torsdag den 15. januar 2015

Lidt om tv, økonomi og mailudbyder

I 2009 fik vi mulighed for at tilslutte os fibernet. Det var vi ikke et øjeblik i tvivl om, at vi skulle. Vi tog  til informationsmøde, og hørte på alle de muligheder vi havde. Der blev regnet og kigget på muligheder, for selvom de reklamerer vidt og bredt i medierne og telefonsælgerne kan levere alt, så er det ikke altid tilfældet, når det kommer til stykket. P1040711
Vi fik regnet os frem til at det i hvert fald ikke blev dyrere at få fiberforbindelse, pille parabolen ned, og få en samlet pakke hos Smile Content. Tværtimod kunne vi spare Smile-tvnogle få hundrede kroner på årsbasis. Vi var knapt så begejstret for, at det betød nye mailadresser til os begge. Det er jo desværre ikke klaret med at sende en mail til alle i ens adressekartotek.Waoo 
I november 2012 fik vi brev om at alle Smile-produkter bliver konverteret til Waoo. Siden er der kommet flere prisstigninger, som har fået os til at regne på det igen.
Fibia I 2014 fik vi endnu et brev om at Waoo nu blev til Fibia pr. 1. januar 2015, og at  tv-pakken samtidig steg. Denne varsel gjorde at vi kunne komme ud af det hurtigt, hvis ikke vi ville acceptere disse vilkår. Det var på tide vi atter fik undersøgt markedet og regnet lidt på det hele.
Vi kan nu modtage Boxer. Det var ikke en mulighed tidligere. Endelig kan vi nu, til dels, få det, vi har efterspurgt i alle årene, hvor vi har ønsket selv at kunne udvælge de kanaler vi ønsker at se. Vi har haft ca. 50 betalingskanaler inkluderet i pakken, og vi har kun benyttes os af en brøkdel. Det er som regel de samme 5 kanaler vi ser på, og et par af dem er gratiskanaler. Det er pænt mange penge at sætte i noget vi ikke rigtigt bruger, men TV2 vil vi gerne have mulighed for at se. Hvis ikke kunne vi nøjes med DR´s programmer og se gratis tv, når vi nu alligevel betaler licens. 
Jeg har fuld tillid til at Allan har valgt de 8 kanaler vi skal skal se. Det gider jeg slet ikke sætte mig ind i. Jeg har til gengæld brugt lidt tid på den økonomiske del. Det regnestykke fortæller mig, at vi nu sparer ca. 3.000,- kr. pr. år, bare ved at ændre tv-udbyder.   P1110452
Waoo meddelte os også, at de ikke ville have nogen mailtjeneste, men at vi ganske gratis kunne flytte vores mail til Light Mail, hvor der ikke ville være nogen hjælp at hente, hvis vi fik problemer. Jeg var ikke helt tryg ved den melding, men orkede ikke at skifte mail igen, så vi skyndte os bare at flytte mailen som den var, for ikke at stå uden mail pr. 1. januar. Jeg overvejede ellers at købe vores eget domæne, men da jeg begyndte at læse om det, lød det alt for besværligt og tid havde jeg ikke allermest af de sidste 14 dage af december. Det skulle jo gerne gøres ordentligt og det var jeg slet ikke sikker på jeg kunne klare alene. Mailen køer heldigvis upåklageligt videre, vi har intet mærket til flytningen, så vi håber det fortsætter sådan.
Jeg synes vi trænger til at se lidt sol, så derfor har jeg fundet et par billeder i arkivet.

16 kommentarer:

  1. At spare 3000 kr om året er bestemt værd at tage med, men jeg forstår ikke det med de valgfrie kanaler ... vi ligger jo netop i forhandlinger med Fibia, som kunne tilbyde valgfrie kanaler?
    Nå, pyt - det vigtigste er, at I bliver tilfredse.
    Det er nu supernemt at få sit eget domæne. Jeg har det på One.com, og det hele har altid kørt aldeles smertefrit - med din pc-erfaring kan du sagtens finde ud af det.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det med valgfrie kanaler har de brugt i flere år, men det er ikke sådan det er i virkeligheden. Først når man har valgt en pakke, hvor man ikke kan slippe for at få en masse kanaler, man slet ikke ser, kan man vælge nogle ekstra kanaler oveni. Der er ikke frit valg på alle hylder. Nogle kanaler kan man ikke vælge, uden at købe en pakke mere... Måske har de specielle tilbud for nye kunder?
      Hos Boxer kan vi blande 8 kanaler helt frit, men også købe pakker OG vælge helt fri oveni, hvis man ikke har nok i de 8 samt DR's programmer. Vi er tilfredse :-)
      Jeg tror du overvurderer mine evner i den retning. Det lød ikke spor nemt.

      Slet
  2. Der er bestemt penge at spare ved at tænke sig om, når man vælger udbyder. Men det kræver tid og måske kedelig læsning, og det tror jeg udbyderne lever (godt) af.
    Eget domæne er ret nemt at få, det klarer du nemt, når du får tiden, men jeg synes at webmail er supernemt at gå til, så sådan en (Gmail) er jeg endt med.

    SvarSlet
    Svar
    1. De er så snedige, de udbydere. De har nogle gange udskiftet nogle kanaler (som vi ikke så) med nogle nye dyre kanaler, som vi heller ikke gad se, men vi havde ingen mulighed for at slippe for hverken kanalerne eller prisstigningerne.

      Jeg tror ikke på det er nemt, for så havde jeg allerede gjort det, da jeg undersøgte det for en måned siden. Gmail er jeg så ikke interesseret i. Vi har virkelig været glade for vores e-mail model, og det jeg kender til Gmail og webmail er jeg ikke imponeret over. Jeg vil have min Outlook OG samtidig adgang på nettet fra hvilken som helst pc i verden. Måske er jeg bare for uvidende om det emne?

      Slet
  3. Det skal da ikke være for nemt... Det læsearbejde der ligger for at sammen ligne tilbud... Og så den snak man får med udbyderne... Jeg har lige været i gang med Yousee og TDC... Jamen kan vi ikke lige se om vi har et tilbud der kan matche... Altså,- man kan prutte om prisen på næsten alt! Nu prøver vi TDC samlet pakke på TV, bredbånd og telefoni. Næsten samme pris, men hurtigere...
    Spændende, hvad vi får ud af alle anstrengelserne....

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej, det skal det åbenbart ikke være. Sælgerne kan levere alt, men det kan firmaerne ikke altid. Jeg har hørt om flere, der har købt fra forskellige udbydere, men ikke kan modtage det. Vi kan f.eks. ikke få Yousee.
      De er så snedige de sælger, men vi HAR luret dem. Jeg er ikke god til at prutte, men jeg kan sige nej tak. Allan prutter om stort set alt, så jeg står og krummer tæer. Derfor vil jeg helst ikke være med, når der skal forhandles, hvis ikke det er nødvendigt. Vi får ikke noget hurtigere her i huset. Vi har en 60/60 forbindelse med en download på 68,35 og en opload på 68,33 MB med 2 pc´er på nettet samtidig.
      Jeg håber I bliver tilfredse med jeres valg.

      Slet
  4. Eget domæne er piece of cake, det klarer du på en time.

    At skifte mail er jo slet ikke nogen option; jeg tør slet ikke tænke på alle de steder, jeg er registreret med min e-mail-adresse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ikke for mig. Den time og mere til er brugt :-)
      Det er fuldstændig uoverskueligt. For 6 år siden troede jeg, at vi havde husket det hele, men det var ikke tilfældet, og der er sker meget på de år, så nu er det da endnu mere håbløst.

      Slet
  5. Ja man skal se sig for med alle de udbydere og muligheder der er, håber I finder det der passer jer bedst.

    Hvis I ender med at skulle skifte mail, så få jer hver en gmail konto, den kan man jo have med sig overalt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi skulle opsige inden jul, og hvis vi ikke ville være uden tv pr. 1. januar skulle vi have det hele på plads inden jul og det fik vi. Der passer fint til vores behov. Vi er ikke interesseret i mange kanaler og slet ikke sportskanaler. Der er i forvejen (alt for) meget sport i tv, hvis du spørger os.

      Gmail tiltaler mig slet ikke. I min verden er det besværligt. Det kan godt tænkes jeg er tabt bag en vogn i det tilfælde :-)

      Slet
  6. Uh, den slags udfordringer får mig altid til at proppe fingrene i ørerne og synge lalalala, mens jeg håber, Gemalen finder ud af noget ... Dejligt med solbilleder. Har du også nogen med høj blå himmel og fornemmelse af 25 grader? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har også overladt det til Allan at undersøge markeder og senere tilslutte og alt det. Hvis jeg skal se tv, skal det virke, når jeg trykker på fjernbetjeningen. Gør det ikke det råber jeg om hjælp eller slukker igen.
      Næh ikke rigtigt, men der var der lidt sol på himlen i morges og vi hat bragt sommerferien på tale, men den holder vi aldrig under de varmere himmelstrøg, vi håber dog på en dejlig dansk sommer.

      Slet
  7. Det var da noget af en besparelse. Her har vi fibernet, der jo efterhånden, via omveje, er blevet en del af TDC. Jeg savner at blive tilbudt muligheden for selv at vælge kanaler, idet vi også har for mange vi ikke bruger.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var det. De bliver ved med at lægge sportskanaler på og sende prisstigninger ud. Vi ser aldrig sport i tv, så vi synes det er rigeligt sport i forvejen. Vores fibernet er stadig en del af SEAS. Hvis ikke du er tilsluttet en fællesantenne, og har egne antenner på huset, kan du også få Boxer. For mange er fordelen også at man KAN tage det med sig på ferier. Vi ser dog ALDRIG tv, når vi er på ferie.

      Slet
  8. Det er godt nok noget af en jungle med alle de udbydere og pakker. Og sikke en besparelse, det kan godt betale sig at sætte sig lidt ind i tingene. Jeg bor til leje, og tv-abonnement er en del af lejen, så det behøver jeg heldigvis ikke bekymre mig så meget om.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, vi har fordelt arbejdet, så hver især tager sig af det de er bedst til. Det har jo både fordele og ulemper, når man ikke rigtigt selv har nogen indflydelse. Vi har ingen fællesantenne og kan skifte udbydere som det behager os, hvis de altså kan levere til døren. Det er de ikke altis selv klar over de ikke kan.

      Slet

Alle kommentarer bliver værdsat. Jeg svarer også på kommentarer til gamle indlæg. Dit fodspor er med til at sætte liv på bloggen :-)