lørdag den 6. januar 2018

Fortiden, nutiden og fremtiden

Livet byder på op- og nedture. Man må acceptere det man ikke kan ændre på, og få det bedste ud af den man står i. De sidste par år har budt på meget, vi aldrig har ønsket os, men vi har nydt livet og taget os af skraldet, når det var nødvendigt. P1140952
Julen blev fyldt ud med en blanding af familie-kom-sammen, hygge, ordlege, mad, opvask og oprydning i lange baner, krydret med gåture og job. 
P1140992De nye år er allerede godt i gang, og kalenderen fyldes ganske langsomt op med små og store glæder.
Det samme gør haven. De første blomstrende erantis og vintergækker er spottet derude. Rabarberne og purløgene er også godt på vej.
I dag fik jeg pillet al julepynten ned, også fra juletræet. Nu har vi set længe nok på det. Faktisk meget længere end viplejer.
Da det var pillet ned, var det på tide at forkæle mig selv med en lang gåtur. Det blev til en gåtur på 10 km gennem Storskoven. Den var en våd og smattet tur, men en rigtig dejlig tur, hvor jeg kun mødte to mennesker på de to timer. En hundelufter og en brændesanker.
Skoven er som så meget andet ved at drukne. Her har vi plusgrader og ja, det har regnet igen, igen.
P1140990
Det sker i 2018
I morgen skal vi have indløst den første julegave fra ungerne. Den kommer til at stå på hyggeligt samvær og en god middag i byen. Det bliver bare så godt. Vi glæder os både til maden og til at være sammen med ungerne.
Der venter møder og hyggelige samvær med frokoster, samt nogle fødselsdage i januar måned. Min fremmelige lille niece fylder 1 år.  P1140950
Jeg forventer at komme ned på en arbejdsuge der i snit ligger på 30-32 timer pr. uge. Jeg gearer allerede ned i denne måned.
Mads bliver 40 år i februar og vil markere dagen, på sin helt egen måde, så han har inviteret 40 mennesker. Nøjagtigt halvt så mange, som da han blev 30.
Vi skal en tur til Gran Canaria inden dette ferieår udløber 1. maj.  De sidste mange ferier er gået til kolde eller våde steder. Nu siger Allan han trænger til lidt sol og tørvejr. Vi har været på Gran Canaria en gang tidligere, i 1999, sammen med ungerne og et hold venner, for at fejre vennens 50 års fødselsdag. Nu skal øen opleves på en helt anden måde. Ganske som vi plejer, når vi er os selv.
Allan runder 70 år til april og har de sidste mange år sagt, at han vil ud at rejse, når den tid kommer. Han vil gerne have ungerne med, nøjagtigt som de var, da jeg blev 60, og han selv blev 60, men det er desværre ikke en mulighed. Derfor har han, det sidste halve års tid godt og vel, vaklet frem og tilbage om han alligevel skulle holde fest eller rejse. Den store fest er droppet, det gider han ikke, men en lille sammenkomst, med de nærmeste, ender det nok med.
En anden julegave fra ungerne var et et gavekort på en brovandring. Der er dog ikke sat dato på. Det skal lige blive lidt forår først. Ih. hvor vi glæder os.

10 kommentarer:

  1. Wow, en brovandring! Godt fundet på af ungerne. Det skulle være alle tiders oplevelse, så det kan jeg godt forstå, I glæder jer til.
    Tænk, at Allan bliver 70 i år! og helt forståeligt vælger at rejse.
    Glæder du dig ikke til at skulle gå lidt ned i tid?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sjældent, jeg kan finde noget at ønske mig, men denne gang fik jeg begge mine ønsker opfyldt. Jeg, eller vi begge, er meget spændte på den tur.
      Det er svært at fatte, hvor alle de år er blevet af. 45 år har vi levet sammen i år.
      Jo, det har jeg glædet mig til siden i sommer, hvor jeg forelagde chefen det.

      Slet
  2. Dejligt med en travetur, og en af de lange nu det er weekend.
    Her har frosten bidt sig fast, også i skovbunden.
    2 stk. der runder. Det bliver hyggeligt med fest for Mads, dog vil jeg foretrække at rejse. Det er nok mere fordi jeg ikke er til store forsamlinger.
    Det er dejligt med sådanne julegaver, de strækker sig et godt stykke ind i det nye år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er lidt mere at tage af, når det er weekend.
      Vi fik endelig også frostvejr i gå. Skønt vejr til endnu en tur. I dag viser termometeret 7,8 graders frost.
      Mads' fest kan man nok ikke kalde fest, selvom det var det jeg skrev.
      Det er de bedste gaver.

      Slet
  3. Det lyder rigtig godt med nedsat tid, tillykke! Jeg forstår godt, at Allan hellere vil rejse end holde fest. Da jeg blev 50 var det med stor fest, men 10 år senere valgte vi at smutte til København og forkæle os selv. Rigtig god tur, når I når så langt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Jeg er helt klart også mere til rejser end fester. Hver gang det har været mig alene, har vi altid rejst. Så jeg er kun blevet fejret med stor fest ved vores bryllup og vores kobberbryllup, mens vi har holdt fester for Allan hver 10. år siden han fyldte 30. Samt for ungerne. Dåb, konfirmation, studenterfester og 18-års. fødeseldage. Selvforkælelse er noget af det bedste. Jeg ser ingen glæde i at blive fejret af mange, så vil jeg hellere være gæsten. Tak.

      Slet
  4. Her er ikke set erantis og lign. endnu, men de kommer vel frem. Jeg tror vi bor et lidt køligt sted.
    Spændende julegaver I har fået, men vigtigt er lidt arbejdsmæssig reduktion. Så kan du da få tid til at sidde og se på om græsset gror.
    Det er vist en meget god indstilling at tage skraldet når skraldet kommer, hvordan det så end viser sig.
    Jeg ser frem til rejse- og andre spændende indlæg i 2018.

    SvarSlet
    Svar
    1. Beklageligvis har jeg, først nu, opdaget endnu en kommentar fra dig lå i spamfilteret. I mellemtiden er der sikkert dukket erantis op hos jer. Jeg vil næppe bruge min tid på at se græsset gro. Der er andet, der er mere interessant.
      Hvad man skal kæmpe med, ved man heldigvis ikke på forhånd.
      Der skal nok komme nogle pip fra mig i år, men det bliver ikke så ofte, som det var tidligere.

      Slet
  5. Hej Pia - I har som altid mange gode oplevelser, de er en fornøjelse at læse om.
    sikke da en lille charmetrold familien har fået der, hvor er hun sød, jeg kan godt mærke, at jeg ikke har været så god til at følge med på bloggen det sidste års tid, jeg synes lige det var for et par måneder siden, du fortalte, at hun skulle komme til verden :)
    Vi har været på Grand Canaria en gang, i april 2005, jeg blev ikke helt vildt begejstret, vi har siden været på Tenerif, der synes jeg, der var smukkere, men det var om efteråret, vi var der, så det kan selvfølgelig have indflydelse. Vi har også rejst med vores børn, da vi havde sølvbryllup og da staun blev 60 år - det er nu så hyggeligt :)
    Godt nytår til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Randi 😊
      Man kan hurtigt komme bagud.
      Jeg kan godt huske, du har fortalt om jeres rejser.
      Vi var på Gran Canaria i april og det var en god tur, men når 6 personers interesser skal plejes på en uge, så må der findes kompromier. Nu er vi kun to der skal blive enige. I marts 2010, var vi på Tenerife. Begge øerne er altså besøgt på nogenlunde samme årstid, og som jeg husker det, er der ikje den store forskel, men vi har set meget mere af Tenerife, end vi har af G C. Det satser vi på, vi kan ændre på.
      Godt nytår til dig også.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)