at de også har mange forskellige telte. Så de er åbenbart et land med mange valgmuligheder ;O) Kh Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Dette er kun en brøkdel af udvalget :-) når vi camperer er det fast at vi hver aften går en tur rundt på campingpladsen mens vi studerer telte, campingvogne, fortelte og Allan kigger også biler. Der er rigtige mange forskellige af alle slags.

      Slet
  8. Ja, det er ikke så sært, at de må bygge i højden i Holland, når landet er mindre end Danmark. Det var dog en masse mennesker og cykler at forholde sig til .-)! Men som cykelland med det flade terræn er det jo en fornøjelse at cykle på landet. For mangfoldige år siden var jeg i en måned på en international ungdomslejr i Nordholland. Hver dag cyklede vi frem og tilbage til vores arbejdssted .Herligt, når man var vant til kuperet område. Skønne billeder! God torsdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det er jo faktisk logik, når man tænker over det. Plads til alle skal der helst være. Cykling er dejligt og gerne uden bakker, med mindre det er nedad eller i medvind. Tak, det samme til dig.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)