onsdag den 7. oktober 2015

20 år på 4 dage

Nogen husker måske, da jeg i februar skrev om en forlænget weekend med ungerne. Forklaringen på det næsten umulige må være, at vi har været alt for tidligt ude. P1080931
Årsagen til denne miniferie var, at jeg fyldte 60 og ønskede at fejre den på denne måde. Vi har altså tilbragt fire dage på Kreta, tæt på det sted vi ferierede for 20 år siden da jeg fyldte 40.
P1080934aFor tyve år siden var ungerne kun 17 og 12 år, så det var selvfølgelig ferie på en helt anden måde. Nu er de voksne, og har et helt andet syn på det at holde ferie. Fælles for ungerne og mig er, at vi ikke ret godt tåler bilkørsel, med mindre vi selv sidder bag rattet. Det er ikke chaufførens skyld. Allan er gennem de sidste mere end 40 år blevet godt trænet i at køre med sin sarte lille famile.
Der er røget mange minder igennem mit hoved på denne ferie. Vi har delt og talt om fælles minder, men jeg har også haft mine helt egne tanker og minder om ferier med ungerne gennem årene, når jeg så dem gå eller løbe sammen. P1080943a
Klokken havde passeret 21 da vi ankom til hotellet, hvor vi fik udleveret nøglerne til lejlighederne. Vi kastede nærmest kufferterne ind i vores nye boliger, og mødtes for at gå en tur i buldrende mørke, men i 20° for at købe vand og lokalisere os lidt.
P1090014 P1080966

Vi er alle fire morgenmennesker, så når kl. er 7 er to af os for det meste forlængst færdige med at sove. Mændene har brug for at indtage morgenkaffen, inden der skal ske noget. Vi andre har det mægtigt fint med, at der sker noget inden kaffen, så vi påtog os med glæde at hente morgenbrød hver morgen, mens de andre to vågnede i et lidt langsommere tempo og bryggede kaffe til vi kom tilbage.P1080938
Hver eneste morgen, inden vi hentede morgenbrød, gik Camilla og jeg os en tur på en halv til en hel time langs stranden, mens solen stod op. Her var vi ikke helt alene. Der var nogle der var meget mere aktive end os. Nemlig løberne. P1080940
Der var også det arbejdende folk. Dem der sørgede for at fjerne alle sten på vejen til alle liggestolenyderne og dagens strandgæster langs den flere kilometerlange strand.
P1090145Vi kunne ikke kende ret meget af det Kreta vi oplevede for 20. Der er sket rigtigt meget på den del af øen. Elller… måske er det netop det modsatte der er hændt.
Dengang syntes vi, der var flot og meget frodigt. Rigtige gode veje og god skiltning med mindre vi kørte i bjergene. Sådan opfatter ingen af os det i dag. Kontrasterne er store, både på hoteller og private hjem. Ofte tænkte vi, her bor da ingen mennesker, men hunde i snor eller åbne døre fortalte os noget andet. P1090091
Skiltningen er mangelfuld eller ulæselig, og her taler vi ikke kun om det græske sprog. Næsten alle skilte er overmalede eller helt udviskede, lige bortset fra på motorvejen. En præcis adresse findes ikke på seværdighederne vi er kørt efter, og GPS’en kan ikke finde vej til de små byer. De er simpelthen ikke eksisterende, selvom de står på landkortet.
Når det så er sagt, skal vi ikke klage. Vi har haft en rigtig dejlig ferie. Vejret har været bedre end den gode vejrudsigt vi tog hemmefra. Her lovede de sol og tørvejr med dagtemperaturer på 21° til 23°, men skyet både mandag og tirsdag. Vi har stort set ikke set en sky, bortset fra om morgenen. Det har været rigtigt varmt, endda rigeligt varmt med temperaturer på 24° til 31°
P1090134 P1090135
Da vi tog hjemmefra var Mads så syg af forkølelse, at han havde mest lyst til at blive hjemme. Ham som selv i en dansk vinter med frost og sne, sjældent har mere på end en kortærmet t-shirt, tog afsted  vinterjakken. Vi landede først på Lolland i nat kl. tre, så jeg har valgt at holde ferie resten af ugen. Anderledes ser det ud med Camilla, som skulle på job i Vejle i dag og resten af ugen, med lange arbejdsdage. Faktisk skulle hun allerede have været der i mandags, men da vi planlagde ferie vidste hun jo ikke hun fik nyt job. P1090114
Vi har faktisk haft en okay internetforbindelse i vores lejligheder, selvom de kun havde lovet der var forbindelse på fællesområderne. Jeg har bare valgt at bruge de kostbare timer på oplevelser og samvær med famlien.
Flere ferieberetninger fra Kreta vil komme, når tiden afsættes til det.

1. Endnu en gang tillykke med dagen. Det er godt nok langt at tage væk for bare fire dage, men når det nu ikke kunne være anderledes, er det da også med at få så meget som muligt ud af det, hvilket ser ud til at være lykkedes for jer :-)

1. Tak. Vi er helt enige, og det var mindst dobbelt så dyrt, men det var det hele værd. Vi har udnyttet tiden godt uden at hænge i nogen snore. På den måde passer vi vældig godt til hinanden. Ingen af os gider sidde ned ret længe ad gangen.

2. Tillykke med de 60 år. Det er ikke lige til at se det hvis man ikke ved det.
    Det lyder som det har været en god måde at fejre fødselsdagen på. Skal I til Kreta når du fylder 80?

1. Tak, tak :-) Det var den helt rigtige måde at holde fødselsdag på. JJeg er ikke sikker på vi skal til Kreta når jeg fylder 80, men ud at rejse vil jeg gerne, hvis jeg altså kan til den tid og selvfølgelig har samme syn på den sag som jeg altid har haft for mit eget vedkommende.
      Jeg holdt fest da jeg fyldte 18 og igen da jeg blev 30. Dog ikke større fest end vi kunne være her i huset. Da jeg blev 50 gik jeg på arbejde. Det var jo en ganske almindelig hverdag, og ingen udover ungerne og mine forældre blev inviteret til et måltid mad.

3. Tillykke med fødselsdagen :-) Dejligt, at I havde en vellykket tur. Ovenikøbet med perfekt vejr. Måske er det den græske krise, der afspejler sig i de voldsomme kontraster og den aldeles mangelfulde skiltning?

1. Vi er ovenud tilfredse med turen.
      Måske, jeg ved det ikke. Jeg tænker der måske er gået lidt for meget sovepude i den del af øen hvor turisterne altid er valfartet til. Her ligger de fleste turister side om side hele dagen på stranden, og interesserer sig ikke det fjerneste for natur og kultur. Mit gæt er, at turistbusserne finder den pæne side af Kreta at vise frem. Jeg har dog ingen bevis for noget af det. Vi var jo ikke med noget rejseselskab denne gang, men helt på 'fri fod' og havde altså ingen at spørge, eller få informationer fra.

4. Fin måde at fejre fødselsdagen på, og klimaet dernede er (normalt) særdeles behageligt på denne tid.

1. Det er også min holdning. Vi har været i det græske flere gange på denne årstid, og har aldrig været udsat for dårligt vejr, men temperaturer der ligner dette og endda også højere temperaturer. For det meste er det behageligt, men det kommer selvfølgelig an på hvor man opholder sig og hvad man foretager sig.

5. Vi har også talt om hvordan ferien havde været, hvis vi nu havde været mere forskellige. Hvis en var til bilkørsel dagen lang, en anden til strandstole, en tredie til museumsbesøg, og den sidste til vandring. Vores ferie ville have været meget forskellige, men vi ville være sammen morgen og aften, som det nu kunne passe, helt uden 'sure miner' så alle havde fået den helt rigtige ferie.

Sådan er vi så forskellige. Vi kan godt lide at blive sultne før vi putter noget indenbords. Så kan vi spise med en bedre samvittighed :-) Madglæde har vi alle tilfælles :-)

6. Tillykke med den runde dag! Sikke en skøn måde at fejre fødselsdag på!

1. Tak skal du have. Den måde passer rigtigt godt til mig :-)

7. Tillykke..
    Da mine forældre fyldte 60 år i 2013 og 2014, der inviterede de alle os unger og familie i luksussommerhus med swimmingpool mv.. Det var også super hyggeligt.. lige den måde som de gerne ville fejres (vi er 18 personer når vi tæller os børn og børnebørn) så en tur til det store udland, det rakte pungen ikke til. .

1. Tak. Det er også en måde at gøre det på, og det eller et weekendophold med lidt flere familiemedlemmer, var også oppe at vende her.
      Min mor har i mange år talt om at holde fødselsdag på den måde, men vi mellem 29 og 35 personer, afhængig hvordan de sidste skal tælles med eller ej, og der er flere på vej. Det blev ikke til noget da hun fyldte hverken 70 eller 75. Hun fylder 80 om halvandet år.
      Vigtigt er at hovedpersonen får en dag som passer bedst til ham eller hende.

8. Tillykke med den runde dag. En skøn måde at fejre den på.
    Da mine forældre fejrede sølvbryllup i 1983 var det på Kreta, det var meget smukt og frodigt dengang også, tror virkelig de er mærket af den meget stramme økonomi, og det store pres af flygtninge, det koster.
    Jeg vil ikke selv kunne finde midler til at invitere mit guld på sådan en oplevelse, vi vil nemlig være 12 ;-)

1. Tak. Det er den bedste måde for mig :-)
      Vi fejrede også sølvbryllup på Kreta i 2002 - bare noget længere østpå. Der så også anderledes ud, men da det ikke var det mestfrodige sted på øen er det svært at sammenligne.
      Jeg ved godt at flygtningene er på øen, men har intet set eller hørt, bortset fra det jeg har læst på nettet.
      Så mange kan vi slet ikke blive, men alle fik mulighed for at tage med på egen regning, og få en middagen betalt på selve dagen. Det var ungernes valg i samråd med deres samlever.

9. Tillykke med fødselsdagen - en dejlig måde at fejre den på :)
    Vi havde vores børn, svigerbørn og Laura (som på det tidspunkt var eneste barnebarn) med på Kreta, da vi havde sølvbryllup - det er en dejlig måde at fejre en begivenhed på. Så da gemalen blev 60 år havde vi igen alle med, men denne gang til Østrig, hvor vi har tilbragt stort set alle vores ferie fra vores børn var 8 og 10 år - det var lidt "et spil i lotteriet", da svigerdatteren aldrig har været vild med at køre langt og var noget spekulativ ved køreturen, men det gik over al forventning og vi havde en rigtig skøn tur, som Laura og Nana husker med glæde. De vil begge to gerne til Østrig igen :)

1. Tak. Det var den perfekte måde :-)
      Allerede før vi blev gift for... for meget, meget længe siden, sagde jeg at jeg ville rejse, hvis og når vi kunne fejre sølvbryllup, og det gjorde vi. Det er min foretrukne måde at fejre noget jeg selv er involveret i som hovedperson, hvor imod Allan altid har holdt fest, men da han blev 60 for 7 år siden, ville han prøve min model. Vi var i Tyrkiet med ungerne og min mor. Fremover vil han aldrig mere holde fest :-) man får så meget mere fornøjelse ud af at forkæle sig selv og sine nærmeste, men det kan være svært at få kalendere til at spille sammen.

10. Endnu et stort tillykke til dig med den runde dag. Det var da en skøn måde at fejre rundingen på. :-)

1. Tak. Det var alletiders måde, set med mine egne øjne.

11. Stort tillykke med den runde dag. Det lyder som en rigtig dejlig måde at fejre på. Det er så skønt, når man har hele dagen i flere dage i træk til at hygge og snakke og være stille og lave hver sit - osv. osv.

1. Tak skal du have. Det er nemlig lige det, det er. Man behøver ikke være 'på' hele tiden, men bare være stille sammen og åbne munden, når er eller ander trænger sig på.