torsdag den 16. november 2017

Tapetrester, hvordan kan de udnyttes!

Jeg har forgæves søgt på nettet, i håbet om at få nogle ideer til at få brugt mine tapetrester på. Ikke små stumper, men ruller hvor der måske kun er brugt en enkelt bane.
Det eneste jeg har fundet på nettet, er noget boligindretning med farvestrålende tapeter. Det var ikke lige i det, jeg havde tænkt mig.
P1140692Har vi skullet pakke noget ind, der fylder ret meget, har jeg et par gange fået brugt sådan en rulle.
Jeg har også foldet æsker, til at lægge forholdsvis små gaver i, men jeg mangler nye ideer til noget brugbart.
Når jeg ikke kan finde hjælp på nettet, må jeg prøve at klare sig selv
Jeg har før foldet poser af paprøret fra gavepapiret, så mon ikke også jeg kunne folde noget af det tykke skumtapet eller miljøvæv, jeg havde stående. Det gik fint nok, når det fik en klat lim. Der blev klippet fire huller og fundet noget passende bånd frem, som blev sat i som hank. 

Der var mere tapet tilbage på den rulle, så jeg gik i gang med at fabrikere et kort.
P1140652 P1140653
Det er så dejligt at få ryddet ud i diverse gemte ting og sager, og tilmed få noget brugbart ud af det. 

Det var ikke kun hobbykniven og limen, der kom i brug. Synål, sytråd og sågar bøtterne med knapper blev fundet frem og benyttet. kort
Da jeg var barn, elskede vi 3 tøser, når far fik nye tapetbøger. For det første var vi vældig glade for at få lov at kigge på alle de spændende tapeter, folk havde mulighed for at købe. Vi kunne bruge timer på den fornøjelse.
For det andet fik vi de gamle tapetbøger at lege med. Nøj, hvor blev der tegnet og klippet tøj til alle vores påklædningsdukker. Der var vist ikke en eneste påklædningsdukke, der ikke fik ny garderobe. Det tapet der ikke kunne bruges til påklædningsdukketøj, blev brugt som tegnepapir. Det var dengang man ikke bare fik en tegneblok og en skriveblok udleveret. Jeg husker, når vi var på besøg hos farmor og vi gerne ville tegne, så var det mel- og sukkerposer eller andet genbrugspapir, vi fik udleveret. Dengang købte man alting i løs vægt, og fik det med hjem i brune papirsposer. Selvom det var genbrugspapir, kunne man godt tegne og skrive på begge sider af papiret inden man fik udleveret et nyt stykke.  
Har du nogen gode ideer til, hvad man kan lave af tapetrester, så hører jeg gerne om det.  

12 kommentarer:

  1. Igen et bevis på din kreativitet og foretagsomhed! Det er jo sådanne kort, man elsker at modtage, og som bliver gemt.
    Jeg havde også en del påklædningsdukker, og det var skønt, når man fik noget godt "materiale" til deres tøj.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg nyder, når der kan blive er tid til disse stunder. Oftest køber jeg nogle helt andre, og meget flottere kort af søster, men det er også sjovt selv at kunne lave noget. Jeg synes heller ikke søster skal have sine egne kort.

      Det var nemlig både sjovt og skønt at kunne 'designe' i spændende materialer.

      Slet
  2. Smart er det du finder på. Hvad skal man med inspiration fra nettet, når der er masser af hente i egen hjerne.
    Jeg troede jeg fik en genial ide med at bruge tapet til julegaveindpakning, men den havde du jo fået.
    Tapet er noget man har stående i umindelige tider og når disse umindelige tider så er gået, er det passende at kaste rullen bort. Hvorefter man sikkert kommer i tanke om hvad man kunne have brugt det til. Godt du har det omvendt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hjernen kan godt have brug for hjælp.
      Ja, det er brugt som gavepapir. Sådan noget helt hvidt papir med en stor og bred rød, blå eller sort sløjfe ser faktisk helt godt ud, og så er det stærkere end almindeligt gavepapir.
      Man (vi) gemmer det en tid, hvis vi får brug for en reparation. Det ER sket et par gange.

      Slet
  3. Gode ideer! Vi har lige smidt nogle ruller ud i vores oprydningsiver oppe i Sverige - der var tapetrester fra adskillige år før vi overtog hytten for 21 år siden, og jeg kunne ikke lige finde på noget at bruge dem til.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det havde været godt materiale til afdækning af gulve, når der renoveres hus og males lofter, men man skal heller ikke alt til evig tid.

      Slet
  4. Hvor er du kreativ. Kom til at tænke på du kunne benytte det til gavepapir, til og fra kort, dekorere klementinkassen til værtindegaven, kunne fortsætte med tips.
    Har lige været lidt stille grundet lidt skræntene helbred, men tror jeg er på vej i den rigtige retning.

    SvarSlet
    Svar
    1. Du skulle have fortsat med tips ;-) Gavepapir bruger jeg som nævnt allerede.
      Jeg har også dekoreret en kasse, godt nok en stor lav papkasse, som blev brugt til at fylde med hjemmelavede retter, hjemmebag og drikkevarer til at gøre de første dage lettere for bror og svigerinde, da de kom hjem fra Rigshospitalet med en lille syg pige.
      Det var vist mere, end hvad man vil kalde 'lidt' skræntende, det helbred. Godt du er i bedring.

      Slet
  5. Jeg kan godt huske, hvor skøn sådan en tapetbog var, når vi som børn sommetider fik en gammel bog af den lokale Tapetsere-Hans :-) Men du er godt nok mere kreativ, når det kommer til udnyttelsen af overskydende tapet. Jeg så dog noget julepynt klippet i tapet fornylig. Måske var det noget?

    SvarSlet
    Svar
    1. En hel tapetbog var det rene luksus.
      Ideen med julepynt er fin nok, men allerede før jeg flyttede hjemmefra, lavede vi både engle, hjerter og kræmmerhuse, samt flettede store stjerner. Dengang var tapet knapt så kraftig som dette strukturtapet.

      Slet
  6. Vi havde en gang et canadisk-dansk fodermesterpar, hun lavede julepynt af tapetrester, små engle og bamser med perler og glimmer på :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. I barndomshjemmet og mens vore egne børn var små, har vi også lavet både 'flade' engle og engle som et omvendt kræmmerhus, begge slags pyntet med glimmer. Hvordan man lige laver en bamse af så stift tapet, kan jeg ikke lige se for mig. Julepynt har jeg nok af, men tak for input.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)