torsdag den 1. marts 2018

Fy for et vejr, med snestorm og sibirisk kulde, der har ramt de sydlige egne

Vi har haft snestorm mange gange i både februar og marts måned. Endda så sent som den 27. april. Datoerne er jeg ikke i tvivl om, da jeg igennem årene, har lagt hus til mange børnefødselsdage med kælkning, bygning af snemænd, slåskampe, eller syltning som det kaldes og optøning af forfrosne børn og tørring af masser af våde flyverdragter, vanter, sokker og støvler. Så det vejr vi har i øjeblikket kommer ikke som den helt store overraskelse.  P1150056
Selvom vi har prøvet den form for vejr mange gange, er det ikke spor sjovt at skulle ud at køre, når man ikke ved om man kører på mark eller vej. Sådan var det i tirsdags, da jeg skulle hjem fra job. Fy for et uvejr. Intet, absolut intet kunne man se på lange lange strækninger, og det var endda hovedvej hele vejen, men en af dem der bare lukker til og bliver ufremkommelig. Det tog mere end dobbelt så lang tid at køre hjem end det normalt gør. Da jeg kom hjem kunne jeg starte med at skovle sne. Sikke mængder der lå i indkørslen. Driver i knæhøjde i det halve af den pænt lange indkørsel. Derefter var det fortovet og de nødvendige gangarealer på resten af matriklen, for herren i huset var ikke hjemme, og havde ikke været det hele dagen. Han kom dog om aftenen og var ude at skovle flere gange. Traktoren er sneet inde langt nede i haven.P1150070
Onsdag morgen, var jeg noget spændt på om jeg kunne komme på job. Det var jo de små biveje. Her hvor vi bor, bliver der ikke ryddet sne og vi havde immervæk fået 35 cm sne, og endnu mere der hvor der havde lagt sig i driver. Vi bor lunt og godt for det værste sus, da vi ligger i læ af skoven. Så det er svært at vide hvordan det ser ud derude, før man kommer derud, men det ved vi jo, når vi har boet her i mere end 40 år. Jeg klædte mig godt på, og havde skovlen i bagagerummet. Jeg nåede lige nøjagtigt at dreje ned ad den lille bivej, da landmanden kom imod mig i sin 4-hjulstrækker og stoppede mig. Du kan ikke komme igennem. Der er totalt lukket. Jeg har lige været kørt fast, og måtte trækkes fri, men bliv her, så henter jeg teleskoplæsseren, som står hjemme ved mig, så kører jeg foran dig hele vejen, de 6-7 km. Dagen før, var alle medarbejderne blevet sendt hjem af chefen før fyraften, fordi det var et herrens vejr. Selv var han på vej på skiferie.  P1150079a
Efter det meste af en dag på kontoret, ringer landmanden og spørger, hvad tid jeg havde tænkt mig at køre hjem. Vejene lukkede nemlig meget hurtigt til. Han havde allerede kørt turen flere gange i dag. Ikke kun over for os selv, men også for de andre der bor på strækningen. Det er ikke vores arbejde at rydde offentlige veje, og vi får intet for det. Hvis landmanden vidste hvad tid jeg kørte, ville han køre hele turen igennem, så jeg kunne komme hjem. Jeg kom altså både til og fra arbejde med eskorte, men det har jeg også prøvet før. Hele onsdagen var kaotisk. Busser kørte ikke på Lolland og Falster, så skolerne lukkede. Hjemmeplejen i både Lolland og Guldborgsund kommune måtte have assistance for at komme ud til de borgere hvor det var strengt nødvendigt og meget blev aflyst.P1150078
Allan har i løbet af dagen fået gravet traktoren fri men den vil ikke starte, så det roder han med en stor del af dagen. Endelig lykkedes det, og sneploven bliver monteret og kommer i brug. P1150080
I dag torsdag måtte der igen flyttes en hulens masse sne før vi kunne få bilen ud ad garagen. Det tog Allan 45 minutter med traktor og sneplov bare at få ryddet indkørslen. I dag skulle jeg ad hovedvejen, men det betyder ikke nødvendigvis at jeg kan komme frem. Heldigvis havde sneploven været der tidligt i morges, men det var allerede føget godt til igen, og det var stadig ikke nemt at orientere sig. Ind imellem møder man forbavsende mange, som ikke har lys på. Eller det ser i hvert fald sådan ud. Hele bilen er en stor kørende snedrive, hvor både for- og baglygter er skjult godt bag sneen. Lyset kan slet ikke trænge igennem. Jeg kom helskindet frem, og i Radio Sydhavsøerne (lokalradioen) hører jeg at skolerne er lukket, mest fordi busserne ikke kører. Toget mellem Nakskov og Nykøbing F.er aflyst. Det fyger gevaldigt derude og biveje er lukkede. Jeg tænker det er en god ide at holde tidligere fri, så jeg kan komme hjem mens det er lyst. De første mange kilometer ser det noget bedre ud end i morges, så jeg tænkte, det ikke var så slemt mere og glædede mig over det, indtil jeg møder de samme udfordringer, som de foregående dage, med elendig eller ingen sigtbarhed, og på steder meget store driver på vejen. P1150068
Atter kan jeg glæde mig over at jeg kom godt hjem. Her ånder der fred og ro. Allan er igen ikke hjemme. Han er med Mads i Køge, som er under kniven for 3. gang. I Køge har de ikke noget sne, lyder meldingen. Igen er der kun mig til at skovle sne, og da jeg ikke beskæftiger mig med traktoren, er der kun sneskovlen at gribe fat om.
Allan og Mads er dårligt kommer hjem, før der skal ringes til vagtlæge, som Mads har fået instrukser om. Så jeg må ud ad huset for at lukke de udkørende læger og sygeplejersker ind. Allan har stået standby siden kl. 7 morges, så han vil gerne aflastes i aften. De skulle have beholdt Mads i Køge, skulle de, men det var ikke en mulighed da han spurgte, da de ikke kunne stoppe blødningerne. Han skulle bare ringe til vagtlægen. Det gjorde han kl. 18 og de ville forhåbentlig være der senest kl. 20:30.
Jeg kunne godt tænke mig nogle mere normale tilstande. Jeg har selv været på apoteket for at få noget for min hoste. Den vil ikke slippe sit tag. 

13 kommentarer:

  1. Og det var situationsrapporten fra Lolland-Falster.
    Det lyder ikke så lidt voldsomt med det vintervejr I har. Her er kommet 10 snefnug, hvilket ikke er nok til at blæsten kan flytte rundt på sneen. Koldt har det været og det bliver jo godt at få temperaturen op over 0, således at sneoverfladen kan blive fast. Så må der vel komme skik på det.
    Jeg håber det hele går - med sne, arbejde, vagtlæger osv.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et frygteligt vejr. Det har atter taget til. Det både sner og fyger gevaldigt. Jeg har også talt med forretningsforbindelser i Odense. De har ikke et eneste fnug sne, kun kulde, sim vist hele DK har mærket. Det skal gå, selvom lægevagten meldte afbud. De har ikke de remedier i bilerne, der skal bruges i dette tilfælde. Så nu er Allan igen sendt ud i snestormen med Mads. En ambulance kunne overhovedet ikke komme på tale.

      Slet
  2. Sibirien er sandelig kommet til jer. Meget kan man leve med, men ikke at lægen ikke kan komme frem. Det er ikke godt nok.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er et rigtigt møgvejr, og det kan være hvad det er, så længe man kan klare sig selv, og ikke behøver akut lægehjælp. Først ville de sende nogen fra Nakskov. Det er tydeligt at dem der sidder og planlægger hvor de skal køre ud fra ikke aner at Nakskov er en times kørsel herfra i godt vejr, og Nakskov lige nøjagtig i dag er helt afskåret fra resten af Lolland på grund af sneen. Vordingborg ligger kun 20 min. kørsel herfra i godt vejr. I dag tager det mindst en time.

      Slet
  3. Hold nu helt op! Jeg misunder jer ikke. Har du overhovedet nogen mulighed for at arbejde hjemmefra?
    Jeg misunder heller ikke Mads den situation, hospitalet har efterladt ham i. Som andre skrev ovenfor, så er det ikke godt nok.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vejrguderne kunne godt have fordelt de snemængder lidt bedre. Det ville have glædet det meste af landet.
      Vi er heller ikke helt tilfredse med behandlingen. De er stadig på sygehuset og venter på en anden læge.

      Slet
    2. Jeg har ikke mulighed for at arbejde hjemmefra. Jeg kan betale nogle regninger, og andre 'småting' men det kræver at jeg har taget det hele med hjem.

      Slet
  4. I har virkelig fået jeres andel af vintervejret og mere til. Det lyder helt vildt, at 'de' bare aflyser og lægevagt og ikke vil sende ambulance, en forventer, at I som almindelige borgere kan transportere Mads tilbage til hospitalet (som han slet ikke skulle have været udskrevet fra). På den måde er I da for alvor på Herrens mark. Øv, hvor bliver man harm :-(

    SvarSlet
    Svar
    1. Det har vi bestemt, og det lød ikke for godt i morges, så jeg sendte en sms til chefen, at jeg blev hjemme, så vidste han grunden til at jeg ikke tog telefonen eller svarede på mail. Landmanden fik en opringniing og nu vælter det ned fra oven igen og det fyger stadig.
      Du ville korse dig, hvis du vidste hvilken behandling, de blev udsat for af (især) EN læge på sygehuset i aftes.

      Slet
  5. Du godeste! Det med Mads er da noget værre noget, men godt, at din arbejdsgiver er forstående. Hvor er jeg glad for, at det med arbejde er et overstået kapitel for mit vedkommende. Det her vejr er slemt nok endda.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er (eller var) det. Jeg har heldigvis nogle meget forstående arbejdsgivere. Uanset hvordan vejret ter sig, så er det anderledes, og kan ligefrem være helt hyggeligt, når man ikke på nogen måde, er afhængig af at skal ud at køre.

      Slet
  6. Sikke et vejr det har været hen over Danmark den seneste uge, og hvor er det forskelligt hvordan det har ramt.
    Jeg har kunnet nøjes med at feje, og jeg skriver rigtigt, feje min indgang. Der har kun været 1 dag, hvor vintertjenesten har arbejdet her i kommunen, det var så en 12 timers vagt for svigersønnen. Han ville da hellere have været bosiddende hos jer, (han vælger altid at have ca. 72 timer til afspadsering og få resten udbetalt når vintertjenesten lukker ned) Samtidig kunne det have været sjovt med lidt mere kælketid, og snemandsfremstilling for børnebørnene. Vi har fået sne tidligere, men det var kun kort tid.
    De større børn og de voksne der selv har skøjter har fået muligheden for en skøjtebane her i byen. Den blev ellers lukket ned da finanskrisen satte ind, nu er det en P-Plads der er blevet overrislet.
    Kan se vi muligvis vil få en del af den tunge våde sne i morgen mandag, og ja, temp. siger så den næsten lige så hurtigt smutter eller? Håber det glæder børnebørnene og svigersønnens overarbejdskonto.
    Tak for nogle smukke billeder, bliver så glad i "låget" af noget så smukt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der har været store variationer fra sol og grønne plæner, til mennesker der er sneet inde og helt afskåret fra omverdenen, og så er det ikke sjovt mere. Selvom vi ikke har set meget til vintertjenesten her, så ved vi dog at de har nok at se til med at prøve at holde de store veje nogenlunde farbare. Men de kan umuligt følge med. Det fyger nu på 6. dag og driverne vokser på hovedvejen, som jeg lige har været ude at køre på. Desværre fortsætter uvejret i morgen, siger de, og vi kan endda forvente isslag her. DET passer mog rigtigt dårligt.
      Derude er der masser af sne at boltre sig i, og det er hyggeligt og sjovt nok, men det er modbydeligt at færdes på vejene.
      Vi har også byer her på øerne, hvor der er etableret skøjte- og kælkebakker til glæde for mange.
      Der er ikke snebilleder, vi mangler, så jeg er på vej med et vinterindlæg mere.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)