mandag den 7. maj 2012

Falsterbo ved Malmø

Det var godt vejr, da vi kørte fra ødegården i lørdags, så det ville være synd at brænde de bedste af dagens timer af i en bil. Derfor tog vi et par stop på hjemturen.
Familien grågæs Bosjökloster
Vi tog også en afstikker til Falsterbo ved Malmø. Vi kørte en tur til havnen, hvor vi gik os en tur. Vi gik også ud til stranden, men der var sandstorm, og ikke meget varme i luften.
P1040941 P1040942
Allans knæ og bentøj, var ikke helt på toppen,så vi besluttede os for at køre ud til fyret, som det, iflg. GPS´en, så ud til, at vi kunne køre helt ud til. Jeg havde bl.a. læst, at man kunne være heldig at se sæler i Fasterbobugten, men det krævede vist nok en tur i en kajak. Hvad der ellers var, kunne jeg ikke huske, men måske kunne vi alligevel være heldige at se noget spændende. Der var et stort naturområde Måkläppen, men vi kom i den periode, hvor der af hensyn til fugle- og dyrelivet, er lukket for turister. Der var dog stadig fyret, og man kunne køre derud, men måtte ikke. Vi så flere advarselsskilte, om flyvende bolde. Vi blev enige om, at vi ikke ville løbe nogen risiko, da der var masser af golfspillere på alle sider, hvor vi skulle gå. I øvrigt mente Allan også, at turen ville blive alt for lang for hans knæ.
Advarselsskilt Rytter ved Falsterbo
Langs Falsterbovägen, er der opstillet en del skulpturer, lavet af kunstneren Gudmar Olavson. Når man kører forbi i bil, ser det ud til at statuerne står i en forholdsvis tæt afstand, så vi ville gå en tur og se hele striben, samt tage nogle billeder af de flotteste. Der var bare meget længere imellem, da vi påbegyndte spadsereturen. Allan måtte opgive efter de første to statuer, men jeg havde fået øje på den næste figur, som jeg ville ud og fotografere. En kæmpe hånd, hvori der sidder et barn, ser det ud til. Vores veje skiltes, da Allan gik tilbage til bilen, mens jeg fortsatte. Da jeg endelig nåede derud, havde jeg selvfølgelig solen lige imod mig, så billedet af den kæmpe hånd, der bærer et barn, blev ikke særlig godt. Figurerne er enormt store, så når man kommer for tæt på kan man ikke se helt op. Det ville til gengæld have været et fantastisk billede med solnedgangen som baggrund. Eller Øresundsbroen med i en solnedgang. Det ville vi dog ikke vente på, så turen gik tilbage til Danmark.
P1040959 P1040960
Vi havde mange idéer til hvad vores søndag skulle bruges til, inden vi tog til Sverige. Først og fremmest havde vi en masse arbejdsopgaver derhjemme, men der var også en spændende cykeltur på 46 km, og Allan var så småt begyndt at træne, men det var vist ikke helt nok, så den  udflugt var nærmest droppet på forhånd. Det var vist også den helt rigtige beslutning. Der var livsstilsmesse på Gavnø Slot, og vi havde endda fået udleveret flere gratis indgangsbilletter, men det var kun to år siden, vi var der sidst. Der var åbent hus på Corselitze, men der var vi sidste år, så det blev også droppet. Vi havde faktisk mange muligheder, for at foretage os noget, der ikke lige lige er adgang til hver dag, så vi udsatte de fleste af arbejdsopgaverne herhjemme og tog en tur til Døllefjelde. “Dølle” er et sted vi ikke har besøgt i flere år. Der ville vi både kunne få rørt os lidt, samt nyde vejret, selvom solen ikke var meget for at blive fremme. Mere om udflugten kommer i et andet indlæg.

1. Sikke en skøn tur I har haft hjemover. I kunne vist nemt ha' endt midt i en golfmatch, lyder det til, der ligger en fantastisk golfbane derude på spidsen af Falsterbo, hvis man vil køre derud, tror jeg man skal leje en golfbil.. :-)

1. Det kunne vi meget nemt, der var jo golfspil alle vegne i Sverige :-)
      En golfbil giver vist ingen sikkerhed, for ikke at blive ramt af en kugle i hovedet. Det er jo en åben vogn :-)

2. Falsterbo er et smukt område, vi overnattede en nat på campingen for 3 år siden...;-D

1. Vi så godt campingpladsen, som lå ganske fredeligt.

3. Det er nogle meget smukke billeder af kunstneren Gudmar Olavson. De minder lidt om dem, der står i Esbjerg (er det vidst).

Man skal passe på på golfbaner, det er så let at få en kugle i hovedet :-)

1. Jeg tænkte også straks på de 4 kæmper i Esbjerg, da jeg så disse :-)
      Ja, det er farligt at færdes alle vegne :-)

4. Det er godt gjort ... nu har vi taget turen fra S til DK adskillige hundrede gange, og på hvad? Fjerdegangen? får I gjort noget som dette. Vi tænker for lidt på udflugter på vejen tilbage fordi vi helst skubber hjemrejsetidspunktet så meget som muligt, men jeg kan da godt se, at vi går glip af meget :-)
    Jeg håber det går bedre med Allans knæ. Det var vel alle de nedlagte træer og det dårlige terræn nede ved åen?

1. Njaaa, nu har vi altså været i Sverige adskillige gange, uden at besøge jer :-) Der er ikke noget så dræbende som at sidde i en bil, så noget må ske, selvom turen bliver længere.
      Jo tak, Allans knæ, som nok mest skyldes det ujævne terræn, har det fint igen. Slidgigten og de andre skavanker, må somme tider trodses lidt.

5. Å hvor er det træls at Allans knæ ikke vil som han vil, det sætter jo desværre nogle begrænsninger, øv du ikke kunne få taget foto af alle de skønne skulpturer ...

1. Ja, et opereret knæ, og andre dårligdomme må somme tider med i overvejelserne af, hvad der er klogt at byde benet.
      Jeg kunne jo bare gå alene, men 4 km syntes jeg var fint, jeg ville jo også gerne hjem :-)

6. Det lyder som om den træfældning har været lidt hårdere end som så :-)

Billederne ser ellers eventyrlige ud - og I har absolut meget bedre vejr end hernede sydpå. Måske er det ikke så varmt, men det viser billederne jo heldigvis ikke. Men I har SOL!!!! Vi har udelukkende grå skyer, regn og dog 15-17 grader. Men uden sol er det lidt ligemeget synes jeg.

Jeg synes, at det er dejligt at udnytte rejserne frem og tilbage til at udforske lidt!

1. Allan kunne da mærke nogle muskler, han ikke har brugt længe, og han sov godt om natten :-)
      Sol betyder rigtigt meget, og lørdagen i Sverige var helt sommerlig, fordi der ingen vind var. Den kom så de næste dage, men det er tørvejr. I morgen og de næste dage skal vi have regn igen.
      Vi nyder også at opleve og udforske lidt hele tiden.

7. Alle de dejlige billeder. SIkke en skøn tur. Ærgeligt med Allans knæ men I så helsigvis en masse alligevel. Og godt i ikke fik en golfbold i hovedet AV ;-) Knus

1. Vi elsker at færdes i naturen, med og uden dårlige knæ. Vi må bare tage højde for både det og andre farer som golfbolde :-)

8. I har da været en skøn hjemtur i har haft ,det er nogle rigtig flotte skulpture i har set,synd at solen drillede dig da du skulle tage billeder.

1. Skulpturerne er flotte. I forhold til solen, kom vi enten meget for tidligt eller alt for sent, men så nød vi dens stråler i stedet :-)

9. Øj, der har jeg faktisk aldrig været. Vi er bare altid kørt forbi, som i meget hurtigt forbi - fordi vi skulle noget andet i sydskåne. Men det kunne da være at det var et særligt besøg værd. Tak for inspirationen.

1. Velbekomme :-)Ofte har vi nok alle så travlt med at fare frem og tilbage, uden at stoppe op og se og nyde. Vi synes det var en skøn plet, især hvis vejret er godt.