fredag den 16. maj 2014

I går pakkede vi kufferten med godt vejr og rejste hjem i dag

Sidste fredag kl. to om natten stod vi op og kørte til lufthavnen i p.., sjask, øsende regnvejr. Hold da magle hvor det væltede ned. Vi kunne sejle på motorvejen på udsatte steder. Jeg havde googlet vejrudsigten hjemmefra, så vi var forberedt på at vejret ville være gråt og køligt på Kos, hvor Allan havde bestilt ferieophold til os. P1010108aJeg havde googlet vejret, så vi var forberedt på at det ville være skyet og ret køligt og måske lidt regn, men under 1 mm, og de par stænk opdager man jo næppe. Vi ankom til Kos ved middagstid. Her er chaufførerne kravlet i kuffertrummet, hvor de tager sig en pause, inden vi bliver fragtet til Peridis. Det lykkedes for solen at bryde igennem i korte øjeblikke den første dag, men det var faktisk så blæsende og koldt, at vi måtte holde de lange bukser, bluser og jakker på. De truende tunge skyer hang over horisonten på vores aftentur, men det holdt tørvejr.
Efter to grå dage skal jeg love for sommeren kom til Kos, nøjagtig som vejrudsigten  havde sagt hjemmefra, så resten af dagene nød vi vores morgenmad på terrassen i shorts og bare arme. Fra den enormt store lejlighed havde vi udsyn til citrontræerne.
P1010515 P1010116
Aftensmaden spiste vi hele ugen her på en lille familierestaurant, hvor de ikke står og råber efter en eller plaprer løs. Heller ikke selvom man stopper op, og det kan vi godt lide. Vi har forsøgt at nå igennem alle de græske retter på menukortet og fået hjælp til at vælge husets bedste græske mad, når vi bad om det. P1010535Alle lamperne er ‘pyntet’ op med forskellige flasker, lige fra grønne ølflasker til blå vandflasker, samt klare og mørke små buttede rød- og hvidvinsflasker. Lamperne på stengærdet er kæmpe store muslingeskaller. Den gule ‘frugt’ er remuladebøtter, tror vi.
P1010600 P1010595
Hvis der er adgang til hotellets tag, så plejer vi at finde vej derop, det gjorde vi også her, hvor man kan skue ud over et stort område. Hotellet er grønt og miljøvenligt, og det sås og mærkedes tydeligt på håndklæder og sengetøj. Hver eneste dag var taget fyldt med vasketøj. Der var solceller og varmepumper i massevis og selvfølgelig vandbeholdere, men der var også en stabel drømmesenge, så man kunne finde sig en fredelig plet deroppe. Det nåede vi dog ikke, for som sædvanlig var vi stort set ikke på hotellet.
P1010590 P1010603
Vi har gået og gået, kørt bil, sejlet, cyklet og gået endnu mere. Hvad vi har oplevet vil dukke op lidt efter lidt. Her er et par billeder af nogle af de smukke og anderledes blomster, man finder dernede. Hvad det er for nogen, har jeg absolut ingen ide om.
P1010126 P1010158
Vi har været hjemme et par timer nu, og det første jeg gjorde var at smutte i drivhuset og nippe tomater. Jeg har været en tur rundt i haven for at se hvordan det så ud inden jeg trådte ind i huset. Det hele er groet i vejret. På hjemturen nød vi solen og alle de duftende gule rapsmarker og alt det grønne, for selvom de siger der er grønt på Kos lige nu, så kan det slet, slet ikke slå vores lille land. Det var næsten synd at rejse væk nu, hvor her er allersmukkest, så de næste par solskinsdage, vil jeg nyde ude i haven inden arbejdet igen kalder på mandag.

1. Jeg glæder mig til at følge dine historier fra Kos. Ude godt, hjemme bedst? Her er nu dejligt i Danmark lige i øjeblikket.

1. Intet er mere sandt, og man påskønner det endnu mere, når man har været væk en hel uge. Det betyder ikke at jeg har savnet mit hjem. Jeg har jo haft det godt hvor jeg var.

2. Jeg blev lidt nervøs først for, at I havde haft regn hele tiden - men heldigvis ikke! Kos er smukt, og der er mange smukke steder at gå uden at ligge i solen hele tiden. Græsk mad har jeg det dog altid lidt sjovt med - moussaka og den slags siger mig ikke noget; men der er gode ting imellem.

Nyd din danske sommerweekend!

1. De par dråber regn der kom, var forbigået os helt, hvis ikke jeg havde haft bare arme og hårdnakket påstod at jeg blev våd ;-) Nu er det første gang vi har været på Kos, så jeg ved ikke hvordan der har set ud, men efter vores mening er både Kreta, Zakynthos og Rhodos smukkere at se på. Kos begyndte for 5 år siden at jævne hoteller og barer med jorden for at fjerne det dårlige ry de havde fået. De er stadig godt i gang med at pynte på gadebilledet.
      Solen kan man sagtens nyde uden at ligge ved strand og pool, det er noget vi ikke har prøvet siden vi havde ungerne med på ferie.
      Moussaka kan variere meget, som du sikkert godt ved ;-) Det var ikke nogen gourmetrestaurant, så vi har spist lidt af alt fra det 'gode gamle' græske køkken. Stifado og husets bedste lammegryde og meget andet lækkert.

Tak jeg har nydt vejret og arbejdet i haven og ikke mindst synet af det færdige resultat, mens vi sad og grillede.

3. Hold da op hvor smukt. Jeg glæder mig til at læse mere....
    Søndag flyver jeg til London, men de lover ikke så smukt vejr derovre!!!!

1. Sol og eksotiske frugter i haven er altid et smukt syn :-)
      Vi håber vejrguderne forbarmer sig, og gør det hele lidt bedre end I er stillet i udsigt. God tur.

4. Jamen velkommen hjem efter en oplevelsesrig ferie. Sikke I dog farer rundt for tiden ... Hvor går turen hen i næste uge? ;-)

1. Tak. Vi kan ikke helt hamle op med jer ;-)
      Hvis du gerne vil vide det, så er der faktisk stor rejseaktivitet for os begge i den kommende uge. Kalenderen er booket for os begge i hver sine retninger. Min længste tur går til Sønderjylland og Allans længste tur går til Ballerup. Det hele er dog lutter arbejde ;-)

5. Velkommen hjem til det danske forår, som her i det jyske viser sig fra sin bedste side i disse dage.
    Vi var på Kreta på sølvbryllupsrejse med vores børn i 2009 - den første uge af maj. Der startede vi også ud med kulde og regn og det var vi slet ikke forberedte på - så jeg var da lige ved at gå i panik over mit tøjvalg til turen. Men det var også kun den første dag, det var så dårligt resten af ugen fik vi det skønneste vejr.
    Vi fandt en dejlig restaurant, hvor vi også holdt vores sølvbryllupsmiddag. Det sødeste personale, som havde dækket et smukt bord til os og vi fik dejlig mad og champagne på husets regning :)

1. Tak, det har været helt fantastisk vejr og jeg har nydt hver eneste time.
      Vi har altid rejst til det græske i ydersæsonen oktober og maj og har altid haft godt vejr. Hvis vi har 18-25° så er vi mere end tilfredse, men vi har endda haft helt op til nogle og tredive grader, og det er faktisk i overkanten af hvad vi har det rigtigt godt med. Dejligt med gode minder om sådan en dag.
      Vi fejrede selv sølvbryllup på Kreta i 2002 og fik en middag og en opvartning der overgår kongehuset. (Jeg taler af erfaring) Der gav restauranten også champagne til bordet. Vi fik også en flaske forærende på vores bryllupsdag her i sidste uge. Der drak vi dog ikke det hele. Vi var jo kun os to, og vi havde selv bestilt en flaske vin.

6. Grækenland er så skøn i ydersæsonen, de fleste dage er fine, men der kan dog også være dage, der er lidt køligere. Jeg kan godt lide denne vekslen.

1. Vi har altid kun været i det græske i ydersæsonen og aldrig midt om sommeren. Der er simpelthen for varmt og for mange mennesker. Vi har altid haft godt vejr. Det er første gang vi har skulle have lange bukser og overtøj på i dagtimerne. Heldigvis varede det ikke ved, for lidt sol og varme vil vi gerne have :-)

7. Tak for dine kommentarer på min blog.
    Jeg har også læst med hos dig...
    Glæder mig til at læse mere om jeres ferie på Kos. Det er en ø som vi har til gode endnu. Men jeg kunne godt tænke mig at besøge den.

1. Med jeres vandring, kan I jo næsten nøjes med at gå øen rundt. Den er jo ikke så stor.